Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan ej släcka blinkande motorlampa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan ej släcka blinkande motorlampa.

    Motorlampan i min Punto blinkar (-02 1,2 8v)
    Enligt en verkstad är det en kammaxelgivare som visar galet.
    Har själv försökt släcka denna lampa men inte lyckats då jag varken
    med datorn (FiatECUscan) eller med felkodsläsaren jag har hittat
    några felkoder.

    Lampan tändes då en verkstaden provkörde bilen för felsökning
    av ett annat fel.
    Felet då var att generator pendlade mellan 14 och 16v.
    Detta är nu åtgärdat med en ny generator men lampan
    blinkar fortfarande.

    Några idéer?
    Skulle gärna slippa lämna in den för att släcka lampan.

    P.S är de något som bilprovningen slår ner på? ska besiktigas nu i januari.

  • #2
    Kopplar du verkligen upp dig till motorns styrenhet när du läser av felkoder? Något måste loggas om lampan blinkar. Besiktningen kommer inte gilla det men om inget annat så kanske de får ut en felkod.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Det antar jag. Jag kan läsa massor om motorn osv.
      Men när jag ska kolla efter felkoder så står det bara att det inte finns några.

      Comment


      • #4
        Koppla upp dig mot dashboard med MultiECUScan och kolla felkoder där så att något inte är fel i instrumentpanelen. Kolla därefter i menyn ACTUATORS och kör ett test på MIL control light (motorlampa).
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Någon som har ett bra tips om verkstad, Norra Stockholm?

          Jag har samma problem fick felkod för vevaxelgivaren på min Brava 1.6 16v -01. Jag har Torque Pro appen och den säger att vevaxelgivaren utlöste felkod men nu när jag har bytt givare så säger den att Torque Pro inte kan släcka koden. Så jag behöver tips på en verkstad Stockholm - Norr så jag kan åka dit och släcka motorlampan,

          Alternativt om någon i klubben har utrustning och kan släcka motorlampan?

          Tacksam för alla tips.
          Fredrik
          Last edited by Charpen; 23 March 2015, 22:41.

          Comment


          • #6
            Ska du bara släcka lampan så borde valfri mekonomen verkstad kunna göra det. Annars får du åka in till AR bil på Gärdet. Testa först att dra bort minuspolen i par timmar så kanske felkoderna raderas.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by 84jr0 View Post
              Ska du bara släcka lampan så borde valfri mekonomen verkstad kunna göra det. Annars får du åka in till AR bil på Gärdet. Testa först att dra bort minuspolen i par timmar så kanske felkoderna raderas.
              Tack för tips!

              Comment


              • #8
                Släckte min på verkstad. Fick dock lära mig hur man gör då.

                Inget instrument behövs. Det man gör är att varmköra motorn och sedan varva motorn
                till varvstoppet 4ggr med max 4 sec mellan dem.
                Lampan släckdes men det låg kvar en felkod.
                Besiktningen kan dock inte se vad den betyder så de säger inget om det.

                Detta var då för punto 1,2 men värt att prova på Brava:n med

                Comment


                • #9
                  Haha det sjukaste jag läst.. Är detta vad Fiat säger?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Jag tror inte att Fiat säger så för det är inte vad som står i verkstadsmanualen. Klipper in lite text från verkstadsmanualen som beskriver hur felhantering och radering av felkoder funkar...

                    Error recognition and memorization
                    The error is detected via a system of validations which operates as follows.
                    When an error is detected, this is checked for a certain period of time to avoid possible interference on the diagnostic line. If the fault passes this stage, it is considered to be present and is stored in RAM (filtered error). It is then checked that the error remains present for a further period of time (called validation time); if this stage is also passed, the error is finally memorized (validated error) and the fault warning light comes on. The stage of writing the error in EEPROM takes place after the ignition is switched off.

                    Error frequency counter
                    A frequency counter is assigned to each error in order to determine the moment when a fault which is no longer present was memorized. On first detection of a validated error, the counter is set to a fixed set value.

                    The counter is decremented whenever the car is started without the fault reappearing. If the counter reaches zero, the fault is automatically deleted from EEPROM.

                    Error deletion
                    Errors can be deleted from EEPROM in two ways:
                    - by means of the diagnostic equipment (Examiner or SDC station), in active diagnosis
                    - by resetting the error frequency counter.

                    NOTE Disconnecting the control unit from the system, even for long periods, does not delete data recorded in the EEPROM.

                    Därefter står det så här:

                    Error deletion
                    The errors memorized by the control module can be deleted by active diagnosis with the FIAT/LANCIA Tester or by disconnecting the battery for over 10 seconds.

                    Så testa med att ta loss minuspolen på batteriet.
                    Last edited by 84jr0; 25 March 2015, 12:00.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      "Brutalmetoden" känns lite mer polsk verkstad, tror jag hoppar den.... Det här sistnämnda verkar vara lite mer förtroendeingivande, jag testar ta bort minuspolen. Återkommer om hur det gick.

                      Comment


                      • #12
                        Vet ej vad Fiat säger men det funkade.
                        Mekanikern tyckte också det var lite brutalt (han ringde en bekant som beskrev metoden)
                        Det handlade visst om att "lära" givaren/Ecu:n lägena på kammaxeln. Tydligen så "öppnade" sig
                        ECU:n när man gjorde detta

                        Comment

                        Working...
                        X