Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiecuscan aka Fiat ECU Scan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiecuscan aka Fiat ECU Scan

    Är det någon som använder Multiecuscan? Bra eller dåligt? Är det det som "gäller" för en icke professionell användare? Är det värt att köpa kittet med multiplexadaptern? Som jag fattat det behöver man en bunt med adapters annars (beroende på bil).
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

  • #2
    Hej, jag köpte en kabel av en kille på Alfaklubben (Henrik) och har använt den till min 147:a. Den har fungerat klockrent med just multiscan.
    För moderna bilar är det likadan kontakt tror jag för de flesta bilar.

    /M
    Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v -98
    Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 -08
    Piaggio Ciao 0.05 0v -94

    Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v - 05 SÅLD
    Fiat Punto 80 ELX -02 SÅLD
    Fiat Uno 75 SX -89 SÅLD
    Fiat 124 Sport Coupe -75 SÅLD
    Fiat 126 Berlina -76 SÅLD
    Lancia Dedra Integrale -92 SÅLD
    Lancia A112 Abarth -84 SÅLD

    Comment


    • #3
      Jo kontakten är ju lika, men det finns ju ett tiotal olika styrdon att koppla upp sig mot. Verkar som om dte är lite olika pinout beroende på vilken, därav frågan. Verkar som den där multiplex-grejjen ställer om sig automatiskt.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        Jag har en registrerad version av Multiecuscan och den funkar klockrent tycker jag.

        Vill du leka lite med den och testa innan du bestämmer dig för köp kan du få låna datorn och kablaget. Jag har VAG Com och ELM 327 kablage plus adapter till äldre Fiats utan OBD som till exempel Coupen.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Aha, ok. Har du en hög med adaptrar då också eller till VAG-com eller ELM327:an? När jag kollar på multiecscans hemsida så står det vilka adaptrar man behöver. Konstigt nog måste man till min Punto ha 2-3 olika, fast det är samma kontakt. Sen står det uttryckligen att man inte får använda fel adapter, antar att det blir spänningsmatat där det inte skall vara det el dyl. Lite nojjig att sabba nått.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ante
            Aha, ok. Har du en hög med adaptrar då också eller till VAG-com eller ELM327:an? När jag kollar på multiecscans hemsida så står det vilka adaptrar man behöver. Konstigt nog måste man till min Punto ha 2-3 olika, fast det är samma kontakt. Sen står det uttryckligen att man inte får använda fel adapter, antar att det blir spänningsmatat där det inte skall vara det el dyl. Lite nojjig att sabba nått.
            Kollade precis listan på adaptrar som krävs för din bil och jag har inga sådana adaptrar. Står inte ens att VAGCom kablage ska funka så den utesluter vi. Har en ELM kabel som passar på Stilon och Stion kräver ingen adapter om man kör ELM kablage. Om du får tag på adapter kabel 3 så ska det funka med det jag har hemma.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by 84jr0
              Kollade precis listan på adaptrar som krävs för din bil och jag har inga sådana adaptrar. Står inte ens att VAGCom kablage ska funka så den utesluter vi. Har en ELM kabel som passar på Stilon och Stion kräver ingen adapter om man kör ELM kablage. Om du får tag på adapter kabel 3 så ska det funka med det jag har hemma.
              Var så jag uppfattade det också. Funderar på om det är värt att köpa den där multiplex historien, den verkar ju "ställa om sig" själv så man kan ansluta sig till dom olika styrdonen utan adaptrar. Vill bla komma åt bodymodule för att nollställa serviceindikatorn och ev kunna stänga av den sjukt irriterande funktionen som slår på varningsblinkersen när man bromsar (hårt). Vore smutt om det gick att deaktivera bältesvarnaren också, men sån tur har man väl inte.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ante
                Var så jag uppfattade det också. Funderar på om det är värt att köpa den där multiplex historien, den verkar ju "ställa om sig" själv så man kan ansluta sig till dom olika styrdonen utan adaptrar. Vill bla komma åt bodymodule för att nollställa serviceindikatorn och ev kunna stänga av den sjukt irriterande funktionen som slår på varningsblinkersen när man bromsar (hårt). Vore smutt om det gick att deaktivera bältesvarnaren också, men sån tur har man väl inte.
                Läste om multiplex historien, låter smutt. Vad kostade den? Man kan göra rätt mycket med programmet, tror att du kan se allt man kan göra i gratisversionen.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0
                  Läste om multiplex historien, låter smutt. Vad kostade den? Man kan göra rätt mycket med programmet, tror att du kan se allt man kan göra i gratisversionen.
                  230 Eur. http://www.multiecuscan.com/OrderMultiplexed.aspx

                  Vad kostade ELM327, och var köpte du den?
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ante
                    230 Eur. http://www.multiecuscan.com/OrderMultiplexed.aspx

                    Vad kostade ELM327, och var köpte du den?
                    Köpte den från Ebay för 230kr från denna kille http://www.ebay.co.uk/sch/buy_me_fro...&_trksid=p3686

                    Han säljer modifierade ELM327 som funkar med Fiat och MultiEcuScan annars måste du in och löda lite själv.

                    För övrigt beställde jag adaptrarna idag i alla regnbågens färger så har man komplett uppsättning. 230 euro är lite saftigt ändå. Vill minnas att programmet är så smart att den säger till vilken färg adaptern ska vara innan du ansluter.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Tack! 29 Pund är ju lite billigare än 230 Eur.

                      Beställer detta: http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-FIAT-...item3a7cd4a7e5
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ante
                        Tack! 29 Pund är ju lite billigare än 230 Eur.

                        Beställer detta: http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-FIAT-...item3a7cd4a7e5
                        Gjorde du helt rätt i! Vet inte om Fiat har en nyare examiner men den som jag har sett bygger på Windows 95. Tycker att MultiEcuScan har fler funktioner än den examiner som jag har sett.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Ja examiner verkar inte så het, men tror den blivit ersatt av ett nytt verktyg nu. Säkert nån här som har bättre koll.

                          Jag gissar att Multiecuscan bara "kopierar" dom funktioner som finns i Fiats verktyg. Allt är ju ändå bara CAN-kommunikation med styrdonen. Har svårt att se att man skulle kunna göra något mer än vad som redan finns så att säga. Skulle i så fall vara något som Fiat inte valt att implementera i deras verktyg, men hur skulle man kunna "lista ut" det?

                          Det blir spännande att prova när kablarna kommer. Laddade ner senaste versionen, men det verkade inte som det gick att köra simulate utan att ha en ELM327 inkopplad till datorn?
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #14
                            Hej
                            köpte på mig adaptrar röd/grön/gul för att koppla in mig på olika moduler t.ex airbag/CAN då vissa behöver adapter t.ex stilon och alfa 156an. kör både med KKL/VAG och ELM327.

                            Finns billiga adaptrar att köpa på ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Fiat...=item2ec4a1c423

                            Multiplexen verkar bara gå att köpa via hemsidan. Vissa delar av programmet och bilars ecu gå ej att komma åt om du ej har full-versionen. Finns även AlfaDiag till alfor.

                            ps. att hitta en hacvkad/crackad version av Fiatecusacn/multiecuscan är väldigt svårt. ds.
                            Fiat X1/9 Dallara
                            Fiat 124 Special Moretti
                            Fiat Grande punto Sporting
                            Lancia Thesis 3,2 V6
                            Lancia Delta integrale EVO I
                            Alfa GTV 3,0 V6
                            Fiat Strada 1,9d

                            Comment


                            • #15
                              Interface och adaptrar har kommit. Återkommer med rapport.
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment

                              Working...
                              X