Announcement

Collapse
No announcement yet.

124 Special - Det eviga projektet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Lindat klart extraktorgrenröret.
    Fick göra om infästningen för mitt triggerhjul, fästskruvarna tog emot på remskivan till oljepumpsdrivningen (tänkte inte så långt!).
    Gjorde ett nytt rör till mitt kylsystem, har monterat termostaten i toppen så original t-rör behövs inte. Termostaten är till Volvo 240, passar perfekt i hålet med tunnare packning.
    Attached Files

    Comment


    • #62
      Monterat kompressorn, inte alldeles lätt att dela på den och sedan få den att fungera igen.

      Finns inga fasta lägen utan man måste mäta upp mellan skovlarna med bladmått och få rätt spel, fick vända på den ena skoveln för att få rätt spel och sedan får man spänna åt försiktigt för att inte ändra på spelet (mycket spel!).

      Kolla mitt "ironman" insug jag byggde förra året, hoppas det fungerar.

      Nu är det bara resten kvar!
      Attached Files
      Last edited by johnny; 22 April 2016, 23:34.

      Comment


      • #63
        Nya "hjärtat" transplanterat, nu skall alla livgivande rör och kärl m.m kopplas in för att få igång nya "pumpen".
        Attached Files

        Comment


        • #64
          Skruvat dit mer på motorn och monterat kylare och oljekyl.
          Börjat bygga på avgassystemet, tog emot innan när jag svängde åt höger och det uppstod sprickor i extraktorröret.
          Med rörböjar och svets skall det bli bra hoppas jag.
          Attached Files

          Comment


          • #65
            Imponerande! Bra jobbat!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #66
              Fick ihop avgasröret med en rejäl krök, hoppas inte den stoppar avgaserna på vägen ut.
              Fick "choppa" trattarna, K&N luftfiltret jag köpte var lägre.
              Byggde ett fäste i aluminium till mitt Edis 4 tändsystem, skall bara koppla in det sista innan första uppstart (utan problem förhoppningsvis).
              Attached Files

              Comment


              • #67
                Snyggt!!!

                Comment


                • #68
                  Har haft stora problem att få motorn att varva upp, går på tomgång men sen "stryps" den. Provat Weber IDF 40, Weber IDF 44 och fick låna en original förgasare med insug till Fiat Volumex men med samma resultat.

                  Satte på en fördelare (lånat kamhus, kam och fördelare av en kompis) men inga förändringar.

                  Nu går jag hela vägen och bygger insprutning istället, blir en del av mina vinterprojekt (håller på och bygger en Cheva Nova Pro Touring oxå som tar tid i anspråk).

                  Återkommer med bilder och annat av intresse.

                  Comment


                  • #69
                    Påminner om min 125 som stått i ca10år innan start. Tomgång men knappt varv, fick liksom inte soppa nog.
                    Hann aldrig fixa det innan branden men är rätt säker på att förgasaren behövde rengöras. Gegga i flottörhuset etc
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #70
                      Hej, har du kollat bränsletrycket? Om du sprutar lite bensin i förgasaren, någon skillnad?( elda inte upp dig eller bilen )Har du utag för lambda på grenröret? Är det orginal utväxling till kompressorn? Några frågor bara, hälsningar Magnus

                      Comment


                      • #71
                        Har bestyckat om min förgasare med tips från diverse forum men med samma resultat.
                        Tog bort kompressorn och satte förgasaren direkt på insuget, men med samma resultat.
                        Alltså inte kompressorn som ställer till det.
                        Kommer att felsöka vidare i veckan som kommer.
                        Köpte en Fiat Coupe 16VT som lite tröst, men verkar vara ett år med ständigt strul eftersom det har varit mer problem än jag hoppades på.

                        Comment


                        • #72
                          Jag är en överlycklig idiot!!

                          Överlycklig för att bilen fungerar, idiot för att det var original tändbox som inte fungerade.

                          Den gick på tomgång men slutade fungera vid gaspådrag, helt sjukt!

                          Har en Procomp PC6-AL2 jag köpt från amerikat till min Cheva Nova som jag kopplade in, bilen startade direkt och jag kunde ge gas.

                          Med lite tändinställning och varmkörning kunde jag äntligen höra vinandet av kompressorn.

                          Motorn går lite fett så imorgon blir det genomgång av förgasare och eventuellt ombestyckning samt allt annat som behövs för en provkörning på gatan.

                          Comment


                          • #73
                            Fasen va kul att den funkar!! Satt länge o tyckte att kanske är något med din tändning.. Men trodde att du redan kollat upp den..
                            Grattis i alla fall, skulle vara kul att få höra den live med lite gaspådrag!!

                            Affe
                            4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                            2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                            Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                            Punto 80 ELX 16v -01
                            Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                            Ducato 2,5TD -92 flak
                            Tel 070-5512431

                            Comment


                            • #74
                              Click image for larger version

Name:	italian-hand-thumbs-up-e1380383123879.jpg
Views:	9
Size:	8.1 KB
ID:	252574
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • #75
                                Lyckan var kortvarig, skovlarna i kompressorn släppte så nu är det avmontering, delning och injustering ännu en gång.

                                Finns inga uppgifter om hur mycket man skall spänna muttrarna som håller skovlarna så det är "trial & error" som gäller.

                                Får spänna ännu mer nästa gång.

                                Comment

                                Working...
                                X