Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storlek på nya sommardäck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Storlek på nya sommardäck?

    Jag tänker i april byta ut mina fabriksmonterade Goodyear Veckor 4 seasons-däck 225/45/17 som idag sitter på 7x17” fälgar i original på min FIAT 500L Trekking 2014. Jag tänkte sätta på det jag tror är det bästa däcket mot vattenplaning Uniroyal Rainsport 3 225/45-17 91V. Skulle detta däck passa? Ska jag gå ner på 215/45/17 istället? Finns det andra däckalternativ som är bättre?

  • #2
    Uniroyal däcken med dessa spec passar utmärkt men jag hade inte gått ner i bredd. Sen vad man väljer för märke på däck är smaksak bara storleken, last och hastighetsindexen stämmer.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Det är stor skillnad på däck och däck. Läs senaste testen i AMS och se skillnaden.

      Gå inte ner i storlek. Det påverkar rullomkretsen och därmed hastigheten.

      På vår Saab 9-3 kör vi nu med Pirelli P Zero 225/45 17" och det tycker jag är mycket bra.
      Last edited by Freddan72; 10 February 2015, 07:55.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Originally posted by Freddan72 View Post
        Det är stor skillnad på däck och däck. Läs senaste testen i AMS och se skillnaden.

        Gå inte ner i storlek. Det påverkar rullomkretsen och därmed hastigheten.

        På vår Saab 9-3 kör vi nu med Pirelli P Zero 225/45 17" och det tycker jag är mycket bra.

        Har Pirelli P Zero på min Coupe, ruggigt bra däck!
        Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

        Comment


        • #5
          Tack för bra svar...då får det bli 225/45 17"...MEN..vad för däck...haha! Läser man tester så blir man i det närmaste helt rådvill. Samma däck kan t.o.m ha olika resultat beroende på vem som testat, vilket jag tycker är märkligt. Hur som helst, har hittat ett internetföretag som heter dackleader.se som verkar ha billiga priser...vågar man slå till? Jag har en Fiat 500L Trekking, inte en sportbil, så fort kommer jag inte att köra...och inte blir det mer än 1000 mil om året heller. Är mest rädd för vattenplaningar, men det är klart att däcken ska väl helst också klara undanmanövrar i vilket väglag som helst. Följande priser har jag hittat för 4 däck, alla i storleken 225/45/17..någon med fälgskyddslist osv:

          Uniroyal Rainsport 3, 3344 kr.
          Continental Contisport5, 4020 kr
          Goodyear Eagle f1 As 2, 3748 kr.
          Dunlop SP Sport Maxx RT, 3701 kr.
          Pirelli Cinturato P7 Blue, 3872 kr.
          Michelin Primacy 3, 4240 kr.

          Det går även att få ett gäng Nokian Hakka Black för 4602 kr.

          Vad jag förstår så hamnar samtliga däck i topp 5 i de flesta test, där bara inbördes ordning varierar..förutom Continentals däck som alltid tycks vinna däcktesterna :-) Lutar väl åt att Uniroyal Rainsport 3 ger mest för pengarna.

          Comment


          • #6
            Har tidigare kört med Conti. Suveräna däck. Jag hade inte ens tvekat utan köpt dom. Skiljer bara några hundra kronor
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Good Year F1 är av tradition bra emot vattenplaningar om det är det du värderar. Brukar vara tysta oxå.
              På min Coupe var det hugget som stucket mellan Conti och Good Year F1, F1orna kanske lite tystare.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Blev ett gäng Goodyear F1 As 2 beställda hos bythjul.com. Tack för alla synpunkter!

                Comment


                • #9
                  Sitter och funderar på nya fälgar när man ändå är på gång...och därmed använda originalfälgarna till vinterdäcken i framtiden. Vad jag förstår har min Trekking 5/98, ET36 och navhål 58,1. Söker man på 5/98-fälgar i 17-tum får man oftast inte många träff. Går man däremot på 5/100 så kryllar det av fälgar. Några säljare föreslår 5/100 med speciella "flytande" skruvar till. Kan man köra på detta eller bör man välja 5/98? Vad kan max och min ET vara? Navringar borde väl finas så att större hål kan "krympas"?

                  Comment


                  • #10
                    Inga problem att köra med bultar med flytande kona. Körde själv på sådana på coupén. Centumhålet kan"krympas" men centrera inte hjulet på endast bultar. ET är däremot svårare att svara på då det varierar från fälg till fälg hur mycket avstånd det är mellan ekrar och bromsok. Du har standard 2 kolvs ok antar jag så det blir nog enklare jämfört med 4 kolvs ok eller större.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Blir lite klokare för varje dag...SÅ kommer ett svar från, i det här fallet bythjul.com, som krånglar till det ytterligare:

                      Vi skickar ej med den typen av tillbehör, tycker ej det är en helt optimal
                      lösning.
                      Vi rekommenderar ej fälgar till den bilen från vårat sortiment då den har
                      styrtapp/pinne som bygger ut från navet.
                      Den måste avlägsnas/kapas för att de flesta fälgar ska fungera.


                      Jaha? Antar då att min billeverantör har kapat denna styrpinne innan han monterade vinterdäcken på 16"-fälgar? Öhhh...?

                      Comment


                      • #12
                        Jag vet inte hur det ser ut på din bil men på andra bilar har jag sett att man kan skruva ut styrpinnen och ersätta den med en mindre eller skruva in en platt skruv så att bulthålen förblir centrerade mot hjullagret. Personligen ser jag inga problem med att köra utan styrpinnen, det blir bara lite jobbigare att montera hjulet, man måste hålla emot samtidigt som man skruvar in första bulten.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Har kollat med bilförsäljaren och han säger just att inga problem med styrpinnen, den kan skruvas bort. Helst vill han att jag ska köra på 5/98, men efter kontakt (dubbelkoll) med gummihuset.se (där jag tidigare handlat däck och fälg till en Hyundai I40) så föreslår de denna snygging

                          DOTZ Kendo dark 7x17 PCD 5/100 ET38 CB60,1

                          Inga problem med 5/100 enligt dem heller!

                          Comment


                          • #14
                            Snygga fälgar!
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              De här fälgarna har jag tittat på:
                              http://www.ozracing.com/car_wheels_v...HLT/25622.aspx
                              /Micke

                              500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                              Comment

                              Working...
                              X