Page 1 of 6 123 ... LastLast
Results 1 to 20 of 110

Thread: Fiat Tipo Rapido

Registered User

Fiat Tipo Rapido

Lite info om raisern:
    Fiat Tipo -92
    Croma Turbo motor, orginal mekaniskt
    Mitsubishi 19T aggr
    Nira styrsystem
    Högerstyrd
    Omkonstruerad framvagn med ombyggda fjädertorn.
    Helt ny bakvagn med dubbla bärarmar
    Proflex stötdämpare (coilover) ifrån Sellholm 3-vägs
    Egenbyggd bränsletank 28L med inbyggd catchtank och Bosch pump.
    24/61 17" Michelin slicks
    Stoooor ombyggd Scania laddluftkylare

Tävlar i SSK:s Yokohama cup
    Se film och bilder på:
    www.ntautoteknik.com under scuderia thorell
    Attached Images Attached Images  
    Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

20vT pazzo's Avatar
    Stock ön -iMac Retina 5K, 27 tum/ iPhone7/128Mb............................ [ 2600 i-lägg ]
    Kul å höra filmen

Lycka till nästa rejs.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Moderator 84jr0's Avatar
    Hade varit kul att se den live!

Power Junkie Freddan72's Avatar
    Haha så najs med race-Tipo. Ska bli roligt att lyssna på denna kärra när vi är på Mantorp

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Såg denna på Sviestad för några år sen.. Hårig!

Registered User

Yokohama Cup 3

Jag vann serien i SSK:s serie Yokohama Cup 3 i lördags!
    Kul att kunna visa att Fiat finns med.
    Forza!
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

Grattis!!

20vT pazzo's Avatar
    Stock ön -iMac Retina 5K, 27 tum/ iPhone7/128Mb............................ [ 2600 i-lägg ]
    Kul, hur mycke har du klämt ur croma rovan
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Kul med den motorn, sitter en likadan i en viss Alfa 164 som vinner lopp efter lopp i Alfaklubben serie..

Registered User

Motoreffekt

Jag tror det är ca 180hk på hjulen. Men jag laddar max 0,8 barÖ. Detta för att spara på motor, växellåda samt övrig kraftöverföring. Till nästa år byter jag spindlar och drivaxlar till Lancia Thema 8.32:s. Det är kraftigare grejer, ev blir det en diffbroms också. Sen så byter jag till orginal turbo för att hamna i en bättre klass. Inför det skulle hela ekipaget behöva banta ca 100 kg! Själv väger jag ca 110 kg så där kanske det finns nåt att ta bort. hehe. Förslag på annat?
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

Motorn + framvagn från Coupe 20VT, 2.4l-vev från Stilo Abarth, v-låda, kardan och bakvagn från Dedra Integrale/155 Q4 (finns annons under köp&sälj!).
    Över 500hk + 4WD, borde väl leda nånvart?

Registered User
    Härliga förslag! men min plånbok säger nej. Jag tänkte mera på förslag om lättningar. Jag undersöker nu om att skaffa nya bromsskivor med aluminiumnav för mindre ofjädrad vikt. Problemet jag har är dom Porsche ok som sitter där nu är gjorda för Porsches egna standard dvs 330x34 på orginalskivan. Numera går det inte att få tag såna "ringar" utan att jag måste kanske byta även oken. Utredning pågår.
    Nästa lättningspunkt är att byta den laddluftkylare jag har idag till en lättare och mindre. Om jag kan dela på IC och kylaren så kan även kylaren vara mindre och även där tjäna något kilo.
    En annan sak att göra är att köpa nya riktiga räisfälgar, men då kommer man till ett vägskäl där man måste ta ett beslut. Om jag fortsätter med 4x98 så kan jag använda dom fälgar jag har som reservfälgar och till ev regndäcken, väljer jag att byta till en annat bultcirkel kan det bli lättare att skaffa fälgar, nav, bromsar osv men då måste jag inhandla 10-12 fälgar. Och det är inte billigt! Suck! Nåja, nu har man någonting att fundera över vintern.
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

Vad kostar det att köra ett år i SSK:s Yokohama cup?

Registered User
    Förutom en serieavgift på 1000:- så kostar varje tävling 2000:- till 2300:- varje tävling. Sen tillkommer alltid småavgifter som elanslutning i depån och ev fri träning dagen innan race. Bensinkostnad för tävlingsbil och dragbil, däck,boendekostnad osv. Det är 5 tävlingar per år. Jag har inte gjort någon sammanställning för detta år men jag hade väl tänkt det. Kanske man inte vill veta.javascript:smilie('')
    Det kanske låter väldigt dyrt men om man tänker på vad det kostar för arrangörerna att hålla igång det hela så förstår man priserna. Ändå är SSK bland dom billigare. Ska man ha mycket körtid för pengarna är det långlopp som gäller. Framför allt då MSLS.
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

Okej såpass mycket som 2500:- per tävling. Kollade på CAR:s hemsida och de tar 1000:- per tävling + hyra av transponder 500:- (eller skaffa egen för ca 3000:-).

Registered User
    Salve!
    Jo, det är billigare hos CAR. Även BMC är billiga, men då måste man ha en Alfa tex för att köra. Sen så är CAR tex fortfarande kvar på idiella stadiet där dom har flaggvakter ifrån klubben antingen billigare eller helt gratis. Fördelen med Yokohama cup är att man kan kör på slicks, samt att SSK är riktigt trevlig gäng.Men, även jag har funderat på CAR. Vi får se i framtiden. Hoppas dom bjuder in andra italienska bilar. Ciao!
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

Registered User

Omstart

Hej!
    Då är det väl dags att samla ihop sig och satsa på racingen igen.
    Efter ett sabbatsår 2009 så drar racingtarmen mycket. Pga att framvagnen är för klen för slicks och turbomotor så väljer jag att sadla om. Nu när CAR släpper in andra italienska bilar är detta ett alternativ samt även långlopp i BMC:s serie. Tanken är då att köra med sugmotor och R-däck. Just nu försöker jag att bygga ihop en motor med det jag har i gömmerna och får anförskaffa annat om det behövs. Har letat efter kolvar ifrån en 1585 motor som satt bla i Tipo dgt som i en Croma motor skall ge runt 11:1 i komp. Har bla pratat med Alf här på forumet om detta samt med han jag köpte bilen utav. Det råder delade meningar om detta kompförhållande men Guy Croft skriver 10,8:1 i "bibeln". I fredags köptes en motor för detta ändamål. En topp har lämnats in till Huddinge Topp & Motor för sätes och ventiljobb.
    Mera info kommer!
    Ciao!
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

Vad menar du med att framvagnen är för klen för slicks? Spricker subframen eller vad..?
    (lätt fixat isf)

Underbart att någon vill köra Fiat i CAR-serien . Jag är på Gelleråsen i år och kollar in dig. Har du fixat fläkt till bilen i år?

Registered User
    Originally posted by per
    Vad menar du med att framvagnen är för klen för slicks? Spricker subframen eller vad..?
    (lätt fixat isf)
    Spindlar och axeltappar.
    Alfa Romeo 147 2,0 TS