Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köra utan luftmas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köra utan luftmas?

    Hallå.! Jag hade en fiat coupe 16vt Innan och där hade dom plockat bort luftröret från turbon och tagit bort luftmassmätaren och ersätt detta med ett kort rör och luftfilter direkt på. Kan man göra detta också med 20vt? Finns dör för och nakdelar?kommer luften snabbare in?

    Enda nackdelen jag märkte var att det blev ojämntomgång på 16vt


    Ska man ha öppet luftfilter till vevhuset? För o Nackdelar?

  • #2
    Luftmassemätaren gör just det som det låter som, mäter massan syre i luften. Detta för att ge input till bilen att ge en så bra förbränning som möjligt. Tar man bort denna så visst får man bättre flöde (marginellt) men även urkass gång och ökat slitage. Bättre är det att steg1 chippa bilen med öppet filter.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      20 vt tror jag inte ens går att starta eller köra utan lufmassemätaren. Gamla Bosch L-jetronic går att köra utan men inte Motronicen som sitter i 20vt.
      16 vt har överhuvudtaget ingen luftmasse- eller luftmängdsmätare. Det är en annan typ av motorstyrning som endast går på insugningtryck/vakum och gasspjällsläge.(+lite temp men det är inte central för funktionspricipen).

      Har lite svårt att hänga med faktiskt. Som jag förstår beskrivningen av din 16 vt hade dom kopplat förbi turbon så att det blev en vanlig sugversion 16v. Med den låga komressionen som turbomotorn har tillsammans med tändkurvan måste den varit oändligt trött.

      Vad vill du åstadkomma? Det finns massor av kunskap att tillgå bland medlemmarna på SFK. Du kommer få massor med bra uppslag om du utvecklar lite vad du är ute efter.
      Last edited by TurboB; 11 February 2010, 18:32.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Kort svar: det kommer ha samma effekt som att ta bort topplocket - motorn kommer inte att gå.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Min förra 16vt Dom hade satt ett rör från turbo till ett öppet filter. Bilen gick sjukt bra men hade ojämntomgång. Men det jag är ute efter är det aggresiva sug ljudet? Just nu har jag beställt ett torrt öppetfilter sen har jag satt tillbaks orginal dump. Den andra fiaten jag hade Lät något sjukt speciellt. Älska det ljudet. Vill på något sätt få upp min dump ljud och motorljud. Har 3tums avgas men en dämpare längst bak och med orginal kat. Blir kanske byta till race kat och ta bort slutdämparen?

          Comment


          • #6
            En öppen dump är väl inte helt korrekt rent tekniskt men det kommer funka och låta högt.. Lite sämre spool-up (sämre gensvar vid växlingar t.ex) är väl det andra man skulle kunna märka.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Sorry men kan inte låta bli... du vill med andra ord förstöra en fullt fungerande motor för att få lite ballare sugljud?

              Några veckor senare kommer det en ny tråd i stil med bilen startar inte eller går som påse nötter. Jag råder dig att låta bli.

              MVH
              Almir
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                så du menar att med ett avgassystem utan ljudämpare och med sport kat skulle försämra motorn? de jag fråga var hur gör jag för att få ljudet? Mena dock utan att skada motorn.! men finns där inga sätt så får man vara utan.

                De dom hade gjort på min förra coupe var mest att jag skulle kolla hur pass bra de va men förstår att de inte var klokt gjort.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Andre
                  så du menar att med ett avgassystem utan ljudämpare och med sport kat skulle försämra motorn? de jag fråga var hur gör jag för att få ljudet? Mena dock utan att skada motorn.! men finns där inga sätt så får man vara utan.

                  De dom hade gjort på min förra coupe var mest att jag skulle kolla hur pass bra de va men förstår att de inte var klokt gjort.
                  Jag talar om borttagning av luftmassemätaren i 20vt eller luftmängdsmätare i 16vt.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Andre
                    De dom hade gjort på min förra coupe var mest att jag skulle kolla hur pass bra de va men förstår att de inte var klokt gjort.
                    Alltså, 16VT har ingen luftmassemätare så där går det bra att bara ha ett filter framför turbon. Så icke på en 20VT.
                    16VT har Marelliinsprutning, 20VT har Boschinsprutning.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Både turbo och icke turboladdade motorer kräver ett visst motstånd för att fungera. För högt motstånd (förlitet avgasdiameter) ger högre temp vid turbo och kan i värsta fall skada både turbo o ev lambda.
                      Förlitet motstånd kan även det skada motorn, spec på sugisar utan turbo.

                      Vill du åt ljudet på avgassidan så kör med blueflame som så många här prövat, låter kanon!

                      för att få lite gött insugsljud så är ett öppet luftfilter (bort med orginalburken) att rekomendera. Sant det Per säger om att en öppen dump dumpar övertrycket från turbo när den spinner ner (när du kopplar och eller släpper på gasen) rakt in i insuget innan turbo vilket gör att turbon tappar mindre varvtal mellan växlingar till exempel
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köra utan luftmas?

                        Originally posted by Andre
                        Hallå.! Jag hade en fiat coupe 16vt Innan och där hade dom plockat bort luftröret från turbon och tagit bort luftmassmätaren och ersätt detta med ett kort rör och luftfilter direkt på. Kan man göra detta också med 20vt? Finns dör för och nakdelar?kommer luften snabbare in?

                        Enda nackdelen jag märkte var att det blev ojämntomgång på 16vt


                        Ska man ha öppet luftfilter till vevhuset? För o Nackdelar?
                        Kortare insugsrör => sämre vridmoment på låga varv högre på höga varv. Någon annan vet säkert vid vilket varvtal det ena är bättre än det andra och så får man väl avgöra hur viktigt det är och hur ofta man ligger på de varven att det spelar roll.
                        Gissar att insuget är avstämt till ungefär där turbon börjar ladda , så det hjälper till att få fart på den och ger lite vrid även innan turbon kommer in. Men det är ren gissning.

                        Öppet luftfilter till vevhuset? Nackdel är väl att det klassas som miljöbrott med dagsböter som påföljd om farbror blå kommer på det. Sitter redan en oljeseparator på coupen IIRC, bättre att stoppa dit en bättre och större om man vill i så fall. Fördelen är väl att du slipper elda olja om kolvringarna är dåliga. Fast då spelar det kanske inte så stor roll egentligen.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment

                        Working...
                        X