Announcement

Collapse
No announcement yet.

Driftsproblem Uno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Driftsproblem Uno

    Hej!

    Jag har en Uno 45ie -89 som lägger av när man svänger till vänster och kommer igång igen när man svänger höger....nån som har några funderingar om vad det kan vara, jag har gjort ett oljebyte och en motortvätt och sen har jag bytt ut tändkablar, fördelarlock och rotor när jag fick dessa problem.

    //Anders
    Last edited by Garfield; 30 September 2010, 16:57.

  • #2
    givaren under rotorn!

    Kan vara glapp i hallgivaren!! (tror jag den heter) iaf under rotorn sitter en liten givare med små kablar som kan bli slitna /glappa
    F:finns I:ingen A:annan T:turbo

    saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

    punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

    131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

    Comment


    • #3
      Motortvätten som är boven?
      Har kanske samlats vatten någonstans och när du svänger åt "fel håll" skvalpar det till & motorn dör?
      Varmkör den ordentligt, blås av motorn med tryckluft låt den sedan stå med öppen huv så resterande fukt/vatten dunstar bort av värmen från motorn...
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Har nu problem med att den är helt stendöd, troligen tändmodulen eller tändspolen....

        Comment


        • #5
          Tändmodulen var det...efter ett byte av den så går den som.....vanligt igen...

          Comment


          • #6
            Nu har den gått i nån månad utan större problem.
            I går när jag gick ut och startade den, det var första morgonen med minusgrader, och lät den gå på tom gång i 20 minuter för att den skulle bli isfri så lade den av som den brukar när den gått ett tag med det undantaget att i går så startade den inte igen när jag provade.
            Den tänder till i cirka 1 sekund och sen så dör den, jag trodde direkt at det var soppapumpen så jag plockade av ledningen in i förgasaren (elektronisk) och testade så det kom bensin fram och det gjorde det.
            Andra förslag?

            Det är fortfarande en Uno 45 ie -89:a

            Comment


            • #7
              Testat lite till.
              Om man startar bilen och samtidigt pumpar gasen så startar den, men om man lägger sig på jämn gas så börjar den gå upp och ner i varv för att efter ett tag bara dö ut.
              Det kommer soppa fram och det sprutar soppa som det ska i den elektroniska förgasaren.
              Kan det vara nåt med tomgångsregleringen?
              Jag behöver verkligen några ljusa idéer kring detta...

              Comment


              • #8
                tomgångsmotorn, eller elektronikstyrningen av den hade samma probl. med en polsk 500.
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  OK, kan man kolla elektroniken på nåt sätt? När jag tog bort kabeln till tomgångsmotorn så rörde den sig iaf men jag vet ju inte om det är rätt.

                  Comment


                  • #10
                    Som "Mange t" skrev här i ett tidigare inlägg

                    Har du kollat hallgivaren, som är ett mycket vanligt problem?

                    Bilen kan funka problemfritt ena stunden, för att sen inte gå alls. Sen nästa dag går den som vanligt.
                    Sitter i botten på fördelaren. Enkelt förklarat, funkar som på en gammal med brytarspetsar.
                    //R//

                    Comment


                    • #11
                      Nu har jag provat att byta ut hela fördelaren och felet är nästan detsamma, den är litemer lättstartad men jag måste pumpa på gasen för att den inte ska lägga av.
                      Jag köpte en komplett fördelare på bildelsbasen som ska vara testad också enligt säljaren.
                      Elektroniken är väl det som återstår...några tips kring det?

                      Comment


                      • #12
                        Blev "vacumdosan" också utbytt?
                        //R//

                        Comment


                        • #13
                          Japp, det satt en sådan på fördelaren också så jag bara satte den nya på plats...skulle det kunna ha nåt med Lambda-sonden att göra....
                          jag tänker att den stryper lufttillförseln när man inte varvar motorn??

                          //Anders

                          Comment


                          • #14
                            Nu går den på allt utom tomgången, grannen tid isär insprutningen (förgasaren) och gjorde ren den och nu går den som den ska förutom på tomgång...det spelar ingen roll om den är varm eller kall den stannar iaf direkt som den går ner på tomgång...

                            Comment

                            Working...
                            X