Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 124 sc -73

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Insug

    Hej Tempra 33
    Ja det är ett Fiat originalinsug ett sk "waffle"insug som satt original på 124 1608 med dubbla Weber och 124 Abarth (1756). Tyvärr så togs det nog inte in så många 1608 med dubbla Webrar till Sverige och ännu färre 124 Abarth så tillgången på dessa är nog inte så stor. Jag köpte mitt på e.bay, där förekommer de rätt ofta, så kolla där.

    Comment


    • #32
      Riktigt läcker bil! Ser fram emot att se den klar. Dina motorbilder borde klassas som ren porr...
      124SC är bland det mest välbalanserade jag kört från 60-talet Saknar min 68:a och ska nån gång köpa en igen...
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • #33
        Man tackar

        Comment


        • #34
          Din motor är äckligt snygg!
          Snart får jag tillbaka min topp, planad och fin.

          Hittills har allt varit över förväntan av mina grejor, gjorde rent insugsröret och det var som nytt under skiten, har lämnat toppen för tvättning och sen kanske det är dags att börja plocka ihop igen.

          Men så snygg som din maskin, det blir den aldrig.
          "American iron runs good"

          Comment


          • #35
            wow riktigt läcker motor

            man får en lust till att börja pilla lite mera..

            ser fram emot sommaren
            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

            Mina Bilar.. Past & Present!

            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

            Comment


            • #36
              Tackar, tackar, kul att ni tycker det blir snyggt

              Comment


              • #37
                jädrar vad het motor! skulle sitta bra i min 124 ^^
                angående centrumnavkapslarna så tyckte jag att det såg riktigt bra ut och blev sugna på sådana själv. råkar du veta ungefär vad de hette på ikea?
                Mitt navhål är ca 55 mm, funkar det?

                Lycka till med din trevliga bil, ser väldigt fräsh ut!

                Comment


                • #38
                  Kul att du tycker det ser bra ut. Skålarna som jag använde till centrumnavkapslar heter Blanda Blank och är i rostfritt finns med diameter 5 cm upp till 36 cm, men tyvärr inte någon så att 55mm kommer att passa rakt av, om man inte gör nån speciallösning. Jag gjorde som så att jag ruggade upp insidan av skålarna därefter tog jag kemisk metall och limmade fast en skruv. Som bakstycke tog jag och sågade (cirkelsåg) till en rund aluminiumplatta med hål för skruven som passar perfekt på insidan av fälgen. Sen var det bara att skruva fast allt med en mutter (se bild). Du skulle i och för sig kunna använda två aluminiumplattor, en yttre med ca 58mm i diameter på utsidan av fälgen, på så sätt stöds skålen mot plattan som i sin tur stöds mot fälgen och en inre som passar perfekt dvs med stöd mot fälgens insidskanter och därefter dra fast allt med en mutter. Du kommer då i och för sig få en liten "krage" (1,5 mm) ((58mm-55mm)/2) på utsidan av fälgen.
                  Länk till centrumkåpa
                  http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30081467
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Tack för den härliga guiden! Jag ska strax till ikea så då ska jag ta mig en koll på skålarna.
                    Det låt som en smart lösning att ha två aluminiumplattor och det kommer inte bli en stor krage.

                    Comment


                    • #40
                      Motorn hängande i luften på väg mot rätt plats.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #41
                        Nästan på plats. Nu saknas det bara någon dm, men de är lite småkrångligt att få dit motorn på sina fästen och samtidigt få dit lådan mot axeln så det får vänta tills man är lite piggare.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Snyggt jobbat! Motorn ser riktigt fin ut som sagt.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #43
                            Tackar

                            Comment


                            • #44
                              Allting ser så professionellt ut! Du verkar riktigt duktig.
                              Hoppas att allt går bra nu.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Abarth_Separace
                                Allting ser så professionellt ut! Du verkar riktigt duktig.
                                Hoppas att allt går bra nu.
                                Tackar, tackar men professionell och duktig-nja långt ifrån, fast man lär sig lite bit för bit

                                Comment

                                Working...
                                X