Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dåliga lycktor fram 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dåliga lycktor fram 16vt

    Hejsan, vår fixar bilen lite och fick en....galen ide
    Framlyserna på våra modeller är riktigt unika..men! Tycker dom lyser bedrövligt dåligt jag kör gävle-väsby på vardagar mycke nätter och regnar de lite eller så ser man knappt!

    Min fundering är att kanske slopa glaset(plasten) och ersätta den med glasdito utskurna efter orginal men istället för grodögonen ha platta glas..tror inte ljusbilden borde påverkas för de är projektor linser

    Vill ha feedback om vad ni tror eller om ni har löst detta utan att bygga om

    mvh Karl-luis
    Med en blandning av pesto och bensin ;-)

  • #2
    Re: Dåliga lycktor fram 16vt

    Originally posted by Fiat_youngsteer
    Hejsan, vår fixar bilen lite och fick en....galen ide
    Framlyserna på våra modeller är riktigt unika..men! Tycker dom lyser bedrövligt dåligt jag kör gävle-väsby på vardagar mycke nätter och regnar de lite eller så ser man knappt!

    Min fundering är att kanske slopa glaset(plasten) och ersätta den med glasdito utskurna efter orginal men istället för grodögonen ha platta glas..tror inte ljusbilden borde påverkas för de är projektor linser

    Vill ha feedback om vad ni tror eller om ni har löst detta utan att bygga om

    mvh Karl-luis
    Annars polerar du upp lyktorna så att de blir som nya samt xenonkonverterar både hel och halvljus. Det blir en enorm skillnad. Kan lägga upp bild sen

    Comment


    • #3
      Håller med, ta isär dem (limmet lossnar med varmluftspistol) och putsa/polera plasten. De blir repiga på utsidan och skitiga/immiga på insidan. Blir som nytt..
      Xenon på halvljuset så blir det ännu bättre.
      Helljuset klarar 100W-lampor.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Okey, ja de låter lite enklare att göra ska ialla fall polera upp båda till en början , titta runt och såg att h2m racig har ett xenonkitt på 100w... de lär verkligen lysa upp!
        Med en blandning av pesto och bensin ;-)

        Comment


        • #5
          Polerade mina i somras och blev grymt förvånad av resultatet!
          Våtslipade dem med både 800 papper och 1000 papper ordentligt. Väl jämna och "dimmade" polerade jag med autosol och även en liten tub jag tror hette något i stil med plastic-recovery från mekonomen. Tog ett par timmar att få allt fixat, men väl värt besväret!
          Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

          Comment


          • #6
            Japp. Lite "elbow grease" fixar skivan!

            Ett tips för att slippa att dom blir gråa så fort igen är att undvika att få avfettning på glaset vid tvätt. Tricket är att torka plasten riktigt torr efter tvätt. Om du ha har en Coupe med spolarmunstycken för strålkastarna kan du desarmera den också. När ytan börjar bli sliten och porig bryter även spriten i spolarvätskan ner plasten så den blir grå.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Gripen: Jag skickar mina framlampor till dig HAHA! Bra jobb!
              Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Håller med, ta isär dem (limmet lossnar med varmluftspistol) och putsa/polera plasten. De blir repiga på utsidan och skitiga/immiga på insidan. Blir som nytt..
                Xenon på halvljuset så blir det ännu bättre.
                Helljuset klarar 100W-lampor.
                Hur limmade du dit dem sen igen per?
                Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Gripen
                  Polerade mina i somras och blev grymt förvånad av resultatet!
                  Våtslipade dem med både 800 papper och 1000 papper ordentligt. Väl jämna och "dimmade" polerade jag med autosol och även en liten tub jag tror hette något i stil med plastic-recovery från mekonomen. Tog ett par timmar att få allt fixat, men väl värt besväret!
                  Gripen, våtslipade du endast utsidan? Resultatet är ju magiskt! Har du nån guide eller är allt rätt simpelt, våtslipa (hur gör man det på bästa sätt förresten? sedan polera med autosol, sedan polera med plastic recovery?

                  Tomas
                  Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                  Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                  Comment


                  • #10
                    Skulle säga att det där är extremfallet.. Om dina var som mina var räcker det med polering o vaxning, ingen slipning el.dyl. Mina blev som nya.
                    Limmade ihop dem med svart silikonmassa som finns på MECA, meknomen osv.
                    Last edited by per; 22 March 2012, 19:00.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Aha du menar polering endast på utsidan? Lyktorna är väl av glas eller är det plast?

                      Okej
                      Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                      Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by smOOth
                        Aha du menar polering endast på utsidan? Lyktorna är väl av glas eller är det plast?

                        Okej
                        Glas? :P
                        har du aldrig känt på dom?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by smOOth
                          Aha du menar polering endast på utsidan? Lyktorna är väl av glas eller är det plast?
                          Poler+vax+fönsterputs(ajax) på båda sidor plasten.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Okej nu säger en glas och andra plast vf
                            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by smOOth
                              Okej nu säger en glas och andra plast vf
                              Plast
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment

                              Working...
                              X