Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken turbo till Punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken turbo till Punto GT

    Funderar på att byta turbon i Punton och vill gärna veta hur ni andra har gjort som har bytat. Vilken turbo blev det?

    Jag vet att Ante bytte på sin tex.

    Jag skulle vilja få upp prestandan en aning också.

    Vad är alternativen? Köpa ett färdigt kit eller hitta från en annan bil? I så fall vem är billigast eller vilka problem finns det

    /M
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Har hittat tex en T22 turbo på ett punto forum. Nån som vet vad det är?

    Fan, känner att just själva turbo grejen är jag inte så vass på...finns ju en uppsjö av varianter.
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      Jag hade en Mistu TD04-16T (tror jag den heter) på min Punto. Sitter bla. på Saab 9000 Aero original och klarar bra med laddtryck, passar dessutom direkt på GT:n´s grenrör och downpipe. Den är nog dock aningen stor för Punton, med tanke på att den original sitter på en 2,3l-motor med 225 hk så kan man gott gå ner lite i storlek. Tipset är helt klart att kolla efter turbos från Saabar; dels tål de ganska mycket men framförallt finns de överallt och kostar lite.

      Nu var allt arbete gjort på min bil innan så jag gjorde inget själv, men vad jag kunde se så behövdes inga större modifikationer. Turbon får plats bra (men det är trångt) och inga ändringar på bränslesystemet behövdes göras. Kan dock vara en god idé att köra med bredbandslambda och se till att motorn får tillräckligt med bränsle.

      Prestandan förbättras rejält med den större turbon. Den laddar på ordentligt mycket mer och trycket går inte ner på samma sätt som med original aggregat.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        TD104 har jag hört talas om också men att man skulle ta ett 13T eller 14T istället för 16T.

        När får du fullt laddtryck med din?

        Är du säker att den passar rakt på. Är det inte nåt med flensen eller nåt annat som man måste ändra?

        /M
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          Originally posted by Black_GT
          TD104 har jag hört talas om också men att man skulle ta ett 13T eller 14T istället för 16T.

          När får du fullt laddtryck med din?

          Är du säker att den passar rakt på. Är det inte nåt med flensen eller nåt annat som man måste ändra?

          /M
          13T eller 14T låter nog bättre.

          Nu är ju bilen såld men fullt laddtryck fick jag först runt 4000 rpm, men då var det en ganska extrem kamaxel. Med normal kam och lite mindre aggregat kan man nog få fullt ladd kring 3000-3500 rpm.

          Flänsarna har rätt anslutning så allt passar rakt på, faktiskt inga speciallösningar alls
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • #6
            Det låter ju skit bra...varför har man inte hört om detta förr

            Är det samma anslutningar på Gt1 och GT2/3. Det sitter trots allt olika turbos på dom, IHI och Garett. Borde inte anslutningarna se olika ut då? Var din en GT1 eller Gt2?

            Vet du kanske också vilka bilar som kör med 13T eller 14T?
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              Jag hade en GT1 men den hade ett IHI-aggregat original. IHI-aggregaten till GT:n har 4-bultade avgashus som t ex Mitsubishi TDO04. Äldre IHI-aggregat som sitter på Uno Turbo har 3-bultade avgashus som ställer till det. Man får dock tänka på att det finns många olika avgashus till olika aggregat, kolla därför alltid på turbons anslutningar innan du köper nåt! Det är dock inget svårt att byta den delen.

              Garret har också aggregat som funkar, osäker på vilka modeller dock.

              Bra lista : http://www.gikturbo.se/bytesturbo-la...20&brand=36#TA
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • #8
                Sitter det inte sånna där Mitsubishi turboagg på Volvo också? Typ 850 och framåt.

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  hade en kort konversation med GIK för ett år sedan ungefär, de har en hybrid med 2.5mm större kompressor, samma avgashus (eller växlade jag de där husen nu?). Nu var jag ute efter något som skulle ge mer effekt och effektivitet men utan att förlora mer än marginellt på spool-up, vilket tydligen skulle vara vad en sådan hybrid fixar.

                  Vet inte om det var generellt med den storleken av turbo som det inte finns kullagrade, eller om det var just den de då hade i tankarna men där var det "bara" oljelager. Fick också rådet att ej gå över 1.2bar med standardlager, återigen; ingen aning om det rådet gäller IHI-originalturbons lager eller utbytes original. Men större mer effektiv turbo borde ge bättre effekt även på 1.2bar.

                  Dyr dock, 7000+moms och utbytes. Blev aldrig av för mig dock, pengarna och lusten försvann på vägen.....

                  Och jag vet inte vad det var för tillverkare eller något på turbon, bara att de var til GTn och 2.5mm större kompressor som passar rakt av.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Kan ev fixa en TD04 15t med 6:ans avgashus. MIn fråga är nu vad är 6ans avgashus för något och skulle det funka på Punton?
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment


                    • #11
                      Putt, du nämde att det inte var nåt gjord med bränsle trycket heller men att det kanske skulle varit en bra ide. Min fråga är om man mappar om bilen med en td04 15t turbo, räcker original pumpen och spridarna till detta eller bör man ändra på det.

                      Vissa pratar om att man kan ta en coupe 20vt pump istället tex.
                      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                      Comment


                      • #12
                        Här är ett forum som kan hjälpa dig:
                        http://www.puntosports.co.uk/forums/

                        Det ska även gå att mappa en Punto GT:
                        http://www.puntosports.co.uk/forums/...d.php?t=103317
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Freddan72
                          Här är ett forum som kan hjälpa dig:
                          http://www.puntosports.co.uk/forums/

                          Det ska även gå att mappa en Punto GT:
                          http://www.puntosports.co.uk/forums/...d.php?t=103317
                          Tro mig jag har frågat i alla forum jag kan. Puntosports, Puntogtinfo.de, Lazzat m.f

                          Ingen Bingo. Jag får skippa TD04 då det finns för lite info om den tillsammans med punton. Får köpa en dyrare beprövad sak istället som redan har suttit på en GT och har alla anslutningar färdiga från England. Mappningen gör jag hos min vän redrum performance i Malmö. Återkommer med resultat
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Black_GT
                            Tro mig jag har frågat i alla forum jag kan. Puntosports, Puntogtinfo.de, Lazzat m.f

                            Ingen Bingo. Jag får skippa TD04 då det finns för lite info om den tillsammans med punton. Får köpa en dyrare beprövad sak istället som redan har suttit på en GT och har alla anslutningar färdiga från England. Mappningen gör jag hos min vän redrum performance i Malmö. Återkommer med resultat
                            Det är väl en ganska ovanlig kombination att köra TD04 på Punton. Är det T25 du kommer köra med istället?
                            Fiatlös

                            ___________________

                            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                            Comment


                            • #15
                              Nästan, har köpt en Garrett hybrid turbo som kallas T22. Ska vara som en T25 fast den ska boosta tidigare och snabbare. Ville inte ha en turbo som laddar för sent. Ska klara minst 300hk. Den har suttit på en Punto GT innan så den har all slangar och anslutningar redan. Nu ska jag bara ta reda på hur man gör bytet


                              Är det nån som har plockat bort insuget på GT'n, är det svårt?
                              Last edited by Black_GT; 23 September 2009, 12:58.
                              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                              Comment

                              Working...
                              X