Announcement

Collapse
No announcement yet.

124 Special - Det eviga projektet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Man börjar bli van att montera på och av kompressorn, men nu hoppas jag att jag slipper fler gånger ( kanske vid ombyggnad till insprut i såfall).

    Har trimmat in skovlarna med ett dubbelvikt A4-ark, Wurths medelstarka gänglåsning, stooor spärrnyckel 3/4" och spänt muttrarna som f-n.
    Attached Files

    Comment


    • #77
      Kompressorn monterad och allt fungerar (nästan).
      Fick flytta oljebehållaren till kompressorn, göra ett stort hål i fronten och fick skippa K&N luftfiltret som alla på ett eller annat sätt gjorde att jag inte kunde stänga flipfronten.
      Blir ett intag a.la Fiat 600 Abarth för att täcka hålet jag gjort.
      Hittade ett litet hål i extraktorröret som jag svetsade igen, samtidigt svetsade jag dit ett lambdauttag för framtida bruk och sen på med nytt Titanium avgasbandage.
      Tog en lite längre tur idag, går bra och kompressorn viner men den går alldeles för fett så det blir ett besök hos Risto på Befra motor för ombestyckning och inställning av förgasaren.Click image for larger version

Name:	Motor i bil 06.jpg
Views:	1
Size:	117.5 KB
ID:	252594Click image for larger version

Name:	Motor i bil 07.jpg
Views:	1
Size:	118.4 KB
ID:	252595Click image for larger version

Name:	Flipfront 01.jpg
Views:	1
Size:	81.9 KB
ID:	252596Click image for larger version

Name:	Flipfront 02.jpg
Views:	1
Size:	238.1 KB
ID:	252597
      Last edited by johnny; 6 September 2016, 20:44.

      Comment


      • #78
        Var inte nöjd med luftfiltren, blev hönsnät istället för tillfället.

        Ikväll blev det en miniträff nere vid stranden i Rydebäck utanför Helsingborg, Boss 429 -70, Mach 1 -70 och lilla jag.Click image for larger version

Name:	Motor i bil 08.jpg
Views:	1
Size:	99.1 KB
ID:	252600Click image for larger version

Name:	Miniträff i Rydebäck.jpg
Views:	1
Size:	109.3 KB
ID:	252601

        Comment


        • #79
          blev hönsnät istället
          Hönsnät??? Då kommer det in grova grejor i motorn. Fast det ser mer ut som myggnät tycker jag förstås..

          För övrigt tycker jag det är ett riktigt häftigt och ovanligt bygge. Mycket bra gjort!
          Last edited by Bambu; 7 September 2016, 21:16.
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #80
            Dvärghöns, mycket små!

            Comment


            • #81
              Nybesiktigad igår med 2:a på ej fungerande bromsljus (var bromsljuset som lyste hela tiden).
              Rörde mina "magiska" fingrar över kablarna och plötsligt fungerade det igen ( dålig kontakt någonstans).

              Besiktningsgubbarna tittade i motorrummet, kompressor? Hästkrafter? Dom gick vidare med besiktningen och tyckte det var ett häftigt bygge.

              Click image for larger version

Name:	Besiktning 01.jpg
Views:	1
Size:	103.9 KB
ID:	252610Click image for larger version

Name:	Besiktning 02.jpg
Views:	1
Size:	98.9 KB
ID:	252611

              Comment


              • #82
                grattis
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #83
                  Den vanligaste orsaken till ständigt bromsljus lär vara att "någon" satt i en enpolig lampa i stället för en tvåpolig....
                  Men en så'n enkel tabbe har väl knappast en så rutinerad bilskruvare gjort?
                  /Sven

                  Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                  Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                  ++

                  Comment


                  • #84
                    Nä!

                    Hella LED bakljus.

                    Comment


                    • #85
                      Det började bolma massor av vit rök ur avgasröret på bilen, trodde först att jag fyllt på med för mycket olja ( moddad sump och oljekyl. Oljevolym?)så jag tömde ur systemet och fyllde på med 4,2 liter enligt originalspec.
                      Kollade kompet för säkerhets skull så jag inte hade knäckt några ringar, men +10,5 bar (statiskt) på alla cylindrar säger annat.
                      Vevhusventilationen u.a.
                      Kompressorn började läcka i frontgaveln så jag fick dela och göra ny packning, men ändå sjönk oljenivån i behållaren.
                      Kollade skovlarna i kompressorn som var täckta av olja, så det är kompressorn som dragit i sig oljan.
                      Tror jag har delat kompressorn för många gånger och skadat någon packbox, så nu har jag monterat av den för gången.
                      Click image for larger version

Name:	Motor i bil 09.jpg
Views:	1
Size:	111.0 KB
ID:	252668
                      Sen har jag haft stora vibrationer i bilen under körning, hade satt högre motorkuddar för att styrstaget under motorn skulle gå fritt från min alusump.
                      Fick tips att Fiat 124 Spider har ett styrstag som är "sänkt" så ett sådant inhandlades och monterades tillsammans med original motorfäste.
                      Click image for larger version

Name:	Nytt styrstag 01.jpg
Views:	1
Size:	104.7 KB
ID:	252669
                      Blev mycket bättre!
                      Tänkte jag skulle släcka min besiktningstvåa i veckan och sedan blir det vinteride för bilen.
                      Last edited by johnny; 28 September 2016, 19:10.

                      Comment


                      • #86
                        Jag är ytterst nyfiken. Har det hänt något mer med bygget under vintern? Har du tagit ut den för våren?

                        Comment


                        • #87
                          Bilen har stått stilla hela vintern tills i fredags när jag körde ner den till min verkstad och jag har ägnat igår och idag till att montera tillbaka den ompackade kompressorn på bilen.

                          Hoppas att kompressorn håller tätt!!

                          Tog en liten tur på stan ikväll, riktigt roligt att köra den, kraften kommer direkt. Den går lite snålt eftersom jag har återställt förgasaren med originalbestyckningen från fabrik.

                          Kommer att höra med Johannes på JPM Motorsport om att bestycka om förgasaren så att den matchar kompressorn och den modifierade motorn.

                          Annars blir det lite småjobb som att få igång varvräknaren, ändra lite på avgassystemet som ligger emot över bakaxeln m.m.

                          Förhoppningsvis blir det italienska fordonsträffen på Krapperup slott 1 maj och Löddeköpinge den 2 maj.
                          Last edited by johnny; 9 April 2017, 22:10.

                          Comment


                          • #88
                            Finjusteringen har inte gått som jag velat, tänkte testa själv eftersom jag tänkte bygga om till insprut inom en snar framtid men det är inte alldeles lätt att bestycka om förgasare på "fri" hand (vill inte lägga ut x antal pengar som jag vill lägga på tuning av insprutet) .
                            Har köpt och fått hem ett antal munstycken i varierande storlekar så det är ett ständigt experimenterande för att få motorn att dra rätt i alla register. Men jag kör vidare ett tag till.
                            Som grädde på moset gick tändningslåset åt pipan så jag byggde om med strömbrytare och startknapp och det slutade med att jag fick problem med laddningslampan som slutade fungera.
                            Fick koppla en lampa direkt på generatorn för att inte bränna den. Beställt och fått ett nytt tändningslås från England, så imorgon blir det montering och förhoppningsvis lösning på mysteriet med laddningslampan som inte vill lysa.
                            Vet inte om jag tagit upp detta tidigare men jag får inte varvräknaren att fungera, testat 3 originalvarvräknare och 3 fristående varvräknare, ingen fungerar = ingen/svag signal?! Kopplat in på originalkabel och via min digitala tändningsbox men inget lyckat resultat, några ideer?!
                            Har även byggt om mitt extraktorrör för att dels öppna upp (2,5") och räta ut rören samt att slippa att det tar emot vid fullt rattutslag till höger. det blev riktigt bra, kommer att bygga om till 2,5" avgassystem hela vägen inom en snar framtid (har för många projekt samtidigt just nu).
                            Click image for larger version

Name:	Moddat extraktorrör 01.jpg
Views:	1
Size:	79.3 KB
ID:	253136Click image for larger version

Name:	Moddat extraktorrör 02.jpg
Views:	1
Size:	102.6 KB
ID:	253137Click image for larger version

Name:	Moddat extraktorrör 03.jpg
Views:	1
Size:	255.7 KB
ID:	253138Click image for larger version

Name:	Moddat extraktorrör 04.jpg
Views:	1
Size:	102.7 KB
ID:	253139Click image for larger version

Name:	Moddat extraktorrör 05.jpg
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	253140

                            Comment


                            • #89
                              Har byggt ett nytt insug i aluminium med förvärmningskanaler, blev klart för några dagar sedan.

                              Click image for larger version

Name:	Insug 01.jpg
Views:	1
Size:	69.0 KB
ID:	253382Click image for larger version

Name:	Insug 02.jpg
Views:	1
Size:	75.9 KB
ID:	253383Click image for larger version

Name:	Insug 03.jpg
Views:	1
Size:	91.2 KB
ID:	253384Click image for larger version

Name:	Insug 04.jpg
Views:	1
Size:	101.3 KB
ID:	253385Click image for larger version

Name:	Insug 05.jpg
Views:	1
Size:	82.9 KB
ID:	253386Click image for larger version

Name:	Insug 06.jpg
Views:	1
Size:	76.3 KB
ID:	253387Click image for larger version

Name:	Insug 07.jpg
Views:	1
Size:	76.8 KB
ID:	253388Click image for larger version

Name:	Insug 08.jpg
Views:	1
Size:	113.2 KB
ID:	253389Click image for larger version

Name:	Insug 09.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	253390Click image for larger version

Name:	Insug 10.jpg
Views:	1
Size:	90.1 KB
ID:	253391

                              Comment


                              • #90
                                Click image for larger version

Name:	Insug 12.jpg
Views:	1
Size:	93.3 KB
ID:	253392Click image for larger version

Name:	Insug 13.jpg
Views:	1
Size:	70.1 KB
ID:	253393Click image for larger version

Name:	Insug 14.jpg
Views:	1
Size:	100.0 KB
ID:	253394Click image for larger version

Name:	Insug 15.jpg
Views:	1
Size:	72.8 KB
ID:	253395

                                Comment

                                Working...
                                X