Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag blev med Fiat Panda 4x4

    Den 12:e Februari 2014 blev jag ägare till en ny Fiat Panda 4x4. För övrigt den enda bilen jag någonsin köpt helt ny.

    Varför denna bil? Den är lagom stor för mig och min kära hund, och så har den det som är viktigt för mig: En mycket bra 4-hjulsdrift. Varje gång det blir snö och besvärligt väglag har jag ju saknat min gamla Subaru Legacy. Men den var onödigt stor och för dyr att hålla igång. Jag önskade en mindre bil med samma drivförmåga och dessutom gärna lite högre markfrigång. Det finns då egentligen inga alternativ till Fiat Panda 4x4.

    Den gamla modellen var inget alternativ eftersom den var för trång. Jag har nämligen behov av två passagerarplatser emellanåt åxå.
    Med ett 40/60 baksäte fungerar detta utmärkt. Dessutom hade den tidigare modellen som importerades till Sverige endast en 1200cc fyrcylindrig bensinmotor på 60 hkr, vilket är lite klent för en 4x4. Dieseln var då trevligare men den behövde i så fall direktimporteras, med tillhörande utrustningsbrister. Dessutom var CO2-utsläppen för höga för att skatten skulle bli gynnsam.

    Så kom då den nya Pandan 4x4 med tillräcklig invändig storlek, elektrisk diff-spärr, eluppvärmd framruta, en tillräckligt stark bensinmotor med en låg 1:a. Att vänta i tre år på att det dyker upp en begagnad sådan var inget alternativ pga min höga ålder..

    Just då annonserade Hedins i Gbg ut sina 4x4 till ett kampanjpris på 119.900, oavsett utrustningsnivå. Så jag slog till på en 4x4 med Dimljus, Rattknappsstyrd Blue-Tooth (handsfree), Takkonsol och ACC! Jag måste säga att jag känner mig nöjd. Den är allmänt mycket trevlig och rolig att köra. Den känns dessutom väldigt välbyggd och stabil. Man blir glad av att äga och köra en Panda 4x4.

    Jag hann med att prova lite tuffare vinterväglag precis innan snön försvann. Den var helt fantastiskt duktig på att ta sig fram, men de riktiga proven får jag vänta med till nästa vintersäsong!

    Trycker man på den speciella avfrostningsknappen, så kör systemet igång el-uppvärmningen på rutorna och backspeglarna och ställer om kupéfläkten och värmen på max för vinrutan. Det går på några minuter, så är det klart! Kvarvarande is och slask vispar man enkelt bort med torkarna!

    Då till den viktiga frågan: Bränsleförbrukning?

    Det är lite speciellt. Motorn är mycket liten och turboladdad. Man kan därav tro att den är högvarvig, men så är icke fallet. Redan före 2000 rpm har den max vridmoment. Den drar nästan som en Diesel från låga varv. Den är varv-villig om man vill köra med sportig ambition, inga problem. Problemet med höga varv är däremot att bränsleförbrukningen raskt stiger i höjden.

    Grejen att köra denna bilen billigt är att utnyttja bottenvridet och den sexväxlade lådan optimalt. Växla tidigt, tidigare än du först tror, och håll motorn nära 2000rpm. Kallstarter är förödande eftersom en fyrhjulsdriven bil har mycket transmissioner och oljor som är kalla och tröga lång tid efter start.

    Det första tiden har jag haft en genomsnittlig bränsleförbrukning omkring 0,7 liter per mil. Nu när värmen kom (ett tag i alla fall) kom jag ner i 0.65 liter per mil. Jag hoppas komma lite närmare 0,6 när värmen blivit mer bestående och bilen har rullat lite fler mil (Jag har inte passerat 500 mil ännu.)

    Jag kör mest korta sträckor med kallstarter och motlut, så jag tycker inte att den uppvisade förbrukningen är anmärkningsvärd på något sätt.

    Fiats egen angivelse på 0,49 tror jag däremot inte går att uppnå i praktiken. Den är gjord i labb-miljö med 20 graders temperatur och troligen utan AC/ACC, fläktar och lyse. Troligen även med för-uppvärmd motor.

    Jag tycker själv att bränsleförbrukningen är helt OK för en bil med permanent 4-fyrhjulsdrift och grova året-runt-däck. Fiats låga mätvärde har troligen påverkat att vägtrafikskatten är rekordlåg i alla fall! (360:-)

    Min åsikt är att Fiat Panda 4x4 är en mycket rolig, charmig och förnuftig bil, men det verkar som att denna åsikt inte är så vanligt bland svenskar... ännu i alla fall. Det kanske behövs en vinter till, så att de nya svenska 4x4-Pandorna får visa upp sina färdigheter inför andra, hopplöst slirande, pajas-SUV-ar.
    Last edited by Bambu; 10 February 2017, 21:21.
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

  • #2
    Kul läsning!
    Har läst mkt gott om den i både svenska (AMS) och utländska blaskor.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Lite mer om Panda 4x4:

      På den Brittiska Fiat-hemsidan kan man läsa följande om den officiellt angivna bränsleförbrukningen för Panda 4x4:

      "Fuel consumption figures are obtained for comparative purposes in accordance with EC directives/regulations and may not be representative of real-life driving conditions. Factors such as driving style, weather and road conditions may also have a significant effect on fuel consumption."

      Det var väl ungefär vad jag själv redan kommit fram till i praktiken...

      Kan f.ö. tillägga att bilen är byggd på komponenter från ungefär samma leverantören som alla andra europeiska bilmärken: Rutor från Pilkington, säten från Lear, bromsok från Lucas osv osv. Lastbågarna (Fiat originaltillbehör) till takrelingen var tillverkade i Sverige (Mycket snygga och funktionella dessutom), golvmattorna kommer från Tyskland....

      Växellådan är en mycket trevlig och lättväxlad bekantskap. Backen kan möjligen vara lite kärv att få in ibland när bilen stått över natten. Koppling och styrning går åxå mycket lätt. Körställningen är p.g.a att bilen är kort och hög ganska upprätt. Jag har emellertid hittat en bekväm inställning av höjd/lutning som passar mig (179 cm). Sätena är bekväma men kan knappast betraktas som mjuka, viket åtminstone har fördelen att de elektriska värmetrådarna i sätet inte går sönder lika lätt. Väg och vindbrus finns, men det är helt acceptabelt enligt min uppfattning, med tanke på de grova däcken och en kaross som är mer funktionellt än strömlinje -formad. Men bilen är inte heller primärt avsedd som bekväm långfärdsvagn. (Där var min gashydrauliskt fjädrade gamla Citroën en bättre kandidat. )
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • #4
        Låter som en trevlig arbetskamrat din Panda 4x4. Har alltid gillat pandorna och behöver man fyrhjulsdrivet är detta nog det prisvärdaste man kan hitta.
        Fiat Barchetta - 97

        Comment


        • #5
          Originally posted by Bambu View Post
          Kan f.ö. tillägga att bilen är byggd på komponenter från ungefär samma leverantören som alla andra europeiska bilmärken
          Inte för att vara petig men så har det nog alltid varit.
          (Även om genomsnittsvensken kanske inte varit medveten)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Nu efter 600 mils körning har jag nog kommit närmare hur man skall hantera Fiats AirTwin-motor för att den skall bli bränslesnål.
            Först kan jag säga att det krävs att bilen gått några mil INNAN man kan tillämpa "lågvarvsstrategin" utan att det vibrerar märkbart. Strategin är att hela tiden försöka nå upp mot/till 6:ans växel så snart som möjligt. Motorn tål faktiskt att köras nere på 1500 Rpm om den belastas sparsamt. Ett tag efter förra tankningen kunde jag komma ned till 0,52 (enligt bilens färddator) - då var ju motorn redan uppvärmd vid tankningen. Några dagar senare, efter några kallstarter och småkörningar på små backiga grusvägar bl.a, visar i alla fall bilens färddator på 0,6 liter per mil. (OBS AC:n avstängd)

            En granne som åxå har en Panda TwinAir 4x4 påstod att hon kört till Stockholm på 0,5 liter/mil.... (Det är drygt 30 mils landsvägskörning) Hon sa att det gick på 6:ans växel nästan hela tiden.

            Kort sagt, bilen GÅR faktiskt att köra ganska snålt om man vill. Det hänger egentligen bara på vilken körstil man har.
            Last edited by Bambu; 27 May 2014, 20:03.
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • #7
              Nu kan jag säga lite mer om Pandan.

              Jag har hittat en länk till en brittisk användarrecension som är intressant och låter mycket trovärdig.
              http://www.reviewcentre.com/4x4/Fiat...review_2826391
              (Översättningshjälp vid läsningen: 38mpg=0,74L/mil 45mpg=0,63L/mil 50mpg=0,56L/mil 18000miles=3000mil)

              Min egen Panda har nu nu gått över 1000 mil. När jag tankade idag visade färddatorn 0,58 liter per mil, men uträkningen efter tankningen visade 0.52 liter per mil ! Det är ju en siffra som jag blir väldigt nöjd med.

              Vid ett tidigare tillfälle visade färddatorn 0,61 men verkligheten gav 0.63.
              Vid ännu ett tidigare tillfälle visade färddatorn 0,62 men verkligheten gav 0.68

              Slutsatsen jag kan dra är att färddatorn inte är speciellt pålitlig när det gäller visning av genomsnittlig bränsleförbrukning. Den kan visa både för lite och för mycket. Troligen beror det bl.a. på hur jämn/ojämn körningen varit.

              (En duktig bilmekaniker/bilelektriker (f.d. Lexus-proffs) som jag känner brukar kalla färddatorernas visning av genomsnittlig bränsleförbrukning för "leksaksinstrument")

              En sak verkar utkristalliseras, bränsleförbrukningen sjunker ju längre Pandan får gå.


              Jag har åxå monterat på en dragkrok på Pandan. Den inköptes via webben på Dragkrokslagret i Halmstad. Det fanns lite olika fabrikat att välja på, Thule och Westfalia. Jag valde tyvärr ett Thule. Det fattades en mutter i monteringssatsen vilket jag enkelt löste. Monteringsanvisningen var dock inte speciellt hjälpsam när det gällde demontering av stötfångaren (annan tråd här på forumet beskriver detta)

              Elsatsen som i mitt fall medföljde Thule-dragkroken var en generell sats av fabrikatet "Alexo". Den innebär att man själv måste leta reda på aktuella matningskablar och sätta på fördelningsclips på dessa. En "reläbox" ser till att bilens belysningssystem inte belastas.

              Jag hittade av en slump Westfalias anvisning för deras elinstallationsats på webben. DEN var helt fantastiskt utförlig och elsatsen specialgjord för just Pandan. Den har färdiga anslutningskontakter som passar bilens alla belysningsanslutningar. Wesfalias instruktion var t.o.m. till viss hjälp när jag skulle montera mitt Alexis-system. Det visar t.ex.var man skall borra hål och var jordpunkten sitter samt vilka paneler som måste lossas.

              Slutsats: Om du skall ha dragkrok på din Panda, köp gärna en Westfalia med original Westfalia kabelsats (som åxå har reläbox) så blir det så enkelt och tydligt som möjligt.

              Edit: Jag fann nu även en original el-installationsmanual för Thules dragkrok. DEN ser mycket bra ut även den. Den har även fördelen att man inte går ut i motorrummet för att hämta 12-volt, utan tar det från säkringshållaren inne i kupén.

              Problemet för mig var att jag inte fick en original-elinstallationssats avsedd för Fiat Panda, utan en standardsats som egentligen inte ingår i Thules sats. (Dragkrokslagrets egen lösning. )

              Nya slutsatsen blir: Oavsett om du köper Westfalia eller Thule, se till att få med Fiat Panda-avsedda original-elsatsen till kroken!!
              Last edited by Bambu; 4 September 2014, 15:10. Reason: Tillägg om Thule elsats
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • #8
                Måste ju faktiskt säga att färddatorn i min gamla Stilo har varit väldigt konsekvent . Visar alltid 0.05-0.07 för mycket i förbrukning. Senaste rundan till Stockholm visade färddatorn 0.69 och när jag tankat så landade jag på 0.64.
                När man är pank är ju "range to empty" en rätt bra funktion...
                captainmorgan

                Comment


                • #9
                  Nu har jag också blivit med en sprillans Panda 4x4 Twinair...Vi har kört 200 mil och jag är förvånad över den höga bränsleförbrukningen. Motorvärmaren är alltid på timmen innan vi ska åka om det är under 8 grader ute. Vi kör 95% på landsväg, ca 35 km per tur, i hastigheter mellan 70-100 på högsta växel. Dock verkar det i princip omöjligt att komma under 0,78 l/mil på färddatorn och 0,85 l/mil i verkligheten.

                  Pandan drar därmed lite mer än vår Land Rover Discovery; permanent 4 hjulsdrift, diesel med 6 cylindrar, dubbelturbo, 8 vxl automatlåda, 256 hk, 2,6 ton, 7 sittplatser etc.

                  Jag testade en 500 s med 105 hk TA motor och den kunde omedelbart efter en halvtimmes rolig provkörning leverera 0,56 l/mil. Visst, den har inte fyrhjulsdriften men skillnaden mellan den och vår Panda är väl stor tycker jag.

                  Nu när det gått mer tid sedan de senaste "rapporterna"; har förbrukningen på era Pandor sjunkit, stabiliserats?
                  Någon som provat att chippa TA motorn för prestanda och ekonomi?
                  Last edited by Pandino; 20 December 2014, 09:21.

                  Comment


                  • #10
                    Pandino, din Panda har nog gått alldeles för kort körsträcka ännu för att bränsleförbrukningen skall ha börjat sjunka. Min Panda har gått drygt 1500 mil och jag ligger just nu på ca 0,7, med återkommande kallstarter och korta körsträckor (ofta mindre än 10 km) mestadeles på 70-80 vägar.

                    1500 mil är åxå för lite för att bränsleförbrukningen skall ha börjat "normaliseras" enligt vad jag läst mig till från Brittiska motorsidor. Du kan inte heller jämföra med dieselmotorer, för dessa har högre verkningsgrad, men troligen åxå betydligt högre skatt än 360kr.

                    Jag känner inte någon som chiptrimmat sin motor, men denna åtgärd verkar nästan alltid syfta till högre effekt - inte lägre bränsleekonomi. Chiptrimmare hävdar dock att bränsleförbrukningen, som bonus, minskar med ca 10%.....

                    Målet för mig är att komma 50mil (=0,6 l/m) innan bränslelampan tänds, men jag har ofta fått nöja mig med ca 45mil (0,65l/m), åtminstone då det varit lite högre dygnstemperatur än just denna årstid.

                    Jag varvar oftast inte över 3500 rpm. Varvning=hög bränsleåtgång.

                    Kör gärna med "instant consumption" aktiverad och kolla vid vilka tillfällen törsten är som störst.

                    Jag känner mig, hur som helst, ändå väldigt nöjd med min Panda 4x4. Inte det minsta lilla fel har uppkommit än.
                    /Sven

                    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                    ++

                    Comment


                    • #11
                      0.85 låter mycket. Jag kör mest korta sträckor, ca 10km, utan motorvärmare och snittar ca 0.75. Fortfarande långt över angiven förbrukning men det beror väl på att Fiat har optimerat motorn för EU:s körcykel och inte för verkligheten. Min bil har gått strax över 200 mil så jag hoppas fortfarande att förbrukningen minskar med tiden.
                      Christian

                      Kör nu:


                      I garaget:

                      Comment


                      • #12
                        Top gear

                        Click image for larger version

Name:	unnamed.jpg
Views:	1
Size:	21.8 KB
ID:	250901

                        Råkade bläddra förbi TopGear på tv igår och de var oxo jättenöjda med testet på Panda´n!
                        Bilden blev lite suddig tyvärr men de står och meningen va - mycke bättre än opel corsa och de till halva priset
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          Kul att höra. Undrar om detta kommer att finnas på webben?
                          Detta var alltså en vanlig framhjulsdriven Panda, ser det ut som på bilden. (Och det borde det ju åxå vara för att på något sätt kunna jämföras med en Opel Corsa.

                          Resultatet förvånar mig inte. Jag tycket att Pandan håller allmänt hög kvalitet i alla avseenden. Det finns inget att slå ned på, inget som har krånglat eller gått sönder.

                          Kollar man diverse tester så är de flesta klagomål bara av fjant-karaktär Exempelvis: "Handskfacket är för djupt, man kan inte nå dess botten från förarplatsen", Någon är missnöjd med formen på handbromshandtaget (!??), Någon tycket att det är för mycket pengar nedlagda på tokdyr design, pengar som kunde lagts på rostskyddet istället, Och så finns det de som inte alls gillar "sqirklarna". Så var det någon som tyckte att ABS-bromsarna var dåliga, därför att de inte var av "senaste generationen". (Jag vet bara att de fungerar alldeles utomordentligt bra och precis som förväntat - i praktiken.)

                          Det hela tyder på att de egentligen aldrig hittar något reellt att anmärka på. Tokdyr design? Det är en ENGÅNGSKOSTNAD för en miljon-massproducerad bil. NÅGON form av design skulle den ju ändå behövt ha, eller?? Det är inte dyrare för att designen lite Fiat-rolig istället för att hålla vanlig VW-trist standard.

                          Rostskyddet kostar däremot pengar för varje enskilt exemplar som tillverkas, hur korkat får man tänka som bilreporter? (där finns nog inga gränser...)

                          Det är heller inget test- reportage som berömmer den rejäla has-plåten av stål, "Hill-holdern" eller den eluppvärmda vindrutan... Det är ju något som de flesta konkurrenterna helt saknar.

                          Det enda som jag själv tycker kan vara störande är varningslampan för helljus, men det går enkelt att åtgärda med en liten eltejpsbit (exempelvis) som skymmer lampan delvis. Själva ljuset (H4) kan man lätt förbättra med t.ex Osram:s Nightbreaker eller motsvarande.

                          Det kommer säkert åxå, inom en snar framtid, att finnas billiga och bra LED-lampor som passar att plugga in utan att några andra förändringar krävs.

                          Det är förvånande att det inte säljs fler Pandor i Sverige. Speciellt de 4-hjulsdrivna. Men det finns ju inte heller någon reklam för dem någonstans, som VW, Volvo och Audi m.fl ständigt har. Å andra sidan får ju kunden i slutet alltid betala för all dyr reklam, så det är kanske därför man kan köpa så välutrustade Pandor till dessa fantastiska priser. Folk fattar tydligen inte hur billigt det är för en så extremt bra, praktisk och välutrustad bil.

                          JAG är i allafall supernöjd med min - men det är alldeles för lite snökaos nuförtiden bara!
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • #14
                            Har inte hittat filmen än, sänds nog igen kanske..

                            Nu har läst ditt inlägg - håller me! Allt är teknikensvärlds fel
                            Last edited by pazzo; 7 January 2015, 19:51.
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              Håller med om helljuslampan, ingen kan ha kört bilen i mörker under utprovningen, bländar rätt rejält. Så länge man är medveten om att den drar rätt mycket mer än angivet så är det nog svårt att bli besviken.

                              Det känns som att min har börjat "lossna" nu. Motorn känns piggare och ECO-knappen som förut dödade motorn går bra att använda nu. Vet inte om den gör skillnad men enligt färddatorn sjunker iaf förbrukningen.

                              @bambu: Har du hört ett vinande/tjutande ljud i din? Jag hör ett distinkt ljud mellan ca 70-80 km/h på 5:a och 6:an. Jag har provkört ett par olika exemplar och det har varit ungefär samma sak. Jag är nog extremt petig, sambon hörde det inte förrän jag påpekade det men det stör mig rätt mycket ändå.

                              I övrigt så kan jag bara hålla med. Det är konstigt att inte fler kör Panda (särskilt 4x4)

                              Christian

                              Kör nu:


                              I garaget:

                              Comment

                              Working...
                              X