Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe j*vla helv*tte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Coupe j*vla helv*tte

    Köpte den för 49 000kr förra hösten, körde den hela våren men gick inte igenom besiktningen för höga värden. .

    lämnade till slut in den på Fiat verkstaden där den ligger nu . .

    den hade börjat gå väldigt dåligt den sista veckan innan jag lämnade in den, gick inte över 90km/h fanns ingen kraft i bilen.

    Dem på verkstan säger att katten var igensatt o hade smält, sen så skulle dem täppa igen läckaget i avgassystemet. .

    pratade med dem igen efter en vecka o så fick jag höra att kylaren sprack när dem provkörde bilen och att det sprutade ut vätska osv. . och det är ju inget jag ska stå för eller hur?

    Nu säger dem att dem inte har en aning hur dem ska få ner värdena så dem undrar om topp packningen har gått. .

    bara att byta katten och fixa läckaget skulle gå runt ca 8000kr och nu kommer ännu mer problem =/
    känner mig verkligen förtvivlad!

    Men jag ska fan inte behöva betala nåt för kylaren som dem hade sönder, dem försöker säga att det är bilens fel typ. . o att jag ska betala för kylaren också ? ?
    kan man vända sig till någon angående sånt här?
    vad ska jag göra om dem vägrar o säger att det är mitt fel?

    Någon som har några synpunkter eller råd?

  • #2
    Undrar om toppackningen gått?!
    Vafan är det för verkstad du har att göra med...?
    Bara göra ett komptest och se så att allt verkar stå rätt till. (Alt också kontrollera ev avgaser i expansionskärlet för kylarvattnet)
    Det där med kylaren är fruktansvärt svårt att svara på, kan ju va så att den verkligen var på väg att pajja och dom hade oflyten att ha bilen just då. Riktigt knivigt... Skulle nog försöka mig på att få dom att dela på kostnaden med dig. Men sedan byta verkstad till någon som kan något.

    Mina 50 cent.

    //PP
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • #3
      Originally posted by ParkPre
      Undrar om toppackningen gått?!
      Vafan är det för verkstad du har att göra med...?
      Bara göra ett komptest och se så att allt verkar stå rätt till. (Alt också kontrollera ev avgaser i expansionskärlet för kylarvattnet)
      Det där med kylaren är fruktansvärt svårt att svara på, kan ju va så att den verkligen var på väg att pajja och dom hade oflyten att ha bilen just då. Riktigt knivigt... Skulle nog försöka mig på att få dom att dela på kostnaden med dig. Men sedan byta verkstad till någon som kan något.

      Mina 50 cent.

      //PP
      Det är en akriditerad fiat verkstad. . .

      Det var Läckage i avgastsystemet och katten skulle bytas, och allt skulle gå som sagt runt 8000kr. . nu säger dem att värdena fortfarande är för höga ändå :S
      vafan dem borde veta vad det rör sig om känns som dem själva inte vet varför värdena är så höga,. . det enda jag vill är att dem fixar till det så jag blir godkänd i besiktningen
      Last edited by cavkov; 4 August 2008, 12:04.

      Comment


      • #4
        Originally posted by ParkPre

        Det där med kylaren är fruktansvärt svårt att svara på, kan ju va så att den verkligen var på väg att pajja och dom hade oflyten att ha bilen just då. Riktigt knivigt... Skulle nog försöka mig på att få dom att dela på kostnaden med dig.
        Mina 50 cent.

        //PP
        Angående kylaren så sa dem till mig när jag ringde i slutet av förra veckan (för bilen skulle vara klar torsdag eller fredag)
        så när jag ringde på torsdagen så säger han såhär:

        "jadu det ser inte ut som vi blir klara innan helgen, vi var o provkörde bilen o hade bilen på tomgång och han blev så varm att kylaren sprack o det sprutade kylarvätska på min kollega"

        alltså hade dem provkört den o haft den stående så att bilen blev så varm att kylaren gick sönder, och kanske till och med toppackningen??
        Det kanske är dem som har sabbat toppackningen också nu . . mad

        Comment


        • #5
          Originally posted by cavkov
          Det är Bossings bilverkstad i linköping dem är en akriditerad fiat verkstad. . .

          Det var Läckage i avgastsystemet och katten skulle bytas, och allt skulle gå som sagt runt 8000kr. . nu säger dem att värdena fortfarande är för höga ändå :S
          vafan dem borde veta vad det rör sig om känns som dem själva inte vet varför värdena är så höga,. . det enda jag vill är att dem fixar till det så jag blir godkänd i besiktningen
          Var läckte avgassystemet?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            För 8 tusen så får du ett komplett ( kanske tom rostfritt) system med katt.
            Om du tycker att 8k är mycket så vill du nog inte se mina kvitton på hur mycket den kostat mig det senaste året
            Kylaren blir ett dilemma o likaså ang. Toppen. Blir svårt o bevisa att kylaren vart i bra skick innan du lämnade in den samt ifall toppen skadades pga. kylarens haveri eller ifall den redan var skadat

            Comment


            • #7
              Jag kan bevisa det för en vän till mig som är mekaniker bytte olja och tändstift veckan innan jag gick dit och han kan garantera att toppen och kylaren var i bra skick!

              När jag var där en gång innan för 4månader sen för att byta fläkt hållaren (som liten arm) för 800kr för det var en spricka i den så hade en av mekanikerna sönder den där grejen som håller upp motor huven, han tryckte inte på knappen utan bara stängde igen motorhuven så att det small (jag var där när det hände) så jag fick åka tillbaka så dem fick slipa den igen. . .

              Vi hade kommit överens om att dem skulle ordna läckaget och katten för ca: 8000kr sen skulle dem godkänna min bil på ombesiktningen (för dem är akriditerad verkstad)
              och nu har brutit det muntliga avtalet!

              Comment


              • #8
                För det andra, man ska väl räkna med att man får bilen fixad när man lämnar in den till en verkstad och inte att det blir fler fel eller hur?

                När jag lämnade in bilen så var kylaren i bra skick, dem hade bilen på i tomgång för länge så att den blev för varm, det är väl fan självklart att kylaren spricker och toppen går om motorn blir för varm. .

                När jag lämnar bilen till en verkstad så är det deras ansvar inte mitt. . och bilen startar inte upp sig av sig själv och kör sönder sig själv heller

                Comment


                • #9
                  Jag förstår inte att kylaren blev så varm att den gick sönder på tomgång. Låter inte helt normalt om man säger så. Var fläkten/fläktarna sönder också eller hade du mycket luft i systemet?
                  Vad är det för motor vi pratar om?
                  Click here to visit Raceitaly
                  ______________
                  Fiat Coupe 20VT Plus -99
                  Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                  Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                  Acura Legend 3,2l V6 -91
                  SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                  "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                  Murphy´s law.

                  Comment


                  • #10
                    Jopp. Verkar osedvanligt klantigt av dom...
                    Att inte kontrollera fläktens funktion och bara låta den stå utan.
                    Jag kissar ju nästan på mig varje gång bilen blir 95grader och håller tummarna för att fläkten ska dra igång ^^ och det gör den ju alltid tack och lov

                    Jag anser nog att det är deras fel delvis. Om man inte har lite uppsikt över grejorna man reparerar och testar. Men svårt att säga vad göra...


                    //PP
                    Porsche 996 C2 -00
                    Volvo V60 D3 -12

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by cavkov För det andra, man ska väl räkna med att man får bilen fixad när man lämnar in den till en verkstad och inte att det blir fler fel eller hur?När jag lämnade in bilen så var kylaren i bra skick, dem hade bilen på i tomgång för länge så att den blev för varm, det är väl fan självklart att kylaren spricker och toppen går om motorn blir för varm. . När jag lämnar bilen till en verkstad så är det deras ansvar inte mitt. . och bilen startar inte upp sig av sig själv och kör sönder sig själv heller
                      Att de hade bilen på tomgång för länge är ju tyvärr inte ett skäl till att kylaren ska gå sönder.Fläktarna går igång vid 90grader oavsett hur länge bilen står på tomgång just för att preventera en överhettning. Att kylaren sprack beror ju snarare på att fläktarna var paj.Det hade lika gärna kunnat hända när du står vid rödljusen för länge.Jag förstår din besvikelse, har vart genom liknande grejer (tom större) vid flertalet gånger på kort tid med Coupén.Men att de lät bilen stå på tomgång för länge är tyvärr inte skäl nog.Fläktarna var paj och det som har hänt nu hade lika gärna kunnat ha hänt förra veckan eller om en vecka. Tråkigt som fan att händer och de hade ju gått o väl kunnat ha hållt koll på tempen och stängt av motorn när de märkte att fläktarna ej gick igång.Nu behöver du en topplocksrenovering av nåt slag.

                      Comment


                      • #12
                        Kontakta ditt närmaste konsumentombud via kommunen så får du hjälp med fallet. Självklart ska verkstaden betala kylaren då den var hel när du lämnade in bilen. Om dom har sönder grejer undertiden som dom har bilen är det Dom som ska stå betalningsskyldiga, inget snack om saken. Som du själv skriver så lämnar du in bilen för att fixas inte för att få fler fel. Vad ska hända här näst? Bromsarna blev så kalla att dom sprack? ratten flög av för att den inte svängdes nog mycket på?...Jisses vilka skojjar. Häng ut dom bara så folk slipper hamna i samma sits om du inte skärper sig..

                        Jag ser det som ett solklart fall att allt dom pajjar ska dom oxå stå för.
                        Lustigt då mina problem med verkstäder är att dom inte ens rört bilen när den "varit klar för att hämtas"

                        Lycka till!
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TurboNimitz
                          Kontakta ditt närmaste konsumentombud via kommunen så får du hjälp med fallet. Självklart ska verkstaden betala kylaren då den var hel när du lämnade in bilen. Om dom har sönder grejer undertiden som dom har bilen är det Dom som ska stå betalningsskyldiga, inget snack om saken. Som du själv skriver så lämnar du in bilen för att fixas inte för att få fler fel. Vad ska hända här näst? Bromsarna blev så kalla att dom sprack? ratten flög av för att den inte svängdes nog mycket på?...Jisses vilka skojjar. Häng ut dom bara så folk slipper hamna i samma sits om du inte skärper sig..

                          Jag ser det som ett solklart fall att allt dom pajjar ska dom oxå stå för.
                          Lustigt då mina problem med verkstäder är att dom inte ens rört bilen när den "varit klar för att hämtas"

                          Lycka till!
                          Skönt att någon håller med mig. . .
                          När jag lämnade in bilen så bad jag dem göra en felsökning på bilen innan dem åtgärdade felen, så dem borde veta om packningen o fläkten var trasig innan.
                          Det enda som spelar roll är att så som jag lämnade in bilen så ska jag få tillbaka den, . .

                          Tack för hjälpen!

                          Angående att det kunde hända veckan innan eller veckan efter har ingen betydelse, jag har kört med bilen utan fläkten hur bra som helst. . Jag undvek helt enkelt att köra i centrala stan och det tar tid innan motorn blir varm också, det är dem som itne hade den under uppsikt, vilket dem borde ha, med tanke på att det är dem som har ansvar. .

                          Det är som att tex.
                          Om man har dåliga halvljus/helljus o så tar dem ett provåk på kvällen med min bil och krockar, ska dem säga sen, men du får stå för kostnaderna det kunde hända veckan innan eller veckan efter du hade dåliga lampor???

                          Det är dem som valde att ha bilen på ett bra tag, och lät den bli varm utan uppsikt, varför stängde dem inte bara av den när den började bli varm?
                          Jag låter aldrig min bil bli sådär varm!
                          Last edited by cavkov; 4 August 2008, 15:12.

                          Comment


                          • #14
                            Hur ser kylaren ut efter att den har spruckit? Är det ett hål i den nu så kylarvätskan rinner ur? Låter så om mekanikern fick glykol på sig.

                            Står en mekaniker och varmkör en bil så är det hans ansvar att ha koll på tempen, om kylaren spricker under hans uppsikt så ska verkstaden stå för skadorna. Har den gått så varm så kan topplockspackningen ha gått.

                            Med tanke på priset du köpte bilen för antar jag att det handlar om en 16vt coupe. Hur höga avgasvärden hade du på besiktningen?
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 84jr0
                              Hur ser kylaren ut efter att den har spruckit? Är det ett hål i den nu så kylarvätskan rinner ur? Låter så om mekanikern fick glykol på sig.

                              Står en mekaniker och varmkör en bil så är det hans ansvar att ha koll på tempen, om kylaren spricker under hans uppsikt så ska verkstaden stå för skadorna. Har den gått så varm så kan topplockspackningen ha gått.

                              Med tanke på priset du köpte bilen för antar jag att det handlar om en 16vt coupe. Hur höga avgasvärden hade du på besiktningen?
                              Jag har inte haft möjligthet att kolla på det ännu, svårt när man inte har bil. .
                              Men vi får se vad som händer, det verkar som när jag pratade med dem sist att dem är medvetna att det är dem som har gjort fel. .

                              japp det är en 16v Coupe, jag hade läckage på framsidan av avgasystemet lite överallt.
                              Det var ganska högt på alla värden faktiskt. .

                              Det verkar som att dem både sabbat kylaren och att toppen har gått. . Förra gången sabba dem hållaren till motor huven *Suck*

                              hur som helst om dem skapar till med problem så kommer jag kontakta konsument verket och lokala tidningen också för det här är inte acceptabelt!!

                              Comment

                              Working...
                              X