Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säker effektökning? 2.0 20v Turbo Plus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Freddan72
    Det stämmer mkt bra för mig och för andra som gjort likadant. Du kanske hade en grenrörsläcka som gjorde att resultatet uteblev.

    Några ex:
    Jag fick ut 277 hk med blueflame, rc, gtec2, uppställt laddtryck till 1.3 bar och större ic.

    Togge fick 284 hk ur sin motor med 3" avgas, rc, större ic, uppställt laddtryck till 1.4 bar och BTR.

    Så nog går det att få ut effekt med originalturbon bara man gör de rätta modifieringarna
    Jag tror att Togge fick mer effekt pga att han körde med 1.4 bar och du kör med 1.3 bar samt att ni inte körde på samma bänk så 7hk är inget.

    Dessutom rekomenderar inte Togge att köra med 1.4 bar om man är ute efter driftsäkerhet. Effekt går att få ut men det måste hålla också!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #17
      Originally posted by Freddan72
      Det stämmer mkt bra för mig och för andra som gjort likadant. Du kanske hade en grenrörsläcka som gjorde att resultatet uteblev.

      Några ex:
      Jag fick ut 277 hk med blueflame, rc, gtec2, uppställt laddtryck till 1.3 bar och större ic.
      Vad jämför du med? Bänkade du bilen med samma rc, gtec2 laddtryck 1.3bar och större ic men utan blueflame systemet?
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #18
        Originally posted by TobbeC
        Vad jämför du med? Bänkade du bilen med samma rc, gtec2 laddtryck 1.3bar och större ic men utan blueflame systemet?
        Han skrev ju med Blueflame. Ända skillnaden jag ser är att togge hade 0.25" grövre rör och 0.1bar mer i laddtryck och jag tror inte att grövre avgassystem ger +7hk.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          84:an

          Jag hänger inte med i ditt resonemang. Du sa ju innan att grövre avgas + luftfilter ger inte mer än 5 hk på en bil. Jag hävdar motsatsen och presenterade två exempel.

          Om vi säger så här då. Ta en bil med enbart Gtec. Oftast ligger effektökningen på 30hk, dvs 250 hk.

          Min bil med Gtec, BF, SIP, FMIC, rc, stift och pysventil gav 277 hk. +27 hk. Lite mer än de 5hk som du säger Och det är avgassystemet som ger den största effektökningen.

          Vad gäller mitt laddtryck så hade jag 1.3 bar enbart på låga varv och inom ett litet varvtalsområde, från 3400-3800 rpm. Där toppeffekten fanns låg laddet på 1.1 bar. Inte speciellt skadligt för turbon. Å så hade jag V-power i tanken
          Last edited by Freddan72; 21 July 2009, 19:31.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            Re: 84:an

            Originally posted by Freddan72
            Jag hänger inte med i ditt resonemang. Du sa ju innan att grövre avgas + luftfilter ger inte mer än 5 hk på en bil. Jag hävdar motsatsen och presenterade två exempel.

            Om vi säger så här då. Ta en bil med enbart Gtec. Oftast ligger effektökningen på 30hk, dvs 250 hk.

            Min bil med Gtec, BF, SIP, FMIC, rc, stift och pysventil gav 277 hk. +27 hk. Lite mer än de 5hk som du säger Och det är avgassystemet som ger den största effektökningen.

            Vad gäller mitt laddtryck så hade jag 1.3 bar enbart på låga varv och inom ett litet varvtalsområde, från 3400-3800 rpm. Där toppeffekten fanns låg laddet på 1.1 bar. Inte speciellt skadligt för turbon. Å så hade jag V-power i tanken
            Enbart Gtec 1 ger mer än +30hk. Tittar man på vad andra hade fått för resultat så ligger de på +40hk snarare. Med avgassystemet som ex BlueFlame får man som max 265hk. Sen beror det lite på var man bänkar så får man +/- några hk. Du har ju andra modifieringar på din bil men jag tror ändå att uppställt laddtryck med pysventil ger mer än avgassystem.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Här är en till effektsiffra att suga på.

              Jag gick in och kollade min siffror från bänkning 2006 & 2007. Vid 5200 varv så hade jag med

              - FMIC, stift och gtec: 241 hk (2006)

              - Gtec, BF, SIP, FMIC, rc, stift och pysventil: 277 hk (2007)

              + 36 hk.

              Att tro att detta är enbart pga av jag använder en pysventil. Kom igen nu, ge dig du är ute å cyklar

              Vilka är det som fått 40 hk med enbart Gtec?

              Last edited by Freddan72; 21 July 2009, 19:56.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #22
                Originally posted by Freddan72
                Här är en till effektsiffra att suga på.

                Jag gick in och kollade min siffror från bänkning 2006 & 2007. Vid 5200 varv så hade jag med

                - FMIC, stift och gtec: 241 hk (2006)

                - Gtec, BF, SIP, FMIC, rc, stift och pysventil: 277 hk (2007)

                + 36 hk.

                Att tro att detta är enbart pga av jag använder en pysventil. Kom igen nu, ge dig du är ute å cyklar

                Vilka är det som fått 40 hk med enbart Gtec?
                Om jag minns rätt så hade Erajack och Floric ~260hk med enbart Gtec 1. Minns inte vad Aloha hade för modifikationer på sin bil när den bänkades. Min bil låg på 259hk med gtec1, BF och Apexi öppet filter. OK, visst var det varmt ute då (+28 grader C) och liten fläkt, men har svårt att tro att den har mer än 265hk.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #23
                  Du stirrar dig blind på toppeffekt. Du har stora fördelar längre ner i registret. Vridmomentet (och effekten) är bra mkt bättre med BF systemet på.

                  Det är ett grymt bra system. Moddar du din turbo till en hybrid så kommer du får 280 hk utan problem med BF. Och det är 280 driftsäkra hästar
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Freddan72
                    Du stirrar dig blind på toppeffekt. Du har stora fördelar längre ner i registret. Vridmomentet (och effekten) är bra mkt bättre med BF systemet på.

                    Det är ett grymt bra system. Moddar du din turbo till en hybrid så kommer du får 280 hk utan problem med BF. Och det är 280 driftsäkra hästar
                    Du tvingar mig nästan att åka och bänka bilen på riktigt. Speciellt nu när allt är i sin ordning, till och med orginal laddtrycksstyrningen fungerar klockrent. Tror inte på mer än 265hk.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #25
                      Tänkte på det där du skrev om Erajack o Floric. Kul att de fått såpass bra resultat som 260 hk med enbart gtec. De har båda riktigt bra och friska motorer. Eller så är bänkarna de körde på lite glädjebänkar. Det hade varit intressant att se vad de fick på drivhjulen så man kunde räkna ut transmissionsförlusterna. 30-40 hk brukar förlusterna ligga på. Jag låg på 36 hk senast.

                      Nä du kanske inte får mer än 265 hk. Alla motorer är ju inte lika. Vissa svarar bra på trim andra lite mindre bra. Vågar du testa med pysventil? Ställd den på 1.2 bar så är det ingen fara med driftsäkerheten. Laddtrycket kommer inte skena på höga varv! Laddet kommer att ligga på 1.2 bar fram till 5500 rpm sen sjunker det sakta till 0.8 bar vid 6800 rpm.
                      Last edited by Freddan72; 21 July 2009, 23:08.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Freddan72
                        Tänkte på det där du skrev om Erajack o Floric. Kul att de fått såpass bra resultat som 260 hk med enbart gtec. De har båda riktigt bra och friska motorer. Eller så är bänkarna de körde på lite glädjebänkar. Det hade varit intressant att se vad de fick på drivhjulen så man kunde räkna ut transmissionsförlusterna. 30-40 hk brukar förlusterna ligga på. Jag låg på 36 hk senast.

                        Nä du kanske inte får mer än 265 hk. Alla motorer är ju inte lika. Vissa svarar bra på trim andra lite mindre bra. Vågar du testa med pysventil? Ställd den på 1.2 bar så är det ingen fara med driftsäkerheten. Laddtrycket kommer inte skena på höga varv! Laddet kommer att ligga på 1.2 bar fram till 5500 rpm sen sjunker det sakta till 0.8 bar vid 6800 rpm.
                        Förutom Erajack och Floric så låg även jag på samma nivå. Hade inte Per ungefär lika mycket? Just nu har jag jämn laddtryck, dessutom är jag anti pys skulle inte vilja köra med den alls.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #27
                          Jo du och per hade nästa samma resultat. Dock var era setup lite olika.

                          Jag menar inte att du ska köra runt med pysventil utan enbart testa den på rullande landsväg. Givetvis så kollar du lambda samtidigt så du får koll på soppmängden. Efter bänkningen så kan du ju montera bort pysventilen. Men jag tror nog att den kommer stanna kvar då du får se resultatet
                          Jag har kört lite med pysventil och jag tycker motorn svarar bättre med pysventil. Den känns mer "på" så att säga. Aggressivare är väl ett annat ord som beskriver känslan. Svårt att förklara via forumet. Lättare över telefonen
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Freddan72
                            Jo du och per hade nästa samma resultat. Dock var era setup lite olika.

                            Jag menar inte att du ska köra runt med pysventil utan enbart testa den på rullande landsväg. Givetvis så kollar du lambda samtidigt så du får koll på soppmängden. Efter bänkningen så kan du ju montera bort pysventilen. Men jag tror nog att den kommer stanna kvar då du får se resultatet
                            Jag har kört lite med pysventil och jag tycker motorn svarar bättre med pysventil. Den känns mer "på" så att säga. Aggressivare är väl ett annat ord som beskriver känslan. Svårt att förklara via forumet. Lättare över telefonen
                            Jag tror dig i det du säger men jag tycker inte att det är bra för motorn i långa loppet.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #29
                              För att slänga lite bensin på bålet...
                              Den gång jag bänkade min 20v turbo, då endast trimmad med chip och borttagen mellandämpare (Supersprint avgas) fick jag 249Hk eller nått i den stilen.
                              Med mig hade jag en vän med sin 20v turbo, denna trimmad med större intercooler och avgassystem (hela vägen inkl. racekat). Han fick strax över 250Hk.
                              Dock är det kanske lite svårt att avgöra om det var avgassystemet eller intercoolern som gav mest, men fungerade gjorde det i alla fall.
                              Samma bänk, samma dag, 10 minuters mellanrum.

                              Panda 169

                              Comment


                              • #30
                                Olika chip ger lite olika laddtryck oxå. Olika bensin med! Med Novitec+standard turbo+99oktan kunde min ladda 1.5bar om det inte var för varmt! Den gick som fan och uppmätta 260hk kändes rätt trovärdigt.
                                Sen är det som sagt kanske inte bra för den turbon i längden, även om min fortfarande var ok i lagren när jag bytte den.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X