Announcement

Collapse
No announcement yet.

GDS: Marea Weekend bakluckelås

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GDS: Marea Weekend bakluckelås

    Då strulande bakluckelås inte är någon ovanlighet på Marea Weekend tänkte jag ge mig på att skriva en liten GDS-guide
    som förhoppningsvis löser detta problem för de drabbade. Det finns ingen garanti att denna guide kommer lösa problemet
    och den går inte igenom alla moment, men guidar dig till själva problemet.

    Symptom:

    Bakluckan går inte i lås/går inte att låsa upp/bilen går inte att låsa alls.

    Problemet:

    Nästan alltid är det bakluckehandtaget som är boven i dramat. Handtaget fjädrar inte tillbaks när man öppnat bakluckan,
    och då går inte bakluckan i lås alt. går den inte att öppna alls. Om bakluckan inte går i lås går inte bilen att låsa alls.

    Varför fjädrar inte handtaget tillbaks då? Jo, Fiat har valt en enkel lösning med en (eller 2) fjädrar lindad kring en metallstång.
    Denna lösning funkar utmärkt så länge det inte är vinter med slask och salt. Fjädern rostar helt enkelt och fastnar alt. går av.

    Nedan en bild på handtagets konstruktion med handtaget i svart, stången i grått och fjädrarna i rött.

    Även låskolven kan kärva igen av salt och skräp.
    Attached Files
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

  • #2
    Lösning:

    Går man till en verkstad vill de byta hela handtaget för x antal tusen. Ganska onödigt och framförallt dyrt.

    Vi gör det själva istället. Bunkra upp med sexkantsnycklar och skruvmejslar, ställ bilen på en varm och upplyst plats och börja
    med att demontera plastsjoket på insidan av bakluckan. Ta sedan bort plastdelen runt torkaren på utsidan av luckan. Mitt minne sviker mig något då jag inte kommer ihåg allt som måste demonteras, men ta allt i lugn takt och märk upp skruvar och muttrar.

    Det är inget avancerat meck, du upptäkter ganska omgående hur handtagsmekanismen är monterad. Om du gjort allt rätt kommer hela mekanismen att lossa och du kan börja åtgärda problemet.

    Först, kolla hur fjädrarna ser ut. Är de för rostiga får man helt enkelt byta ut dem mot några som passar. Annars är det bara att dränka fjädrarna i WD40/5-56 och börja trycka handtaget fram och tillbaks. Förhoppningsvis kommer handtaget snart att börja fjädra tillbaks av sig själv.

    När du ändå har handtaget löst kan man göra en förebyggande lösning genom att borra ett litet hål genom handtaget och dra igenom en skruv
    eller buntband. Då kan man alltid dra tillbaks handtaget om det skulle strula igen.

    När du är nöjd med funktionen så lägger du på ett tjockt lager fett på fjädrar och metallstav för
    att förebygga rost. Sen är det bara att montera tillbaks allt.

    Låskolven till bakluckan kan också strula pga slask och salt, här är den bästa lösningen att spruta in låsolja i nyckelhålet och sedan
    "massera" genom att försiktigt vrida nyckeln fram och tillbaks.

    Går inte luckan i lås trots allt? Kolla att du monterat "pinnarna" som sköter låsen på bakluckans sidor rätt. Står de fel så
    kan det bli så dumt att ena sidans lås inte får grepp om låstungan och därmed inte låser. Ibland får man också justera låstungarna lite.Görs enkelt då de sitter med två bult var.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      Toppen, jag behöver göra allt ovanstående och kommer ha hjälp av detta!
      Henrik
      Fiat 500e -15
      *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
      Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
      Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
      *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

      Comment


      • #4
        Tack för denna guide. Har dragit på detta sedan jag köpte bilen för sju år sedan! På sista tiden har handtaget börjat kärva rejält så nu är det nog dags.
        Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
        Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

        Comment


        • #5
          Japp äntligen fick jag tummen ur och genomförde denna operation. Det var bara en fjäder på mitt handtag. Efter mängder av 5-56 och mycket motionerande släppte handtaget och nu går det tillbaks så fint så. Både vid låst och olåst lucka. Avslutade med lite fett.

          Det var inte särskilt svårt bara att lossa på ett gäng skruvar och ta bort det som sitter ivägen.

          Samtidigt såg jag till att få liv i själva låset också nu funkar nyckeln även på bakluckan.
          /Henrik
          Henrik
          Fiat 500e -15
          *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
          Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
          Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
          *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

          Comment

          Working...
          X