Page 5 of 8 FirstFirst ... 34567 ... LastLast
Results 81 to 100 of 147

Thread: Fiat Dino Coupé -68

Registered User gedrup's Avatar
    Då kan man slappna av då (med några timmar till godo...)

Name:  IMG_1067.jpg
Views: 513
Size:  50.5 KB

Raw Power stooges's Avatar
    Ja djävlar så är det att vara ägare av Fiat från -68. Såg i senaste statistiken att 100%av Fiat Dino-ägarna hade klarat sig utan anmärkning i juli. Däremot hade 75 % av Volvos från 1968 underkänts, 45% av dessa Volvos hade använts som jordförbättringsmedel längs Indalsälven. Samtliga av dessa marodörer hade fällts i domstol av Sundsvalls tingsrätt och arbetar för närvarande med att muddra den lokala djuphamnen. Straffarbetet tros vara klart någon gång om 2-3 tusen år

Jaha, tänkte försöka skaka liv i denna tråd då. Jag är inte så bra på det här med att uppdatera men gör ett nytt försök. Har under 2014 flyttat till ny stadsdel och i husköpet ingick ett garage Ett dubbelgarage dessutom! Och där får bilen bo själv, bruksbilarna får stå ute. Med en trefasbyggfläkt så skräms temperaturen i garaget snabbt upp för lite egentid. Och så slipper jag jaga vinterförvaring mer. Dubbel positivt Jag har sällan tid att vara i garaget men lite har det blivit (se uppdateringar framöver) och mer skall det bli. Så jag skall skriva av mig framöver så ni ser vad som pågår. Först ut blir tändsystemkonverteringen (se nedan).

Name:  IMG_2692.jpg
Views: 347
Size:  251.0 KB

Känns lite lyxigt att ha så här gott om plats. Och sätter lite press på att saker blir gjorda - inga ursäkter. Förhoppningen är att få till allt så att donnan kommer iväg den 1 maj...

Vid införskaffandet av bilen så fanns både originaltändsystemet (Dinoplex) och ett modernare tändsystem (Superformance) på plats under motorhuven.

Name:  Photo 2012-05-09 09 40 54.jpg
Views: 388
Size:  254.6 KB

Dinoplexen hade gett upp och hade blivit ersatt av Superformance tändsystem. Tyvärr var detta inte helt pålitligt och lade helt enkelt ner ibland. Framför allt vid fukt. Klart att med tanke på att kretskortet inte satt i någon box så var det förstås extra utsatt men jag tror dessutom att det var glapp i någon lödning som hjälpte till i instabiliteten.

Name:  D71_1552.jpg
Views: 420
Size:  277.9 KBName:  IMG_0913.jpg
Views: 350
Size:  230.0 KBName:  IMG_1316.jpg
Views: 379
Size:  280.3 KB

Dinons fördelare är en ganska känd akilleshäl som slits snabbt (höga varv och den horisontella positioneringen). Årlig översyn rekommenderas och med priset på reservdelarna så blir man lätt skrämd. Ett par tusen för fördelarlocket. Ja, lite häftigt kanske.

Name:  IMG_2049.jpg
Views: 354
Size:  219.8 KB

När jag köpte bilen så justerades brytarna och fördelaren fick sig en översyn. Trots det har jag känt att bilen inte riktigt presterar lika bra längre på höga varv. Något som lockat allt sedan jag köpte bilen är att ha ett brytarlöst tändsystem och det stod klart ganska tidigt att ett fullt datastyrt system med givare på vevaxeln var högst på önskelistan. Eftersom bilen inte är ett utställningsexemplar, inte är helt original och framför allt i min ägo kommer att köras snarare än att putsas på, så har jag inte tvekat så mycket över denna konvertering.

Enligt utsago skall framför allt 2-litersmotorerna gå bättre på låga varv. Det lockade mig. Ett helt datastyrt system ger mig förutom full kontroll över tändkurvan även möjlighet att justera saker som max varvtal och laddtid på tändspolen. Allt sammantaget ger vid hand ett betydligt mer tillförlitligt tändsystem och även något bättre prestanda.

Från en som konverterat flera Ferrari Dino fick jag hjälp. Det tog lite tid förstås. Som vanligt dök det upp saker som man inte väntade sig, vilket både förlängde tiden och förhöjde kostnaden. Jaja, vad hade jag väntat mig

(bilder och text kommer strax)

20vT pazzo's Avatar
    Stock ön -iMac Retina 5K, 27 tum/ iPhone7/128Mb............................ [ 2600 i-lägg ]
    Var de en hobbex byggsats som satt där
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Quote Originally Posted by pazzo View Post
    Var de en hobbex byggsats som satt där
    Ja, ser ju nästan ut så. Men faktum är att det inte är helt svårt att sno ihop ett sådant själv. Jag tror jag har ett kopplingsschema någonstans. Superformance tändsystem har visst rykte om sig att vara något klen i lödningarna och jag har nu hittat några komponenter som sitter oroväckande löst. Kan ha varit orsaken till tändstrulet. Jämfört med Dinoplexen så är det stor skillnad i storlek och antal komponenter men med det nya tändsystemet så är styrboxen faktiskt ännu större...men den har jag gömt!

För att kunna montera vevaxellägesskivan så måste det mesta i fronten demonteras: grill, kylare, slangar, och remskivor. Remskivan på vevaxeln har inbyggd vibrationsdämpare som visade sig rört sig en hel del. Gummit börjar bli dåligt. Typiskt ålderstecken och risken för att den skulle lossna och ställa till stor skada inom en snar framtid kändes överhängande varpå jag valde att leta efter en ny. Att köra på med den gamla när modifieringen ändå gjordes skulle kännas dumsnålt även om risken var överhängande att kostnaden skulle rusa iväg. Fick till slut tag på via Dioparts för en nätt slant (http://www.dinoparts.eu/EN/fiat-coup...leydamper.html).

Name:  IMG_2044.jpg
Views: 339
Size:  300.5 KB

Att montera vevaxellägesskivan och sensorn är ett precisionsarbete i sig. Acceptansen på differensen mot sensorn är mindre än millimetern… (det radiella kastet får högst vara 0.3 mm!). Skivan sätts på baksidan av remskivan till vevaxeln och sensorn direkt på blocket. Tyvärr något felaktig fokus men man ser iaf sensorn och det lilla mellanrummet till skivan. Tändsystemet som används är Prospark/Efitec direct fire.

Name:  Skärmavbild 2015-03-05 kl. 11.31.22.jpg
Views: 366
Size:  131.2 KBName:  IMG_2725.JPG
Views: 338
Size:  194.3 KBName:  IMG_2731.JPG
Views: 343
Size:  238.4 KB
    Attached Images Attached Images  
    Last edited by gedrup; 5th March 2015 at 12:05.

20vT pazzo's Avatar
    Stock ön -iMac Retina 5K, 27 tum/ iPhone7/128Mb............................ [ 2600 i-lägg ]
    Dyr del..
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)

Quote Originally Posted by pazzo View Post
    Dyr del..
    jo, men inte dyrast tyvärr

- - - Updated - - -

Tändkablarna går direkt in i tändspolen och fördelningen styrs av programmeringen. Spolen är en standardspole för sex cylindrar och valdes att sättas på samma plats där den tidigare fördelaren satt. Detta för att få tändkablar av samma längd. Här krävdes en del jobb med att få till fästplatta och tätning mot fördelarfästet. Och för att få det någorlunda snyggt också. Det blev helt OK för mig även om tyvärr tändkablarna är blåa…

Name:  IMG_2042.jpg
Views: 345
Size:  261.6 KBName:  IMG_2182.jpg
Views: 309
Size:  301.1 KBName:  IMG_2264.jpg
Views: 310
Size:  245.3 KBName:  IMG_2436.jpg
Views: 304
Size:  237.2 KB

På bilden ses den nya tändspolen sitta på samma plats som fördelaren satt. Fördelaren ligger närmast bilden som jämförelse. Fästplattan blev snygg och den nya spolen tar mindre plats. Uppenbart att det inte är original förstås men allt är sparat så den som vill konvertera tillbaka gör det rätt enkelt

Name:  IMG_2734.JPG
Views: 308
Size:  112.7 KB
    Last edited by gedrup; 5th March 2015 at 12:04.

Själva styrboxen fick beredas plats i kupén. Inte helt lätt men efter lite klurande så fick den bo vid fötterna på passageraren. En diskret kabelsamlare för sladdarna från tändspole och sensor in genom torpedväggen och fram till styrboxen. Som kopplingsschemat visar är det ett gäng kablar som behövs till. I och för sig så skippade vi växelindikator och väljare för övervarvstopp. Så nu kan jag bara ha ett stopp men kan enkelt ställa om manuellt efter behov. Så när någon annan kör bilen så sätter jag bara varvstoppet till 6000. Inte för att jag kan komma på något tillfälle då någon annan ska köra bilen… Och när jag själv kör kan den väl få ligga på sådär 8000

Name:  1.jpg
Views: 304
Size:  292.4 KBName:  2.jpg
Views: 305
Size:  352.5 KBName:  3.jpg
Views: 308
Size:  281.8 KBName:  tändsystem.jpg
Views: 493
Size:  103.2 KB

Som synes så är mittkonsolen borttagen då den genomgår en renovering. Återkommer till den. Trots att kabelhärvan som syns känns stor så har jag redan börjat plocka bort en del onödiga och faktiskt tillsatta kablar för att rensa i elen. Detta för att öka tillförlitligheten och minska mängden kablar.

Jämförande bilder innan och efter bytet. Jo visst, första bilden ljuger lite men det är skillnad under huven. Betydligt cleanare och rymligare

Name:  jämförelse.jpg
Views: 311
Size:  140.5 KB

Moderator Ante's Avatar
    Bra jobbat! Nästa steg blir att konvertera till EFI?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -12
    Har haft: Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

Quote Originally Posted by Ante View Post
    Bra jobbat! Nästa steg blir att konvertera till EFI?
    Då blir jag väl lynchad Nej, detta blir precis lagom!

Vill förtydliga att konverteringen har jag bidrag väldigt lite till själv. Men nu vet jag hur man gör till nästa gång

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Snygg modd! För de som känner till bilen och dess känsliga tändsystem är det nog ingen fara för reprimander..

20vT pazzo's Avatar
    Mycke snyggt i motorrummet..
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT

Quote Originally Posted by per View Post
    Snygg modd! För de som känner till bilen och dess känsliga tändsystem är det nog ingen fara för reprimander..
    Ja, Dinoplexen var redan urkopplad till förmån för Superformance's system. Det systemet förbättrade tändningen men var inte tillförlitligt. Dessutom slipper jag ju nackdelen med fördelaren. Hur känns tändningen nu då...?! Jag har bara hunnit köra en gång men fick direkt en mycket bättre känsla av bilen. Svarade något bättre vid låga varav och mindre orolig vid högre varv. När våren kommer skall jag ut och känna efter lite bättre. Tändningen är nu ställd efter kurvan nedan. Jag kan mycket enkelt höja och sänka kurvan genom att flytta alla punkter en halv grad uppåt eller neråt med en knapptryckning. En till flyttar ytterligare en halv grad osv. Naturligtvis kan jag även justera varje tändpunkt för sig men är försiktig med det inledningsvis. Nu vill jag mest att det skall bli körsäsong

Name:  Data 1.png
Views: 251
Size:  15.2 KB

Har nu haft tid att köra bilen med nya tändsystemet och är nöjd. Fast bara nöjd... Medveten om att 2-litersversionen har sämre respons vid lägre varv den senare 2,4:an hade jag ändå hoppats någonstans på lite mer än vad som initialt blev närdet gäller det lägre registret. Fördelen med det datastyrda systemet är förstås att jag kan justera tändpunkterna helt efter önskemål. Så efter en dags hård körning (tillräckligt för att stooges dämparfästen skulle ge upp http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...4-sc-73/page26) så ställdes tändningen om mellan 500 och 2000 varv. Tjusningen är at detta görs med några få knapptryckningar. Och nu jädrans händer det saker. Bilen reagerar mycket snabbare och känns direkt rappare!! Även om tillförlitligheten är det bästa med tändsystemet så var detta en bonus som gav guldkant på tillvaron. Nedan är den nya tändkurvan.

Name:  150430 Data 1.jpg
Views: 203
Size:  27.2 KB

På väg hem från en kvällstur med donnan - solen skiner och jag befinner mig på en slingrig väg längs Fyrisån. Bara någon kilometer kvar. Närmar mig ett krön och kurva med treans växel. Strax före krönet vill jag förstås peta i tvåan och trycka fram det där härligt frustande ljudet från bilen. Det som ger lyckliga ögon och adrenalin i blodet Men... Inget händer! Växelspaken hittar inte sitt läge liksom och motorn går ner på tomgång. Det tar någon sekund innan jag inser att jag inte har någon växel i. Magen knyter sig och första tanken är att växellådan har rasat. Alltid det värsta som man tänker först. Återigen tar det någon sekund innan sansen kommer tillbaka och jag tänker att - inget missljud från lådan. Inget alls faktiskt. Och trean går att peta i. Jag fortsätter köra på trean och allt är lugnt. Testar fyran. Inga problem. Petar i tvåan... Nä, går inte att peta i tvåan. Rör spaken framåt ettan. Inget motsånd. Det är som att vifta i luften på ettan och tvåan. Bilen rullar fortfarande och det har säkert inte gått mer än fem sekunder, fast det känns som en evighet. Jag inser att jag måste hålla farten uppe och ta mig hem för att slippa bogsering. Jag har tur och klarar trafiken hela vägen hem och in i garaget på treans växel. Väl där testar jag backen också. Inga problem.

Jag har lugnat mig lite och börjar tänka på vad som kan ha hänt. Troligen inget ras iaf. Något som bara ar med ettan och tvåan att göra. Diskuterar med några kunniga och vi kommer fram till att förhoppningsvis är det växlingsgaffeln som felar på något sätt. Eller ännu hellre växelföraren men det känns inte så sannolikt. Jag börjar iaf med att kolla växelföraren då det ju är enklast. Av med damaskerna och ett gäng skruvar. Fram med lampa och titta ner. Inget trasigt eller något som felar. Allt ser bra ut.
    Name:  IMG_3058.JPG
Views: 207
Size:  119.2 KB

OK, nästa steg blir att tappa olja ur lådan för att se om något löst finns där. Upp med bilen och krypa under. Av med tapp-pluggen och ut med oljan. Jag hör direkt ett plask i bunken och väntar spänt på att all olja runnit ut för att kunna se vad som plaskade...
    Name:  IMG_3038.JPG
Views: 208
Size:  151.8 KB

Lyfter upp bunken från golvet och hör hur något rullar runt i botten. Tar fram en gammal plastsked och försöker fiska upp det. Efter mången försök så lyckas jag. En bult... Något vi spekulerat i förstås.
    Name:  IMG_3040.JPG
Views: 202
Size:  72.8 KB

Torkar rent och inspekterar närmare. Den ser ut att vara av... En gissning är att det är bulten som håller växelgaffeln för ettan och tvåan på plats. Alldeles oavsett så innebär detta att lådan måste öppnas. Bara att krypa under igen och skruva loss inspektionsluckan.
    Name:  bult.jpg
Views: 193
Size:  52.0 KB
    Last edited by gedrup; 9th July 2015 at 14:30.

Registered User
    Faaan. Bulten ser knäckt ut. Men det fixar du lätt, eller...?
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

Ja, den ser knäckt ut. Sitter det en bit kvar blir det knivigt. Men jag tänker ge mig på´n

Quote Originally Posted by Goc924 View Post
    Faaan. Bulten ser knäckt ut. Men det fixar du lätt, eller...?

Registered User Chramon's Avatar
    Jag vill inte utge mig för växellådsexpert, men jag gissar att du ringat in felet. Låter som att växelföraren bara glider
    på axeln då låsbulten gått av. Borde gå rätt bra att plocka ut den. Problemet blir kanske att hitta en ny bult?

Du har ev. haft lite flyt också? Tänk om 2:ans växel legat i och bulten brast, och sedan petade du in 3:an.
    Får man in 2 växlar samtidigt.... (Tror det är möjligt) brukar det hända saker...
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17