Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    @mirafiori:

    Jag är normalt väldigt petig med (o)ljud åxå. Åtminstone tills dess att jag vet att det inte är något farligt eller skadligt som pågår. Jag har inte alls störts av detta ljud. Fast det finns nog ibland ett transmissionsljud om jag tänker efter, troligen från bakaxels diff-klump, men jag kör ju nästan aldrig med nån jämn belastning så att jag kan bli nämnvärt besvärad av det. Antingen kör jag uppför eller åxå kör jag nedför....

    Om det är samma ljud som du menar så låter det lite svagt som en kuggväxel med rakskurna drev. (så'n som förekommer i tävlings-växellådor ibland.) Detta ljud borde nog i så fall avta i och med att kuggarna slits in. Det är i alla fall hel-syntetisk olja i motor, växellåda och bakaxelväxel enligt det svar jag fått från den auktoriserade Fiat-verkstaden i Hisings-Kärra (Hedins).

    I min Moto-Guzzi skulle det vara lite Molykote i kardanväxeln. Det var ett grafitliknande pulver som blandades i oljan, i mycket liten mängd, för att minska glid-friktionen mellan kuggarna. (Guzzin hade snedskurna kuggar som på en bil.) Det blir duktigt svart färg på oljan i alla fall.

    Kanske värt att kolla upp om det är något som skulle kunna vara vettigt/möjligt att prova - om det nu ÄR bakaxeln som väsnas.

    Edit:

    Jag kom just på att det kan vara de grova däcken som hörs! Då är det dessutom väldigt beroende på vilket underlag man kör på. Själv kör jag en hel del på grusväg och har förmodligen inte hört ljudet pga detta. Prova om du hör samma ljud på olika väg-underlag.
    Last edited by Bambu; 9 January 2015, 17:10. Reason: Idén om däckljud
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • #17
      Originally posted by mirafiori View Post
      0.85 låter mycket. Jag kör mest korta sträckor, ca 10km, utan motorvärmare och snittar ca 0.75. Fortfarande långt över angiven förbrukning men det beror väl på att Fiat har optimerat motorn för EU:s körcykel och inte för verkligheten. Min bil har gått strax över 200 mil så jag hoppas fortfarande att förbrukningen minskar med tiden.
      Hej Alla!
      Jag fattar inte hur Ni gör. För vår del finns inga förändringar efter 600 mil. Väghållning, 4 hjulsdrift och nästan allt motsvarar förväntningarna. Det som inte är bra är att den helt enkelt drar 0,85 l/mil ++. Dock endast om man kör jätteförsiktigt på landsväg. Alltid enligt föreslagen växla upp/ner, aldrig varva och ha kul med det grymma motorljudet. Vid körning i hastigheter om 90-100 km/h och med någon enstaka tur på motorväg i 120 km/h ligger den ganska prick på 1 l/mil.

      OBS! Inga fel enligt återförsäljaren... och fabriken har inga noteringar om att den ska dra mindre med tiden.

      En så liten bil som Pandan ska inte dra över 0,7 l/mil i princip oavsett hur man kör.
      Finns det några idéer eller tips innan den hamnar på Blocket?

      Comment


      • #18
        Lägg de på b..t du
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #19
          Korrekt lufttryck och inga bromsar som ligger an? Ingen takbox/lastbågar?? Inte armbågen långt ute i fartvinden? (skämtar)

          Edit: Jag kör med "Instant consumption"-visning på färddatorn nästan hela tiden, för att lära mig hur bränsleförbrukningen påverkas av olika betingelser. Efter en tid lär man sig hur man bör hantera motorpådrag och växellåda för att få ut det mesta ur bränslet. Men som sagt, jag håller nästan aldrig några högre hastigheter heller. Troligen är högre hastigheter förödande på förbrukningen, med tanke på Pandans begränsade strömlinjeform.


          Jag var ute och "brötade" ordentligt på oplogade småvägar häromdagen, drygt 2 dm snö, mer där det hade drevat, och flera rejäla uppförsbackar. Jag slirade och fick t.o.m. backa och försöka igen flera gånger på det allra värsta av vägavsnitten, innan jag kom upp. Jag lyckades dessutom fastna i en plogvall en stund senare. med mycket gasande och slirande innan jag kom loss. (Pandan blev hängande på magen!)
          När jag därefter tankade och räknade ut den genomsnittliga förbrukningen hamnade jag på 0,9 liter/mil. Det tyckte jag var helt OK.
          Den totala kör sträckan innefattade även mer "normal" körning. Bilen drar något mer nu på vintern, den rullar tyngre, och det tar lång tid innan alla oljor är varma. Det ju är inte bara motorn som behöver bli varm. Den har dragit över 0.7 men under 0.8 under mina övriga tankningar i januari.

          Jag har en action-kamera monterad på instrumentbrädan, så jag har filmat körningarna. Om jag lyckas fixa till redigeringen kanske jag kan låta er andra få ta del av mina och "lill-Fias" äventyr så småningom....
          Last edited by Bambu; 5 February 2015, 10:43. Reason: Instant consumption
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #20
            Ja skulle va kul å SE galenskapen
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #21
              Kul att en trimmad Coupe från -98 med 340hk drar lika lite..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                @Per

                När du kör på vintern, i 25cm snö på oplogade backiga vägar?

                Den enda övriga bil jag överhuvudtaget träffade på under mina eskapader i snön var en monstruös 4-hjulsdriven och hög Dodge-pickup som jag mötte. Dodgen kom uppifrån och höll hög fart så att snön sprutade åt sidorna, troligen för att inte fastna i den djupa snön.....

                Jag körde upp i snön vid sidan om "vägen" för att låta Dodgen passera. DET hade varit roligt med ett kort på dessa två fordon bredvid varandra.


                Click image for larger version

Name:	dodge4x4.png
Views:	1
Size:	398.9 KB
ID:	250951.
                Last edited by Bambu; 6 February 2015, 10:16.
                /Sven

                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                ++

                Comment


                • #23
                  Pandans 0.85 verkar gälla blandad körn!
                  Men, Coupen har väldigt lågt luftmotstånd och en rätt sofistikerad insprutning.
                  Last edited by per; 6 February 2015, 13:26.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Här har jag provat att göra ett litet videoklipp från actionkameran i Pandan. Klippet hade ganska bra kvalitet tills jag MP4-konverterade AVI-filen...

                    Klippet är tagit på en liten skogsväg på Kinnekulle. Jag hade tänkt mig att köra uppför denna väg i oplogad snö, men så dök det plötsligt upp en stor Dodge-pickup från andra hållet!! Hela vägen är en lång uppförsbacke med olika brant lutning. Klippet är kortat, vägen är längre än vad som visas.

                    Hoppas NÅN tycker att det är kul.

                    /Sven

                    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                    ++

                    Comment


                    • #25
                      Ni har en del snö där uppe jämfört med här i gbg...
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #26
                        Jo här brukar det nog vara mer snö. Inom 3 km omkrets från mig finns det därför ytterligare 2 st Panda 4x4 Twinair. Åsså har vi en egen skidbacke med snö i nu åxå...
                        Det ligger en liten stuga uppe i skidbacken, den ser ut så här nu:

                        Click image for larger version

Name:	DSC_0290.jpg
Views:	1
Size:	33.6 KB
ID:	250966
                        /Sven

                        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                        ++

                        Comment


                        • #27
                          @pandino:

                          I en länk som jag tidigare hänvisat till http://arctictoafrica.blogspot.se/20...view=timeslide har man kört 1.200 mil med en Panda 4x4 TwinAir. Genom Europa drog den bilen 0,66 per mil på omväxlande 90-120-vägar. Däremot gav körningen genom Norge, med sina ovanligt låga hastighetsbegränsningar, endast 0,58 liter per mil.

                          Detta var ju en riktig långkörning, så kallstarter var ganska ovanliga - vilket säkert höll förbrukningen nere. Däremot var Pandan fullastad med campingutrusning för 2 personer. Bilen var en standardbil köpt i England, så man kan helt utesluta specialpreparationer. Men författaren betonar att hastigheten har betydande inverkan på bränsleförbrukningen!

                          För min del är något mellan 0,6 och 0,7 helt ok. (På vintern kan jag tänka mig 0,7-0,8). Enligt mitt sätt att se det finns det ändå ingen annan bensinbil med så sofistikerad 4-hjulsdift och hög markfrigång som skulle kunna konkurrera med Pandan. Dessutom är ju Pandan så förbaskat charmig och trevlig.
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • #28
                            @ Bambu och alla Panda-vänner

                            Min Panda är också charmig, visar en ny Fiat kvalitet, har den läckra twin air motorn med turbo och 4 hjulsdriften. Enligt marknadsföringen kombinerat med all modern teknik skulle det vara helt OK om den, precis som Du skriver, förbrukade 0,6-0,7. Enligt mig; max 0,6-0,7. Som jag gnölat om tidigare drar alltså min Panda 0,85 l/mil. För mig är det storbilsförbrukning. Av rent bilintresse lånade jag en ny Dacia Duster i tre dagar och därefter en ny Suzuki SX4 lika länge. Båda med mindre bensinmotorer och 4 hjulsdrift. Resultatet med mina rutter, min körstil och beräkning vid pumpen d.v.s faktisk förbrukning:
                            Dacia: 7,2 l/100 km
                            Suzuki: 6,5 l/ 100 km

                            Jag vill verkligen att det något är fel med just min bil alt. att motorn ska "släppa" snart.

                            En av de stora Fiat återförsäljarna rekommenderar att man ska köra in bilen hårt, som en testosteronstinn italienare. Varva max på alla växlar de första 1000 milen och att byta olja första gången efter 500 mil. Deras hårt körda hyrbilar brukar dra minst... Dessutom brukar de chiptrimma dessa motorer upp till både 105 och 130 hk för bästa och roligaste effekt. Jag är klart inspirerad

                            Comment


                            • #29
                              Operation inkörning har inletts!
                              Den senaste veckan har det varvats ur på växlarna 1-4 vid varje korsning, rödljus och andra tillfällen. På långfärd i 40 mil har bilen fått gå i 130-150 km/h på både 5:an och 6:an.
                              Konstigt nog verkar motorn aldrig "lida". Den puttrar på med jämnt humör oavsett hur man gör.
                              Förbrukning efter 80 mils hårdkörning: 8,6l/100 km.

                              Eftersom min bil dragit 8,5L/100 km vid eco körning är min slutsats- hittills i vart fall- att man inte behöver köra lugnt för att hålla ner förbrukningen!

                              Nu återstår att kolla vad den drar vid eco körning.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Pandino View Post
                                Operation inkörning har inletts!
                                Den senaste veckan har det varvats ur på växlarna 1-4 vid varje korsning, rödljus och andra tillfällen. På långfärd i 40 mil har bilen fått gå i 130-150 km/h på både 5:an och 6:an.
                                Konstigt nog verkar motorn aldrig "lida". Den puttrar på med jämnt humör oavsett hur man gör.
                                Förbrukning efter 80 mils hårdkörning: 8,6l/100 km.

                                Eftersom min bil dragit 8,5L/100 km vid eco körning är min slutsats- hittills i vart fall- att man inte behöver köra lugnt för att hålla ner förbrukningen!

                                Nu återstår att kolla vad den drar vid eco körning.
                                Den kanske behövdes blåsas ur
                                Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                                Comment

                                Working...
                                X