Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Haveri

    Bilen packade ihop i dag...
    Körde av motorvägen och stannade vid ett rödljus, när jag sen skulle köra iväg var det ingen respons alls i motorn och tempen var plötsligt upp mot 100grader. Körde åt sidan och stängde av direkt.

    Öppnade huven och snokade runt ett tag, kunde inte upptäcka något konstigt mer än att det var jävligt varmt och fläktarna inte gick.
    Vred på strömmen för att se om fläkten skulle gå igång då men icke, däremot började det ryka om en kabelhärva som går in under locket på toppen (från vänster sida i färdriktningen sett). Stängde av direkt varpå det slutade ryka som tur var.

    Bärgning till verkstad, hoppas det går på försäkringen och inte blir för #@!% dyrt. Bra start på sommaren.

    Någon som har en aning om vad det kan röra sig om?
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • #32
      Låter som kablaget till tändspolarna tycker jag.. Blir det kortis där kan man ju tänka sig att den går lite dåligt ja. Men det förklarar inte att den blev varm..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        Säkringar?

        Det kanske har något med säkringar att göra?
        Om något blir varmt så drar det mer ström.

        //Lars
        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
        Folka Vento VR6 -93 såld!
        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

        Comment


        • #34
          Det visade sig vara tändkablarna som något spån hade klämt under locket så dom kortade mot toppen. Billigt iaf så det var skönt.

          Lutar åt att man ska ta sig tid att gå igenom hela bilen rejält i sommar, verkar dyka upp en del mindre lyckade lösningar ju mer man snokar.

          Dock påpekade mekanikern att motorn gick mycket jämt och fint så det var ju roligt att höra.
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • #35
            Otur med tidigare klantägare på den bilen? metallspån där..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #36
              Originally posted by per
              Otur med tidigare klantägare på den bilen? metallspån där..
              Jo, verkar inte bättre. Typiskt att man ska behöva ha den oturen.
              Jaja, tur att den lever. Den ska få ta mig upp till Sweden Rock i morgon. Det blir schysst.
              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

              Comment


              • #37
                Har denna bil regnr PBK712?

                Om så är fallet är det malmros gamla. Sök på hans namn om du vill ha info om bilen.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Freddan72
                  Har denna bil regnr PBK712?

                  Om så är fallet är det malmros gamla. Sök på hans namn om du vill ha info om bilen.
                  Tack för tips, men den är det inte.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • #39
                    Generatorhaveri

                    Efter helgens motortvätt verkar generatorn tyvärr packat ihop, fan jag som tyckte jag var så försiktig. Dock funkade den till en början under färden från landet till Malmö på ca 10mil, först dagen efter som den verkar ha lagt av.

                    Inte helt hundra på hur det funkar, har förstått det som att laddningsregulatorn sitter direkt på själva generatorn? Det är ju så förbaskat tight just där så jag har inte lyckats lista ut hur jag ska kunna mäta om den laddar över huvudtaget, någon som har tips?


                    Mvh /Axel
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • #40
                      har generatorn gett upp lyser lampan i intsrumentbrädan eftersom batterispänningen är högre än generatorspänningen, sitter en diod som öppnar då.

                      Mät spänningen över batteriet med voltmeter, skall vara runt 14V om generatorn laddar. Har du det så släng på helljus, värmare på bakrutan och full fart på fläkten, varva motorn lite (typ 2000varv) och kolla att spänningen inte faller utan ligger kvar över i alla fall 12.5V, helst över 13.5 IIRC.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by novisen
                        har generatorn gett upp lyser lampan i intsrumentbrädan eftersom batterispänningen är högre än generatorspänningen, sitter en diod som öppnar då.

                        Mät spänningen över batteriet med voltmeter, skall vara runt 14V om generatorn laddar. Har du det så släng på helljus, värmare på bakrutan och full fart på fläkten, varva motorn lite (typ 2000varv) och kolla att spänningen inte faller utan ligger kvar över i alla fall 12.5V, helst över 13.5 IIRC.
                        Exakt, lampan på instrumentpanelen lyser.
                        Spänningen på batteriet är ca 12V på tomgång, det dippar aningen när jag slår på sakerna varför jag misstänker att den laddar dåligt/inte alls. Skulle vilja mäta vad generatorn ger varför jag är nyfiken på om man måste mäta direkt på generatorn eller om det går att mäta på en mer lättåtkomlig plats.
                        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                        Comment


                        • #42
                          Mät på batteriet.
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by pazzo
                            Mät på batteriet.
                            Jo, men om batteriet ger mer än vad generatorn laddar, om den nu laddar, så är det ju bara batterispänningen jag mäter. Vill mäta generatorspänningen.

                            Jag kanske är ute och cyklar.. skiten har väl rasat så det är bara att ställa in sig på att byta hela rasket.
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • #44
                              Sålänge generatorn är kopplad till batteriet kommer spänningen vara samma på batteriet som generatorn. 12 låter som att nån sladd lossnat från generatorn alt. att den behöver bytas..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #45
                                Ok, om de är kontaktfel mellan gen. och batteri blir de en spänningsskillnad.

                                Kolla att anslutningarna är frächa och sitter åt mm.
                                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                                S/y Mascot
                                S/y Rebell
                                20vT
                                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                                Comment

                                Working...
                                X