Announcement

Collapse
No announcement yet.

Symptom fjäderbenslagring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Symptom fjäderbenslagring?

    Har ett klonkande ljud från vänster fram, låter som att det kommer från stötdämparen, hörs vid varje litet gupp. (Bilen är dock besiktad för kanske 150 mil sedan utan anmärkning - och den lät redan då.)

    Stötdämparen är väl kanske inte i toppskick, men jag får som för mig att det är något annat. Någon som vet vilka symptom/ljud man får vid defekt fjäderbenslagring? (som jag knappt vet vad det är - men hört talas om)

    Nån som har något bra tips på var man hittar dämpare fram till en Uno 55 till rätt kurs men ändå schysst kvalitet. Tycker mekonomen är lite väl dyra.
    1985 - en fin årgång.

  • #2
    På gränsen till garanterat: spindelled glapp. Isf är det ny undre bärarm ny, ganska enkelt o snabbt jobb.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Kan också vara ett vanligt fel att gummit övre fästpunkt på stötdämparen är slitet.
      Bäraramar köper du 2st med frakt från Ebay billigare än EN på Ekonomen.

      Comment


      • #4
        fiatuno; du har PM

        Jag har nya stötdämpare, Monroe Sensatrack, till Uno om du är intresserad. Har både fram och bak.
        Dessutom har jag "lösa" spindelleder, alltså man byter bara spindelleden, och inte hela bärarmen
        //R//

        Comment


        • #5
          Är intresserad av alla 4a dämparna om de är till Uno Turbo-87. Har en "helt original-sådan"
          men fram sitter fel dämpare. köpte 2 st som byttes vid 2`mil; men nytt är skönare!
          (att byta nedre kulleden krävs kunskap-de är ipressade från fabrik o måste "loppas" med MAG/MIG för att de inte skall lossa.Jag har repat två som kommit från verkstad med lösa dito.

          Comment


          • #6
            Tack för svaren, ska lämna in den på måndag, då ena bakdämparen, inte sitter i sitt övre fäste - utan gungar friskt upp och ner, trots att den är helt åtdragen. Så då tänkte jag att de kan kika lite fram och fastställa vad som ger mig missljud - så får jag se vad jag behöver införskaffa. I övrigt så är den magisk som vinterbil :-)
            1985 - en fin årgång.

            Comment


            • #7
              Dämparna fram till vanliga Uno´n passar inte till Turbo´n, bak är det samma.

              Har aldrig haft problem med att montera nya spindlar.
              Helt riktigt att de är ditpressade från början, men den nya skruvar man ju fast med den den medföljande stora "muttern"
              Bytte så två ggr. på min Uno 45:a under de 24.000 mil den rullade i min ägo. Fungerade utmärkt.
              Men då gäller det ju också att bärarmen är frisk, och inte tunn av rost, där spindeln skall sitta.
              //R//

              Comment


              • #8
                Rolando!
                De lösa spindelleder jag träffat på-exvis Biltemas,var endast ipressningsbara.
                Bärarmarna är av pressad plåt o rostar friskt där leden sitter;delvis pga sin konstruktion som uppsamlare av vatten o skit.
                Jag är intresserad av dina 2 bakre dämpare!?

                Comment


                • #9
                  jan.bon2

                  Du får gärna köpa stötdämparna
                  Du har PM
                  //R//

                  Comment


                  • #10
                    Efter att ha besiktat Unon idag så fick jag det fastställt - vänster spindelled hade sett sina bästa dar efter 14000 mil. Så nu är del beställd och verkstadstid bokad :-)
                    1985 - en fin årgång.

                    Comment

                    Working...
                    X