Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lancia A112 Abarth -84

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by AndersForsberg
    Fälgarna... Någon som har någon erfarenhet av att fixa till sådana?
    Har läst på lite på olika forum om hur man skulle kunna gå tillväga för att få bort färgen, men tvistar lite med mig själv om det faktiskt är värt det?
    Vad kostar det egentligen att lämna iväg dem på blästring/lackering? Någon som har någon siffra att slänga ur sig? ...hur höftad den nu än må vara!
    Blästring och pulverlack ca: 2000:- i Uppsala

    Comment


    • #77
      Känns som om det är värt det med andra ord...
      Gissar på att man landar på en femhundring åtminstone i materialkostnader och sedan X antal timmar riktigt tråkigt arbete.

      Det måste hända någonting som gör någon skillnad nu för att jag ska fortsätta ha motivationen uppe under det kalla vinterhalvåret (även om jag iofs införskaffat ett par värmefälktar till garaget).
      ---

      Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

      Comment


      • #78
        Originally posted by AndersForsberg
        Polera plast?
        Tänkte ge mig på att hyfsa till baklampor och min fina reflexramp. Går det? ...lätt att bränna plasten? ...vilket medel? ...maskin eller för hand?
        Har iofs mina Gotlands-lampor att öva på, men det bästa är ju klart om jag lyckas med konststycket att inte förstöra en enda.
        Tjena, de går att polera. Långsam hastighet på trissan, skumgummitrissa, och inte alltför grovt medel. Eller för hand!
        Risk nr 2 är att man polerar bort UV-skyddet på plasten och att de senare blir missfärgade av solljuset.. Svårare att sia om!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #79
          Originally posted by AndersForsberg
          Känns som om det är värt det med andra ord...
          Gissar på att man landar på en femhundring åtminstone i materialkostnader och sedan X antal timmar riktigt tråkigt arbete.

          Det måste hända någonting som gör någon skillnad nu för att jag ska fortsätta ha motivationen uppe under det kalla vinterhalvåret (även om jag iofs införskaffat ett par värmefälktar till garaget).
          Är fälgkanterna skadade? Då kan du först blästra fälgarna och sedan spackla kanterna med finspackel. Lättslipat som tusan. Finns på tub. Ta en klick på fingret och dra runt fälgkanten, sen är det bara att slippa efter härdningen. När det är gjort så kan du lacka dem själv eller lämna iväg på lackering. Enkelt jobb med bra resultat=motivationshöjare!

          Comment


          • #80
            Fattade inte riktigt de där med dina stolar...

            Mina var de bara att dra fram fullt sen pilla på en "spärr" typ i bakkant av stolen nere vid skenorna o dra fram ännu mer så åkte de av skenorna. Mina skenor va dock svetsade i golvet men dessa lät ja va kvar o lagade rosten runt :-p
            http://www.garaget.org/A112

            Comment


            • #81
              Originally posted by AndersForsberg
              Fälgarna... Någon som har någon erfarenhet av att fixa till sådana?
              Har läst på lite på olika forum om hur man skulle kunna gå tillväga för att få bort färgen, men tvistar lite med mig själv om det faktiskt är värt det?
              Vad kostar det egentligen att lämna iväg dem på blästring/lackering? Någon som har någon siffra att slänga ur sig? ...hur höftad den nu än må vara!
              Säger som dej, e det verkligen värt det? Då ska de va ett par riktigt snygga/one of the kind/ Holy smokes snygga fälgar om man lämnar bort för bläst/lack

              Mina "skit" slotmags (alu) handslipade jag med våtpapper + polerade upp igen. Tänke sen bara lägga typ ett/två lager klarlack med garagespruta
              http://www.garaget.org/A112

              Comment


              • #82
                Originally posted by toto
                Blästring och pulverlack ca: 2000:- i Uppsala
                Fick bud på 3000kr... Vilket är lite i överkant för vad jag känner för, men vi får se!

                Blev för övrigt överraskad med en weekend av tjejen, så inte blev det så mycket gjort i helgen heller...
                Better luck next time antar jag...
                ---

                Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                Comment


                • #83
                  Fick pris hos fälgfixarna i Helsingborg på runt 550 per fälg.
                  Doppas i ett bad som rensar bort allt och sen pulverlack på det. Kan ha varit + moms...
                  captainmorgan

                  Comment


                  • #84
                    Ska kolla med Fälgfixarna...
                    Personligt tycke och smak så klart, men jag tycker att det kan vara värt lite pengar. Mina skruttiga originalfälgar till trots!

                    Nu står bilen i alla fall (bilder kommer) äntligen på pallbockar. Efter att ha gått loss lite med hammaren så kan jag åtminstone konstatera att...
                    Man ibland hittar plåt. Oftast inte, men ändå!

                    På tal om det - om vi bortser från kostnad - går det att få tag på nya innerskärmar? Något tips på vilka sökord man skulle kunna använda på italienska sidor?
                    ---

                    Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                    Comment


                    • #85
                      Passaruota..

                      http://www.ebay.it/sch/i.html?_nkw=passaruota+a112
                      Last edited by pazzo; 3 December 2011, 19:29.
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #86
                        Kanon... Bra betalt tar de som sagt, de där Italienarna!

                        Har kikat en del på Wheeler Dealers på sistone, och en sak har ju jänkarna gjort bra... Det verkar hygligt enkelt att få tag på de flesta delarna nytillverkade.
                        Visst, de flesta jänkejärn har ju tillverkats i ett par exemplar, men det har ju min lilla skrothög också!

                        Abarth: Ska kika lite på stolarna, men jag kan inte spontant säga att det finns någon uppenbar fästpunkt i bakkant...
                        ---

                        Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                        Comment


                        • #87
                          Drog hem ett litet vrak till idag...A112 Abarth.
                          Har ingen tanke på att renovera , mest för att spara motorn.
                          Kommer att gå loss på den med tigersågen...men så här vid en första titt ser den otroligt bra ut undertill och har bra dörrar , bagagelucka, kofångare fram och bak,instrumentbräda,ev. baksäte , alla rutor mm Finns utanför Båstad och du når mig på 070-7468150
                          Mvh Morgan
                          captainmorgan

                          Comment


                          • #88
                            Usch... Känner att jag totalt negligerat denna tråden (för att inte tala om bilen, som nu mest samlar damm i garaget).
                            Husrenovering tar tid har det visat sig! ...och kostar pengar för den delen.

                            Känner dock att det nått en brytpunkt. Antingen får det hända något i snart eller så sällar den sig till de andra 112rna på Blocket.
                            Det förstnämnda alternativet får dock anses som snäppet bättre, så därför är jag, med förnyat förtroende, på jakt efter skärmar (framför allt) och annat smått och gott.
                            Finns det någon chans att captainmorgan har kvar några av delarna som nämns? ...mitt sena svar till trots!
                            En relativt fin donatorbil hade inte heller varit fel - motor/drivlina eller ej spelar ingen roll - om någon nu skulle ha korn på någon sådan?

                            Under tiden har jag småfyndat lite på Tradera, men det har i ärlighetens namn mest blivit broschyrer och annat. Får nog försöka bli lite mer aktiv på de internationella sidorna istället.
                            ---

                            Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                            Comment


                            • #89
                              Vissa framsteg (nåja) görs. Igår var bilen igång för första gången sedan jag hämtade hem den.
                              Varför det tagit fram tills nu för mig att faktiskt köpa det sötaste bilbatteri man kan tänka sig (storleken är, i princip, jämförbar med en tändsticksask), ja det kan man ju undra.

                              Två saker konstaterades... Den var lite segstartad, men ligger relativt jämnt i tomgång (hade inga som helst tendenser till att dö när den väl var igång).
                              Det andra var att det fullkomligt pissar kylarvatten. Utan att ha kollat alltför noga så såg det ut som att det var vid en anslutning till vattenpumpen som läckan finns.

                              Fick även blockat av huv och stötfångare fram... Vad säger expertisen? Går detta att rädda? Eller blir det att lägga ett par kronor till på att rädda den Italienska ekonomin, eller ser det ut som om den skulle kunna repareras av någon skicklig?
                              Attached Files
                              ---

                              Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                              Comment


                              • #90
                                Vänster framskärm, och innerskärmen som också skymtas, är i vilket fall som helst skrot.
                                Den trillar sönder lite grann bara man tittar på den.

                                Även de sportiga 135rna lyckades fastna på bild!
                                Attached Files
                                ---

                                Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                                Comment

                                Working...
                                X