Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lyftpunkt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lyftpunkt

    En dag ska fram- resp bakvagn (Punto mk2) lyftas med domkraft. Jag önskar att någon gör tydliga markeringar på bilden (framvagnen) över säkra lyftpunkter. Posta den redigerade bilden i den här tråden.
    Attached Files
    Last edited by strutt; 27 August 2012, 09:54.

  • #2
    Jag är dålig på engelsk fordonsmekaniska. Boken säger "position the jack head under the transmission differential housing". Bilden gör mig inte alls klokare.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Differentialen är den ljusa klumpen mellan drivaxlarna, mellan gummibälgarna. Du kommer troligen inte nå in dit om du inte har en väldigt lång domkraft som den på bilden.

      Om du lägger en ordentlig träregel (ca 0,5 meter lång) mellan tröskellådan och lyften så får du gott om plats att placera en pallbock under framvagnsbalken utan att du riskerar buckla plåten. Sen gör du likadant på andra sidan.
      Märk: du kryper inte under bilen när den bara vilar på domkraften.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Bild
        Attached Files
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Det går även att lyfta i hela subramen (som bärarmarna, nr8 sitter i). Böj dig ned o titta så ser du den, u-formad åt båda sidor.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            @TurboB
            Perfekt svarat!

            Comment

            Working...
            X