Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kanske uppgradera Ritmon?Lite frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kanske uppgradera Ritmon?Lite frågor

    Bruksar min Ritmo 87:a just nu.Men tänkte ställa av den inför vintern.Har haft bilen i några månader nu och jag tycker bilen blir bara fräckare och fräckare för varje dag som går.Har lite funderingar om man skulle ge den lite uppgradering i motor/chassie så att det matchar med utseendet.
    Tänkte på motor först och främst.Vilken motor passar någorlunda utan för mycket modd.Har en lancia beta motor stående,eller passar en turbocroma motor?

    Jag funderar också över vilka delar som satt på Ritmo Abartbilarna.Var det plockat från några större bilar ur Fiatflottan.Tänkte på bromsar och dyl.

    Jag bara spånar lite nu inte säkert det blir ngt av detta.Men tanken kittlar.
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

  • #2
    Beta eller Croma är väl på det stora hela samma sak, förutom att insug/avgassidan bytt plats. Blocket borde ju passa iaf, det finns ju Ritmo Abarth.

    Jag tycker att du ska bygga en riktigt hårig turboRitmo

    Eller ännu bättre Ritmo Integrale HF....
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

    Comment


    • #3
      Det finns ju en Lancia Dedra 4WD på Blocket för billiga 8000. Drivlina och motor klappat och klart. Civilkomfortversion av Delta Integralen med samma drivlina och lite nedtrimmad motor. Integralen bygger också på Ritmo-plattan så vem vet, kanske det passar rakt av, you wish....
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Fast.. Dedran bygger på Tipoplattan istället.
        Men 8000.. Känns som en förträfflig vinterbil.. (borträknat milkostnad)
        Eller ta paketet o uppgradera din gula Magnus?

        Men Betapaketet lär iaf vara oändligt lättare att montera än Croman, allt sitter åt "rätt" håll där.
        Last edited by per; 13 September 2012, 12:41.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Fast.. Dedran bygger på Tipoplattan istället.
          Just det, så var det, Dedran är sedanversionen av Delta 2an, som obegripligt nog aldrig fick 4WD. Sånt händer bara på Lancia. Det är den gamla Deltan som delar platta med Ritmo....suck!

          Eller ta paketet o uppgradera din gula Magnus?
          Hrmmm... tanken har slagit mig. Nu kom jag över en 155Q4 billigt som jag tänkte prova 4WD konceptet med för att se om det är nåt kul. Det är samma bil som Dedran men med 16v motorn.

          Men till Mats är scenariot klart: Kör Dedran över vintern och flytta över motor och drivlina till Ritmon i vår. Det passar säkert! Hur svårt kan det vara???
          Vi ses på Skokolster 1 maj.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Dedra vs 155Q4

            Tänkte på det. En OK 155Q4 kostar 40 tkr medan Dedra 4WD kostar 8000. Alfan har visserligen Fiats 16 ventilare medan Lancian har Fiats 8 ventilare. Men man får ju löjligt mycket bil för en bråkdel av pengarna.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Riktigt kul att du håller liv i Ritmoarna.
              Hade själv en 70 CL som första bil ca14 år sedan. Då gick jag också i funderingar på att byta motor. Tänkt donator då var Prisma 1,6 tc motorn. 70 till 105hk lätt mycke då. men kom aldrig så långt.

              Blev stoppad i flygande kontroll med körförbud som följd.Sålde ritmon billigt och köpte en Prisma, och insåg då att den motorn inte alls va så pigg.

              Jag har Luisi rattnav med dubbla bultmönster liggandes om du vill ha.
              Tipo-91
              GTV-96

              Comment

              Working...
              X