Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Xy får nytt hjärta & själ.. kan man hoppas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Jens View Post
    Hej, varför tog du inte växellådan från x:er? Det är klart att då hade du fått borra ett hål för svänghjulsgivaren. Eller din kanske hade det från början pga standard insprutningssystem.
    Då hade man sluppit bygga nytt växellänkage.

    Hur ser anslutningen från tanken till bränslepumpen ut? Är det Utaget till pumpen under eller över?

    mvh jens
    Vi har kört med Uno's växellåda rak av bara för att den lär ju vara starkare än själva lådan från Xyn. Dessutom så passar allt rakt av, behöver inte byta något alls.
    Min 89:a har precis som alla andra Xy's förgasare, men nu så måste man koppla in en extern bränslepump som vi har satt på torpedväggen bredvid tanken.
    Allt är inte inkopplat än, vi har bara satt fast det preliminärt för att kolla hur det ska se ut, och kollat på nätet hur andra har gjort det.
    Återkommer mera när vi kommer till det.

    Just nu har ett annat problem uppstått, ang oljetråg och pickup.

    Har sedan jag hörde om detta fått förklarat att oljetråg och pickup ska tas från X1/9 och sättas på Turbon.
    När vi försökt göra detta så passar inte pickupen med tråget.
    Vet inte om man ska använda pickup från Turbon och tråget från X1/9 : an, vi får helt enkelt testa båda varianterna idag
    Vill ju använda tråget från Xyn eftersom det är i aluminium
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

    Comment


    • #47
      Jag körde med unons tråg sist. Anledningen att köra med x:ets tråg tror jag drivs av att motorn står rakare i en x1/9 och därmed mindre risk att pickuppen suger luft. Jag har även hittat olika oljepumpar i olika motorer. X1/9 har annan pumpkapacitet än unon, kanske därför den inte passar.. Jag antar att ni svetsat på oljeretur på x:ets tråg?
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #48
        Originally posted by Jens View Post
        Jag körde med unons tråg sist. Anledningen att köra med x:ets tråg tror jag drivs av att motorn står rakare i en x1/9 och därmed mindre risk att pickuppen suger luft. Jag har även hittat olika oljepumpar i olika motorer. X1/9 har annan pumpkapacitet än unon, kanske därför den inte passar.. Jag antar att ni svetsat på oljeretur på x:ets tråg?
        Precis den anledning som du skriver har jag hört och sett när nu turbomotorn sitter på plats, men ska man alltså använda turbons pickup?
        Motorn har en liten annan lutning än Xy:n, japp vi har svetsat dit en oljeretur
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment


        • #49
          Du borde kunna använda unons pickup med unons tråg om man har koll på oljenivån alternativt bygger i skvalpplåtar i tråget.

          Sedan så vet jag inte om tidiga Uno turbo växellåda är starkare än x:ets.
          Jag håller på att plocka isär en x-låda samt första och sista uno-t lådan för att se vad som går att använda på x:et.

          Beskriv gärna hur ni löser växellänkaget.
          Mvh jens
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #50
            Originally posted by Jens View Post
            Du borde kunna använda unons pickup med unons tråg om man har koll på oljenivån alternativt bygger i skvalpplåtar i tråget.

            Sedan så vet jag inte om tidiga Uno turbo växellåda är starkare än x:ets.
            Jag håller på att plocka isär en x-låda samt första och sista uno-t lådan för att se vad som går att använda på x:et.

            Beskriv gärna hur ni löser växellänkaget.
            Mvh jens
            ursäkta min okunnighet, men med skvalpplåt menar du uppbyggnaden som finns redan i Xyns tråg? som pickupen sitter under?

            ska kolla oxå om det är skillnad i storlek mellan de olika pickuperna, det var där som problemen var, nu har vi ju inte testat att använda turbo pickupen och Xy tråget.

            Som jag skrev tidigare ang växel länkaget så har vi inga problem alls, länkaget på turbomotorn sitter precis i samma höjd och samma sida som min Xy. (Motorn är en 88, min Xy är en 89: a)
            Det enda som blir ett litet problem är kanske att växellägena blir lite annorlunda, att 1:an blir till vänster/bak istället för fram/vä. Detta eftersom Unon är framhjulsdriven och Xyn bak.
            Men allt återstår att se när vi startar den
            Last edited by Fiat Abarth; 10 May 2015, 17:03.
            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

            Mina Bilar.. Past & Present!

            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

            Comment


            • #51
              Jag kommer inte riktigt ihåg hur exets tråg ser ut, men den kanske har skvalpplåtar. Jag har för mig att unons pickup är kortare och därmed kanske ingen god idé att använda till exets tråg.
              Hur går det med bilen? Startat ännu?
              Jag har svårt att förstå att växelföraren var samma som unons.. någon måste bytt växellåda tidigare eller så fick dom senaste samma låda som unon.
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #52
                Originally posted by Jens View Post
                Jag kommer inte riktigt ihåg hur exets tråg ser ut, men den kanske har skvalpplåtar. Jag har för mig att unons pickup är kortare och därmed kanske ingen god idé att använda till exets tråg.
                Hur går det med bilen? Startat ännu?
                Jag har svårt att förstå att växelföraren var samma som unons.. någon måste bytt växellåda tidigare eller så fick dom senaste samma låda som unon.
                Det är tydligen samma, eller rättare sagt.. dom sitter på samma ställe. Min Xy är ju från 1989, en Gran Finale (en av den sista årsmodellen)
                Växellägena kommer ju förmodligen att vara annorlunda eftersom Unon är framhjulsdriven, Xyn bak. Men detta gör ju inget.
                Vi har gjort om skvalpplåten (större hål) så nu passar den, och en ny oljeretur har svetsats.
                Ingen start har skett ännu, men det händer nog snart framöver.
                Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                Mina Bilar.. Past & Present!

                Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                Comment


                • #53
                  Min X1/9 låda sticker växelföraren ut i nederkant på framsidan av lådan. Uno-lådan sitter växelföraren baktill/ovanpå...
                  Är det vajerlänkage då??? Jag fattar ingenting.
                  Jag är bara nyfiken hur det är löst. Det viktiga är ju att du fått det att fungera.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #54
                    Här kommer lite bilder på växellänkget så det visar hur det funkar på min Xy,
                    Som sagt, växelföraren från bilen och från motorn/lådan sitter precis bredvid varandra
                    Attached Files
                    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                    Mina Bilar.. Past & Present!

                    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                    Comment


                    • #55
                      Hej, det hade varit väldigt intressant om du kunde ta ett kort på växelänkaget på unon?
                      Den måste ha något stag som går över hela växellådan.
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Jens View Post
                        Hej, det hade varit väldigt intressant om du kunde ta ett kort på växelänkaget på unon?
                        Den måste ha något stag som går över hela växellådan.
                        tja Jens,

                        Nej det har inget som går över hela växellådan, det kommer ut från sidan i samma höjd som länkaget sitter i bilen.
                        Än en gång, kom ihåg min X1/9:a är från 1989, motorn är från 1988, det syns tydligt på bilderna.

                        Jag fick förklarat av min polare Helge, som satte i turbo motorn i en 80:a att han hade problem med växelänkaget, alltså, de tidigare årsmodellerna var annorlunda än min
                        Last edited by Fiat Abarth; 14 July 2015, 21:35.
                        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                        Mina Bilar.. Past & Present!

                        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                        Comment


                        • #57
                          En blå bil ska ha en blå Dumpventil

                          Roliga är, det satt en svart i plast innan, Nicke hade en blå som hade suttit på en SAAB innan, han tyckte den passade bättre i min

                          Click image for larger version

Name:	Dumpventil.JPG
Views:	1
Size:	87.2 KB
ID:	251463
                          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                          Mina Bilar.. Past & Present!

                          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                          Comment


                          • #58
                            Xy:n har stått stilla ett tag, men sakta kommer det frammåt.
                            Ett problem vi har haft är olje tråget, det som sitter på nu är Xy:ns.
                            Vi har varit tvungna att svetsa och kapa om det lite
                            Men nu sitter det som det ska

                            Click image for larger version

Name:	Tråg.jpg
Views:	1
Size:	136.7 KB
ID:	251464
                            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                            Mina Bilar.. Past & Present!

                            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                            Comment


                            • #59
                              Ett stort problem vi har haft under hela processen har varit att motorn har stått i 15 år.
                              Bränsleledningar är gamla och ganska stela, faktiskt hårda.
                              Vi har bestämt oss för att behålla dessa och sedan successivt byta ut dessa.
                              Först ska vi se om motorn startar och går rent.

                              Dessutom blir det ju så att man konverterar en förgasarmotor till en insprutningsmotor.

                              Den har ju 2 olika boxar, en sitter i motorrummet och den ena har vi bestämt att den sitter i kupén,
                              Så i "locket" som sitter mellan kupén och motorrum har vi borrat ett hål i för att dra in kabelhärvan till den andra boxen.
                              Attached Files
                              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                              Mina Bilar.. Past & Present!

                              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                              Comment


                              • #60
                                Ett annat problem vi har stött på är också hur vi skulle göra med luftmassemätaren.
                                Har kollat på en massa olika bilder på nätet och tagit lite idéer från där.
                                Problemet har varit att ingen är den andra lik.
                                Samt att all slangdragning har ju inte gjort det enklare.
                                Vi kom på idéen att sätta luftfiltret inne i uttaget från sidointaget och det var det vad vi gjorde.
                                Ett litet problem har varit, bromsrören ligger precis under och dom kan man inte flytta på.. men med slangar och böjar så gick det.
                                Dessa 2 bilder är från lite över en månad sedan, sedan kommer hur det slutgiltiga blev.
                                Attached Files
                                Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                                Mina Bilar.. Past & Present!

                                Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                                Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                                Comment

                                Working...
                                X