Page 2 of 36 FirstFirst 123412 ... LastLast
Results 21 to 40 of 714

Thread: Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Power Junkie Freddan72's Avatar
    Men det är ju originalpinnen från Pininfabriken!! Släng inte den. Kan vara värd massor av lire.

20VT Plus Fredriksda's Avatar
    Ante - tackar! Ja den låg på blocket för några månader sen. Kamremsbyte gjordes dagen innan jag hämtade den Okej, intressant med stötdämparna. Vet ej vad som sitter på nu. Men skulle du rekommendera att byta det direkt (om det nu är så stor skillnad)? eller ska jag köra "ner" dem.

Goran - Ja de va lite slappa, ska fundera på det, när jag har lite pengar över. Det är ju trots allt bara typ jag som ser pinnen och ni då (via bild).

Freddan - Ja, värdet nu är redan ca 5 riksdalar!

Kan ju berätta om mina planer för fälgarna, vilket kommer att ske ganska så snart, förmodligen i september. Jag har funderat på att köpa nya, men sen började jag vela lite. Då kom jag fram till att måla om fälgarna istället (till metallic svart är bästa idéen än så länge). Jag tycker att fälgarna är relativt snygga plus att det är original. Så en del av mig vill verkligen behålla dem.
    Men sen är det ju frågan om det går att rädda dem? De är, enligt mig, ganska så rejält misshandlade. Färgsläpp osv. inga problem att fixa. Men när det saknas yta på fälgarna så är jag tveksam till om det går att få dem som nya igen.
    Jag ska åka ut och se vad dem säger.

Skickar upp någon bild eller två senare sen.

Moderator 84jr0's Avatar
    http://www.intera-sverige.se/ kan nog fixa till dina fälgar. Jag var livrädd i min coupe med original dämpare för i höga farter kändes det som om baken lyfte om vägen var guppig. När jag plockade ner dämparna så var de så slappa att en unge kunde trycka ihop de.

Kollade runt på deras sida lite och vad jag fattade det som, så blir total kostnaden ca 3800kr. Sen bor jag ju 35-40 mil ifrån Sthlm. Jag tänkte mig max 3000kr, kanske var lågt räknat? I vilket fall, jag har kontaktat dem och frågat lite, väntar på svar.
    Jag har aldrig vart över 170 (än) och det var inget som slog mig. Men jag ska kolla och se vad som sitter på i nuläget. Väldigt nyttig info här. Tack för allt så här långt!

Edit: Var köper ni dessa ifrån?
    Last edited by Fredriksda; 29th July 2015 at 12:20.

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Pulverteknik i Kungälv tog 2000kr för helrenovering (fyllnad ojämnheter + pulverlack) för ett antal år sen, kanske kostar lite mer idag.
    0303-245515.

Om du vill ha det bästa för vardagsåk + nån extra bandag då o då finns nog inget som slår Bilstein B6 dämpare om du nu ska byta.. Komfort&kontroll i ett. Köpte mina billigt (6000 inkl frakt) på italiatec.de men de finns säkert ännu billigare på ebay nu.

Okej intressant! Jag ska i första hand kolla om jag har någon lokal firma som kan fixa det. Annars så får jag ringa runt lite.

Okej, då vet jag vad jag ska satsa på. Det får dock dröja minst till vintern i vilket fall.

Fick förresten en offert ifrån Intera Sverige, 4700kr. Sen är det ju fraktkostnader också.
    Jag ska kolla om några veckor hos en lokal firma, ser vad dem tar. Återkommer angående detta. ¨

För övrigt, ska kika upp ett antal grejer som nämnts i tråden nu i helgen. Av någon anledning så stod det att mitt minneskort till kameran var skrivskyddat, så måste fixa ett nytt sånt med, suck. så dröjer några dar innan det kommer upp bilder.

Har läst lite på era trådar angående dump. Har återigen ingen aning vad som sitter i. Men vad jag fattade de som så finns det olika kvalité på dumparna.
    Är det viktigt att det sitter en bra dump i? Kan det skada turbon annars?
    Är det något som man byter själv? verktyg som behövs osv?

Moderator 84jr0's Avatar
    Chippad coupe klarar sig med originaldump om den är hel. En ny kostar inte många kronor och du byter den själv på en kvart på parkeringen.

Perfekt!

Så äntligen lite uppehåll idag så man kan vara ute o pilla lite. Behöver lite hjälp (som vanligt ), det som gömmer sig nere under slangarna på bilden, är det dumpen eller?
    Name:  DSCN5362.jpg
Views: 389
Size:  125.9 KBName:  DSCN5364.jpg
Views: 383
Size:  141.9 KB

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Precis. Den släpper alltså förbi övertrycket som bildas av att gasspjället stängs när turbon laddar, och återleder trycket till turbons insug. Den har inget med max laddtryck att göra.

Okej! Det där med laddtryck får vi ta någon annan gång, ingen susning om vad det är eller hur det fungerar.

Fick ett litet paket idag ifrån England. Jäkla skillnad mot det solblekta gamla emblemet. Montera dit i helgen tänkte jag, tillsammans med lite tvätt. Name:  DSCN5372.jpg
Views: 350
Size:  75.8 KB

Registered User Dice's Avatar
    Här kan du läsa på om laddtryck!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Turbo
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

Quote Originally Posted by Dice View Post
    Här kan du läsa på om laddtryck!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Turbo
    Tack för en intressant läsning. Lite svårt att förstå alla funktioner och hur det är konstruerat. Förmodligen lättare om man ser det framför sig.

Okej, nu börjar de härliga underbara men oundvikliga problemen. Nä det kanske inte är så farligt. Men ni kanske har något tips.
    Det är något som låter ifrån höger hjulhus/motorutrymme/innanför handsfacket. Kan inte lokalisera exakt varifrån det kommer. Svårt att beskriva hur det låter, bästa ordet är nog "knackande/knarrande", låter lite metalliskt. Det låter som mest i 80+ km/h. Men INTE alltid..

Några idéer på vad det kan vara? Ett dåligt stag eller liknande kan väl inte låta så?
    Det känns inte som om att det är något som går sönder, utan mer ett allmänt jobbigt tråkigt ljud.

Registered User
    Hej

Kanske något som tar i avgassystemet eller motorn vid vissa kritiska avtal som uppstår vid 80+km/h?
    Ryck och dra i metalldelar och se om du får ett "klonk" eller "knarr".
    Kan du spela in det?

Lycka till
    Goran
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

Ja mycket möjligt. Det är ju så svårt att komma åt där ljudet verkar komma ifrån.
    Lättast att komma underifrån möjligtvis.
    Jag kan försöka att spela in, när jag åker hem sen. Se om min avancerade Nokia fångar något ljud.
    Jag återkommer om det senare under dagen..