Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Läckande ventilkåpa

    Motorn var lite väl oljefuktig.
    Det visade sig att övre högra hörnet på ventilkåpan var avdraget, spräckt rakt igenom, hela vingen hängde löst i packningen och ingen bult satt i hålet?!
    Bultarna skall dras med 0,9 Nm ifall någon undrar det.

    Hörnet svetsat, nya packningar och en liten sträng packings silikon.
    Attached Files
    Last edited by epostiljon; 9 March 2012, 18:27.
    JH

    20vT

    Comment


    • #17
      Termostaten

      Misstänkte att termostaten var dålig då det tog en evinnerlig tid för motorn att gå upp i temp. Reportaget I nya Practical Classics (tack för tips Per) nämner just det oxå om Coupen. Att termostaterna ofta hänger sig i öppet läge med påföljd att tempen är lägre än den ska vara.
      Ny termostat inhandlades från Tyskland 395:- plus frakt. Bra pris tycker jag
      Attached Files
      JH

      20vT

      Comment


      • #18
        Trevligt, det rullar på! Keep up the good work!

        Ska snart ge mig på att byta min termostat jag också.
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • #19
          Bytte också termostaten strax innan avställning. Enkelt jobb Verkar som att de pallar med max 10000 mil

          Det var ett bra pris epostiljon. Fick ge drygt 700 på Fiat.
          Last edited by Ankan; 23 February 2012, 08:21.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Ankan
            Bytte också termostaten strax innan avställning. Enkelt jobb Verkar som att de pallar med max 10000 mil

            Det var ett bra pris epostiljon. Fick ge drygt 700 på Fiat.
            Jo det var riktigt billigt. Packning och plugg följde med oxå. Tog ca 7 dagar att få hem den. Med frakt blev de ca 500. Kvaliten har jag dock ingen aning om .-)

            Last edited by epostiljon; 23 February 2012, 10:54.
            JH

            20vT

            Comment


            • #21
              billigt

              Monterade termostaten, fyllde upp med kylvätska och rullade ut ur garaget.
              Startade och väntade 5min.... tempnålen stilla i botten....10min......kanske upp 1mm....15min....2mm...ämen va faen tänkte jag..

              Monterade bort den och kollade.
              Den håller inte tätt i stängt läge och kommer aldrig göra så heller ser jag :-) Termostaten tar i själva godset.

              Billigt är inte alltid så bra. Fast den gjorde en stilig båge och ett schysst tjutande ljud när den flög iväg över grantopparna..på sin färd mot skogen
              JH

              20vT

              Comment


              • #22
                Ajfan! Köp en original på Fiat så blir du inte besviken. Glöm inte att lufta systemet efter bytet

                Kom på en sak är det inte en annan variant av termostat på tidigare coupeer? Du kanske fick fel modell. Mejla dom du köpte den av och fråga..
                Last edited by Ankan; 23 February 2012, 20:15.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Ankan
                  Ajfan! Köp en original på Fiat så blir du inte besviken. Glöm inte att lufta systemet efter bytet

                  Kom på en sak är det inte en annan variant av termostat på tidigare coupeer? Du kanske fick fel modell. Mejla dom du köpte den av och fråga..
                  Han ville ha bilens nummer just pga det så jag fick den jag skulle ha.
                  Den är bara dåligt gjord helt enkelt. Syns tydligt när jag jämför den mot originalet. Själva termostaten löper inte på en längsgående axel t.ex. Så det finns utrymme för termostaten att vingla lite när den öppnar o stänger.

                  Dock verkar Originaltermostaten ha återuppstått nu efter ett kokhett bad i avkalkningsmedel :-)

                  Någon som vet vad som händer med en termostat när den slutar fungera? Kan det vara så enkelt att den kalkar igen?
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • #24
                    Re: billigt

                    Originally posted by epostiljon


                    Billigt är inte alltid så bra. Fast den gjorde en stilig båge och ett schysst tjutande ljud när den flög iväg över grantopparna..på sin färd mot skogen
                    Haha härligt att den fick en fin sista färd

                    Jag köpte min via AA. Tillverkad av Facet (italienskt företag). Dom har en bra produktkatalog på nätet. Kolla in http://www.facet.eu/index.asp
                    Tänk på att även köpa givaren som sitter i termostaten.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Ankan
                      Ajfan! Köp en original på Fiat så blir du inte besviken. Glöm inte att lufta systemet efter bytet

                      Kom på en sak är det inte en annan variant av termostat på tidigare coupeer? Du kanske fick fel modell. Mejla dom du köpte den av och fråga..
                      När du säger lufta systemet, är det med något speciellt förfarande då? Är inte det lilla röret överst och rakt upp på termostaten, med slangen som går till expansionskärlet för just avluftningen?
                      JH

                      20vT

                      Comment


                      • #26
                        Re: Re: billigt

                        Originally posted by Freddan72
                        Haha härligt att den fick en fin sista färd

                        Jag köpte min via AA. Tillverkad av Facet (italienskt företag). Dom har en bra produktkatalog på nätet. Kolla in http://www.facet.eu/index.asp
                        Tänk på att även köpa givaren som sitter i termostaten.
                        Jo jag tänkte köpa därifrån. Ventilkåpans/tändstifts packningarna var av kalas kvalité. Blev fartblind av denna annons bara då jag såg priset.
                        Givaren flyttade jag över, nittons nyckel :-)
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • #27
                          Re: Re: billigt

                          Originally posted by Freddan72

                          Tänk på att även köpa givaren som sitter i termostaten.
                          Varför ska man köpa ny givare? Jag köpte bara termostaten från AA.

                          Originally posted by
                          epostiljon

                          När du säger lufta systemet, är det med något speciellt förfarande då? Är inte det lilla röret överst och rakt upp på termostaten, med slangen som går till expansionskärlet för just avluftningen?
                          Gällande luftning så är det lite pill men inget svårt. Tänk på att stå på jämn mark så det inte lutar. Du kan se i denna tråden: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ighlight=lufta
                          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                          Comment


                          • #28
                            Re: Re: Re: billigt

                            Originally posted by Axl
                            Varför ska man köpa ny givare? Jag köpte bara termostaten från AA.

                            Gällande luftning så är det lite pill men inget svårt. Tänk på att stå på jämn mark så det inte lutar. Du kan se i denna tråden: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ighlight=lufta
                            Perfekt, tack för länken :-)
                            JH

                            20vT

                            Comment


                            • #29
                              Oj, missat lite i denna tråd. Att lufta systemet är livsviktigt (för motorn) och inte helt okomplicerat. Alla tre punkter ska luftas i rätt ordning (den sista slipper du förstås om du har en sen 98 o framåt). Om man har en 97-98 20vt får man även lufta tredje nippeln igen efter att kylfläkten gått igång (med motorn igång). Samlas mer luft där.

                              Edit: med 3e punkten menas insexskruven ovanför grenröret.
                              Last edited by per; 24 February 2012, 11:15.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by per
                                Oj, missat lite i denna tråd. Att lufta systemet är livsviktigt (för motorn) och inte helt okomplicerat. Alla tre punkter ska luftas i rätt ordning (den sista slipper du förstås om du har en sen 98 o framåt). Om man har en 97-98 20vt får man även lufta tredje nippeln igen efter att kylfläkten gått igång (med motorn igång). Samlas mer luft där.

                                Edit: med 3e punkten menas insexskruven ovanför grenröret.
                                Du menar den som satt så hårt att jag inte vågade dra loss den |-)
                                JH

                                20vT

                                Comment

                                Working...
                                X