Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demontera Bakre stötfångaren på Fiat Panda III?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demontera Bakre stötfångaren på Fiat Panda III?

    Hej, jag tänkte äntligen sätta på dragkroken som jag köpt för flera månader sedan till min Fiat Panda III (4x4)

    Jag följde Thule-instruktionen och lossade 3 skruvar i bakkanten på varje hjulhus. (I praktiken visade det sig vara 2 stjärnskruvar och en torxbult på varje sida!) Jag lossade även en skruv i nederkanten på undersidan bakom hjulhuset på varje sida.

    Det fanns åxå en torxbult på varje sida innanför bakluckans nedre hörn. Ytterligare två plast-expander-lås fanns dessutom, vilka nås från öppningar i stötfångarens undersida.

    Men den går ändå inte att få loss! Den tycks sitta fast i hörnet (mitt på skarven mellan hjulhuset och bakluckan) Det går inte att se någon bult eller skruv från undersidan. Däremot ser det ut som någon typ av metall-skalle, utan skruvspår eller torx på, ungefär på det stället där det vill hänga kvar. Kan det kanske finnas en mutter på insidan av karossen? (det är lite jobbigt att skruva ned inredningen bara för att kolla....) Eller kan det eventuellt bara vara någon form av styr-stift?

    Nå'n som har monterat en dragkrok på en Panda III som vet hur man skall göra för att ta av stötfångaren?
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

  • #2
    Nu hittade jag följande på en helt annan dragkroksinstruktion:

    "Remove bumper (2 screws & 2 push in clips on the lower edge, 2 large torx screws in boot hatch opening, 2 screws along perimeter of each wheelarch, 1 large torx screw at each bumper tip. Pull bumper tips out to release from clips along bumper body edge. Disconnect harness for fog/reverse lights)"

    Detta tolkar jag som om man bara skall dra i ändarna på stötfångaren utåt, för att några clips som sitter i stötfångar-kanten skall släppa?

    Otäckt, det verkar sitta sååå hårt.
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • #3
      Det gick utmärkt att följa instruktionen på engelska. Nu är dragkroken mekaniskt monterad, det elektriska återstår. Jag blev lite konfunderad då jag hittade en 5-polig elektrisk anslutningskontakt på stötfångarbalken, under plastskalet. Först tänkte jag aha en färdig anslutningskontakt för dragkroken... men det är nog en överbliven kontakt, avsedd för modeller med back-sensorer? Det är nog samma kabelhärva i alla modeller men man utnyttjar bara det man behöver....

      Jag passade på att rostskydda i bakre balkarna och lite utanför och under åxå.

      På första bilderna kan man se den svarta clips-kanten och motsvarande delen på stötfångaren, vilket var själva problemet varför jag inte fick loss stötfångaren från början.

      Click image for larger version

Name:	DSC_0202.jpg
Views:	1
Size:	67.4 KB
ID:	250270

      Click image for larger version

Name:	DSC_0200.jpg
Views:	1
Size:	123.0 KB
ID:	250271

      Click image for larger version

Name:	DSC_0203.jpg
Views:	1
Size:	160.4 KB
ID:	250272

      Click image for larger version

Name:	DSC_0204.jpg
Views:	1
Size:	94.0 KB
ID:	250273

      Click image for larger version

Name:	DSC_0205.jpg
Views:	1
Size:	112.0 KB
ID:	250274

      Click image for larger version

Name:	DSC_0207m.jpg
Views:	1
Size:	121.1 KB
ID:	250275
      Last edited by Bambu; 30 August 2014, 21:41.
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • #4
        Bra jobbat!
        Henrik
        Fiat 500e -15
        *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
        Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
        Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
        *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

        Comment


        • #5
          Inget skydd när du la stötfångaren på backen :O !?
          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dice View Post
            Inget skydd när du la stötfångaren på backen :O !?

            Öh? Nae.... Jag lade den på gräsmattan. Jag har bara gräsmatta och grus att välja på hemma hos mig. Jag tror inte att gräset repar så farligt.

            F.ö. är det ju ingen utställningsbil, det är min enda och bästa bruksbil! Såg du förresten att det var en rostfri ljuddämpare originalmonterat? Inte dåligt för en enkel "budgetbil" tycker jag.
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • #7
              "Urchäkta att jag ligger så nära framför dig"
              Last edited by pazzo; 1 September 2014, 21:04.
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Originally posted by pazzo View Post
                Urchäkta att jag ligger så nära framför dig
                Jo, jag har ju en mycket liten bil - och bakom mig sitter en liten kille som jag är väldigt väldigt rädd om.

                Då tycker jag inte om när folk kör nära och tror att de kan köra över eller igenom mig.

                Här är en bild på "killen" som alltid är med mig i bilen :

                Click image for larger version

Name:	s20101018-35290.jpg
Views:	1
Size:	276.6 KB
ID:	250287
                Last edited by Bambu; 2 September 2014, 08:38.
                /Sven

                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                ++

                Comment

                Working...
                X