Announcement

Collapse
No announcement yet.

Soppa filter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Soppa filter?

    Tja! nu skriver man här igen :P Har bytt till Volvo nu men päronen har kvar punton som "sverige" bil när de är här på sommrarna, dock har de ett problem, han vill inte starta pga kondens i tanken, efter att morsan läste genom instruktionsboken på italienska kom hon fram till en liten anvsning på hur man släpper ut kondensen ur soppa filtret!
    På bilden ser det självklart ut vart filtret ska sitta men mina päron hittade det inte?? så till frågan : vart sitter Soppa filtret?

    Bilen är en Fiat Punto Sx - 97 och morsan bubblade nått om Fiat - 55?
    Last edited by Sweeman; 2 June 2008, 20:56.

  • #2
    CODE-lampan lyser inte eller? Laddat batteri o så?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Alltså bilen vill starta men han tuggar bara, bilen har inte fått sitt filter luftat sen den rulla ur fabriken (lågmilare) måste bara få reda på vart soppa filtret sitter så man kan öppna ventilen å släppa ut kondensen :/

      Comment


      • #4
        såg ju en bild på filtret i instriuktionsboken och den såg ut att sitta vid luft boxen.. men mina päron letade efter han som sagt utan att hitta :/

        Comment


        • #5
          Originally posted by Sweeman
          såg ju en bild på filtret i instriuktionsboken och den såg ut att sitta vid luft boxen.. men mina päron letade efter han som sagt utan att hitta :/
          Du bör hitta soppafiltret framför bakhjulet vid underredet(tanklockssidan).
          Så är det på min SX 75:a iallafall.
          Ett litet tips bara,under baksätet har du en lucka till soppapumpen.Lossa anslutningarna där innan du börjar rycka i slangarna under bilen vid filtret.Annars kanske det bli som för mig,slarvern,att anslutningen går av.

          Edit:Kom just på att det var en 97:a det rörde sig om.Filtrerna ser annorlunda ut med olika anslutningar,så kanske inte sitter på samma ställe som på min trots allt.Men kan vara värt att kolla kanske?
          Last edited by callep; 4 June 2008, 10:06.

          Comment


          • #6
            Det går inte att släppa ut kondens ur filtret. Möjligtvis bensin! + kondens. Alltså all bensin ut ur tank, ny in. Slabbigt!
            Jag skulle testa att kolla om man har gnista på stiften först.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Allt sådant är fixat, bilen startade på k-sprit i vintras utan problem men nu vill han inte med k-sprit heller

              Comment

              Working...
              X