Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Dino Coupé -68

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Snyggt jobbat!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Riktigt snyggt och seriöst!
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • Javars, vill ju slippa problemet framöver. Går att få plastbussningar tillverkade på beställning men det blir ju lika dyrt och inte i närheten lika bra. Glömde skriva att jag smorde upp pinnarna med molybdenfett innan montering. Så förhoppningsvis slipper jag smörja på länge länge också. Det stora jobbet nu är att montera dit dörrarna. Inte trivialt. För att få till det plockas lister och lås bort. One down, one to go.

        Originally posted by mirafiori View Post
        Riktigt snyggt och seriöst!

        Comment


        • Fina fisken

          Comment


          • I väntan på att dörrarna ska kom på plats så tänkte jag att det är dags att visa hur det gått med mittkonsolen. Mittkonsolen på bilen har varit en styggelse sedan bilen införskaffades. Skinninredningen är sedan tidigare gjord av proffs och allt är riktigt stiligt…utom just mittkonsolen. Den har verkligen stuckit i ögonen. Så pass att i princip allt skulle vara bättre. Färgen på skinnet stämmer heller inte hundra med resten av skinninredningen. Efter ganska lång fundering bestämde jag mig för att mittkonsolen skulle få bli svart. Igen. Jag har samma fundering kring mattorna i bilen. De röda är i min smak inte snygga. Svarta skulle göra sig och dessutom ta ner antalet färger inne i bilen till enbart svart och beige. Men det får bli en senare uppgift.

            Redovisar här hur jag gick tillväga med mittkonsolen. Första steget var förstås att ta bort det befintliga skinnet. Det satt inte snyggt alls och det visade sig snart varför… Ett helt gäng lager med skumplast som inte satt fast. Det gjorde att konsolen fick en slags svulstig, tjock massa som var lös under skinnet. Dessutom var allt limmat på ett mindre bra sätt med något som dessutom inte satt fast längre. När till slut allt skinn och plast var borttaget så behövde konsolen göras rent från limrester. En grannlaga jobb. Slipa slipa slipa. Vet inte hur läng tid det tog men kändes som en evighet.

            Click image for larger version

Name:	ett.jpg
Views:	1
Size:	86.6 KB
ID:	253570

            Konsolen är gjord av någon slags pappliknande material. Både skört och svårlagat. På några ställen var den trasig och någon form av reparation krävdes. Jag valde ett tvåkomponent epoxylim som användes både för limning men också som fyllning på vissa ställen. Funkade bra och finishen fixades med lite mer slipning

            Click image for larger version

Name:	två.jpg
Views:	1
Size:	251.4 KB
ID:	253569

            Eftersom jag aldrig gjort den här typen av arbete förut var jag lite orolig över att det skulle bli misslyckat och därmed inte innebära någon förbättring jämfört med tidigare. Så jag valde först att testa på locket till förvaringen till baksätet (sitter i konsolen, som går ända bak till baksätet). Det hade dessutom kvar originalvinylen som behövde tas bort. Funkade perfekt som mall förstås Under vinylen fanns skumplast som satt rätt hårt. Även här så behövdes en del tid att få bort det och sedan slipa.

            Click image for larger version

Name:	tre.jpg
Views:	1
Size:	61.3 KB
ID:	253568

            När nu jobbet med att bygga upp både stoppning och vinyl skulle börja hade jag gjort en del eftersökningar för att se hur andra gjort den här typen av arbete. Vad gäller vinyl så landade valet på Superstretch-vinyl från Top n´ Trim Shop (http://www.topntrim.nu/vinyl/specialvinyl.php). Beställde på nätet och gick smidigt att få hemlevererat. Innan jag beställde bad jag om prover på lite olika. Fick snabbt hem ett tiotal olika prover och hittade det jag ville ha. Inte särskilt dyrt heller. Köpte även det lim som rekommenderades, 3M Fastbond 30 (http://www.topntrim.nu/lim/lim.php). Det vsade sig vara rätt val. Suveränt lim för denna vinyl (se nedan). Som stoppning valde jag helt enkelt vanlig golvfoam som jag köpte för under hundralappen på någon bygghandel.

            Click image for larger version

Name:	fyra.jpg
Views:	1
Size:	58.4 KB
ID:	253567
            Last edited by gedrup; 4 December 2017, 11:34.

            Comment


            • Vinyl, plast och plåt ströks med limmet. Det fick sedan torka ordentligt. Lät det stå över natt. Lite osäkert kändes det men rekommendationen var att låta det torka länge. Och faktiskt inga problem att få det att fästa. Varmluftspistol användes och det funkade klockrent. Visst, inte proffsjobb men dugligt.

              Click image for larger version

Name:	fem.jpg
Views:	1
Size:	51.6 KB
ID:	253571

              Så då var det bara att ge sig på själva konsolen. Limma konsolen och sedan på med foam. Klippa till. Limma foamen och på med vinyl. Fördelen med denna vinyl är att den är elastisk när man värmer den. Så den skall sträckas lite vid limningen. Ger en snygg och slät yta. Jag fegade lite insåg jag när jag var klar. Hade kunnat stretcha mycket mer och därmed fått mycket snyggare vid kanter och andra svåra strukturer. Väljer att inte ta hål för högtalare i den främre delen av konsolen (det var det innan). Även om jag tänker behålla stereon sittandes i så tänker jag inte koppla in den eller några högtalare. Vem behöver det

              Click image for larger version

Name:	sex.jpg
Views:	1
Size:	70.2 KB
ID:	253572

              Till sist smackas konsolen in i bilen och genast känns det bättre. Håll med om att de röda mattorna måste bort??!! (Edit: hittade just info om interiör färg på Dino 2000 Coupé Rosso Corsa: beige och svart, inget annat http://dinoitalia.com/tecnica_colori_fiat.html)

              Click image for larger version

Name:	sju.jpg
Views:	1
Size:	166.8 KB
ID:	253573
              Last edited by gedrup; 5 December 2017, 15:02.

              Comment


              • Snyggt jobbat!

                Börja med lite textiltvätt, typ Turtles på golv och mattor för att snygga upp så länge....
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • Blir fint det där! Kan det vara så att mattan skall vara röd ändå original? Det står colore moquette Rosso lite längre ned på sidan du länkade till? Google translate säger att det betyder röd matta. Sen kanske inte röd är den snyggare kombon.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • Du har rätt. De första färgerna är nog skinninredningen, mattorna längre ner. Missade det. Blir nog byte framöver ändå då jag inte tycker att färgen är så snygg tillsammans med beige skinn och den röda karossen. Vet att skinnet är gjort i Sverige för ett gäng år sedan så det kan avar så att det var en anna färg original (stolarna är också bytta till 2400-stolar med nackstöd).

                    Originally posted by Ante View Post
                    Blir fint det där! Kan det vara så att mattan skall vara röd ändå original? Det står colore moquette Rosso lite längre ned på sidan du länkade till? Google translate säger att det betyder röd matta. Sen kanske inte röd är den snyggare kombon.
                    - - - Updated - - -

                    Jo, får bli så. Det tar nog några säsonger till innan jag orkar riva ur klädseln. Vill ju hinna köra också någon gång

                    Originally posted by rask View Post
                    Snyggt jobbat!

                    Börja med lite textiltvätt, typ Turtles på golv och mattor för att snygga upp så länge....

                    Comment


                    • Så var sista besiktningen godkänd och klar - forever

                      Comment


                      • Grattis! Jag räknar ned, har tre kvar med detta års.
                        Christian

                        Kör nu:


                        I garaget:

                        Comment


                        • Tack, ja det var nästan lite svårt att tro på det. Tycka vad man vill men jag är glad. Om jag förstår reglerna rätt så räcker det med en godkänd besiktning senast två år innan den blir 50. Så kanske bara två till för dig. Värt att kolla upp.

                          Lite synd att jag inte hann en vecka tidigare, så hade det iaf varit en Fiat till på Skokloster.

                          Comment

                          Working...
                          X