Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startspärr på Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startspärr på Punto

    Mors. Min Punto -99 stod i fem veckor i höstas, var själv söderut under tiden. När jag skulle starta den så gick startmotorn runt men inget annat hände. Provade en gång till, samma sak. Provade att bogsera, men den ville i alla fall inte. Kom på att den gula lampan till nyckeln/startspärren lös hela tiden. På familjens andra Punto slocknar den lampan efter en två sekunder och så går bilen som en dröm.

    Nu har man gått bet på det här eländet, man ha tydligen bytt en massa boxar och relä. Ingen förändring. Jag har alla nycklarna inkl den röda med kortet med coden på. Inget verkar hjälpa.

    Nu gott folk, hur f-n felsöker man en sån här krabat. Jag kan meka förgasarbilar sen 40 år, men elektronik vet jag bara lite om.

    1. Kolla om det är gnista
    2. prova med startgas
    3. kontrollera att nödstoppet inte utlösts, jag menar det som sitter på golvet vid förarstolen
    4. lossa kablar/anslutningar till resp box och gör rent från oxid

    Men sen då?

    Tack.
    Last edited by veloce; 14 November 2010, 20:22.
    Veloce

  • #2
    Hej, fel på antenn ed. vid rattlåset? ingen signal till styrdon om rätt nyckel lampan slocknar ej!

    Utan kvittens kommer inte bilen starta!
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Originally posted by pazzo
      Hej, fel på antenn ed. vid rattlåset? ingen signal till styrdon om rätt nyckel lampan slocknar ej!

      Utan kvittens kommer inte bilen starta!
      Den där antennen har de redan bytt efter en vecka. Antar att du menar den där svarta plastringen som sitter runt tändningslåset med en lång kabel i.

      Ingen förändring tyvärr. Bilen har gått som en klocka hela tiden innan det här eländet och är servad regelbundet. En bra bil helt enkelt
      Last edited by veloce; 14 November 2010, 21:05.
      Veloce

      Comment


      • #4
        dagsläget. ska försöka byta hela köret, tändningslås, relä och datorbox. tyvärr så hade de inga nycklar till de två Punto som står hos returbilen.se i Malmö. Men det letas vidare.

        Det här felet är så unikt tydligen så att den kanske borde hamna på museet eller i utbildningshallen.
        Veloce

        Comment


        • #5
          De kan ju ha misslyckats med bytet av antenn typ?
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Originally posted by pazzo
            De kan ju ha misslyckats med bytet av antenn typ?
            Näe, det tror jag inte. Jag var förbi idag och kikade. Det är tydligen i själva boxen det blivit nåt del. Den nya antennen ger signal från nyckeln, men sen vill inte boxen vara med. Tydligen måste nyckel, relä och box höra ihop på nåt sätt, prata samma språk.

            Tycker det är ledsamt, för vi gillar verkligen vår Punto.
            Veloce

            Comment


            • #7
              Nyckel och styrboxen (-enheten) hör ihop ja = stöldskyddet.
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Originally posted by pazzo
                Nyckel och styrboxen (-enheten) hör ihop ja = stöldskyddet.
                Jepp, fråga mig. Troligen har nyckeln resp styrboxen blivit osams under de fem veckor Punton stod på garageuppfarten medans jag själv körde till Puglia i Italien. Kanske sur för att jag körde Osson i stället.
                Last edited by veloce; 16 November 2010, 06:59.
                Veloce

                Comment


                • #9
                  Finns ju en startprocedur för det där i instruktionsboken om jag inte minns fel..?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Finns ju en startprocedur för det där i instruktionsboken om jag inte minns fel..?
                    Jepp, den har vi provat flera gånger. Ingen förändring. Trots att jag har alla tre nycklarna till bilen och coden i obruten förpackning. Nu har verkstaden visst letat rätt på en beg ECU med nycklar. Hoppas på det.

                    Men jag har sett på dansk TV hur en låssmed kopplade förbi startspärren på en bil, för att visa att en del inte är så säkra. Det tog 20 sekunder. Den låkillen kunde ju prova med min. ;-)
                    Veloce

                    Comment


                    • #11
                      Med ny ECU och tillhörande nyckel, då ska det väl fungera om man sätter (nya) nyckeln i antennen nånstans, behåller det gamla tändningslåset med (gamla) nyckeln men kopplar från den antennen. Då har man samma nyckel till dörr samt tändning. Boxen får ju kontinuerlig signal att det är rätt nyckel. Logiskt eller?
                      Veloce

                      Comment


                      • #12
                        Punto ECU

                        Tja, det blev inget med att laga min Punto med defekt startspärr. Så den får väl gå till Arons bilkyrkogård så snart jag fått det gula reg beviset som jag inte hittade.


                        Min fråga: På bilskrotarna finns massor med UCU'boxar till Punto 75 men utan nycklar. Som jag förstår det så fungerar bara ECU'n med korrekt nyckel. Men varför säljer man då ECU utan nycklar?
                        Veloce

                        Comment


                        • #13
                          Skit-tråkigt att fabrikanterna slänger in komponenter för att stoppa en eventuell tjuv som gör bilarna omöjliga att reparera??

                          Eller, varför klarar inte ens verkstäderna av att laga dem? ( Utan att behöva byta kompletta systen för dyra pengar i hopp om att det ska funka?)
                          Har de för dålig utbildning eller brist på intresse att åtgärda felet?
                          På mitt jobb händer det ibland att jag " inte kommer längre i felsökningen" då ringer jag alltid de som är proffs på just den maskintypen för att få goda råd och för det mesta får man lösningen. Det finns alltid någon som kan, gäller bara att hitta just den personen.

                          ( Jag jobbar som Gruvmekaniker på tunga maskiner. Har gjort det i 32 år, så lite har man snappat upp. Och skruvar i Italienare på fritiden. Dock mycket sällan då de "aldrig" går sönder... )
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #14
                            Tack för sympati. Men det som retar mig är att det säljs ECU som är helt OK, men värdelösa eftersom de inte fungerar utan den (röda) nyckeln och coden. Undrar, kan det verkligen stämma att bilhelv-et inte fungerar utan ECU med korrekt nyckel.
                            Veloce

                            Comment


                            • #15
                              Vad kostar ny nyckel från Fiat? Inte värt..?

                              Var det en Fiatverkstad? Verkar jävligt konstigt om de inte kan fixa detta. Det är lite deras ansvar..
                              Last edited by per; 19 November 2010, 19:26.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X