Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topplocksbultar Uno?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Topplocksbultar Uno?

    Hej.
    Jag undrar om någon har bytt eller vet om man kan byta topplocksbultarna mot grövrem på en Uno turbo.
    Och i så fall mot hur grova?
    Finns det något man måste tänka på eller är det bara att köra på?

    Tacksam för svar om någon vet.

    Mvh Thomas

  • #2
    ehhh!!

    Varför ska man det ??!

    Comment


    • #3
      Hej.
      Jag behöver ha ett högre åtdragningsmoment på toppen för att topplockspackning och skär-ringen skall täta även vid höga laddtryck.

      Mvh Thomas

      Comment


      • #4
        Hej

        Har för mig att det är en alumotor,eller har jag helt fel för mig.I så fall ska man nog inte dra för hårt med tanke på gängor.Vet inte hur sliten din motor är men den tåler rejäla tryckhöjningar,om du bara tänker på bensintillförseln.Kolla först att alla ventiler och dyligt tätar.Jag kanske är ute och cycklar,men är du ute efter att döda motorn så kan du bara öka trycket,annars måste du sänka kompen,men då får du duktig ketchupefekt,vilket i praktiken innebär att du blir frånåkt av en nissan micra i starten..

        Tack för ordet
        Mvh Alex

        Comment


        • #5
          har du kollat om det går att byta bultarna till andra bättre bultar som tål ett högre åtdragsmoment? eller pinnbult så du slipper dra sönder gängorna i blocket.
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            Hej,
            Motorn är inte i aluminium. Men toppen är det och lite andra delar runt omkring.
            Jag håller på med ett dubbelturbo projekt till Uno´n så det mesta är modifierat.
            Mycket möjligt att jag "dödar" motorn, men det är inte vad jag är ute efter. Hoppas på bra effekt till rimligt pris utan köpta trim delar. Jag gillar att göra saker själv.

            Ang bättre bultar eller pinnbult så är det redan tänkt att användas, men jag skulle helst vilja ha grövre än original.
            Därav frågan. Men jag får se vad som händer.

            Mvh Thomas

            Comment


            • #7
              Aha!

              Hej Thomas!
              Låter som ett ljuvligt projekt.Håller med om att det är roligast att pula själv.Hör av dig in hit o berätta hur det går!!
              Vad använder du för aggregat?
              Tack för ordet.
              Mvh Alex.

              Comment


              • #8
                Hej.
                Jag återkommer med lite bilder framöver om det ser ut att kunna fungera.
                Just nu är det svetsning av plenumkammaren och ett modigt försök att få plats med 8 spridare som görs.
                Sen är det rördragning och montering av ic x 2.
                En orginal turbo och en turbo från en croma använder jag.

                Mvh Thomas

                Comment

                Working...
                X