Announcement

Collapse
No announcement yet.

CNG / Natural Power i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CNG / Natural Power i Sverige

    Jag åker runt i en Panda 4x4 2005 idag och är mycket nöjd med min lilla Fiat. Men när jag ser mot nästa bil tänker jag mig en gasbil av två enkla skäl: Miljövänligare och billigare. Några dm3 av utrymme i bilen är en liten kostnad för det.

    Men Fiat verkar inte så glada i att sälja CNG-bilar här? I Italien verkar de säljas i massproduktion, men allt jag hittar här nytt är Punto med gamla 1.4L motorn, och begagnat Qubo samt Punto med 1.4L Natural Power. Helst skulle jag vilja ha en till Panda med 0.9L TwinAir på CNG-drift, men även Punto TwinAir skulle kunna vara intressant även om Punto inte ingav så mycket förtroende när jag provkörde den innan köpet av Pandan jag har nu.

    Jag testade att skicka frågan om konvertering till KonveGas men fick där nej som svar på min bil, med tillägget att enda Fiatmotorn de konverterar är 1.2L på 51kW (jag har 44kW-varianten i min Panda).

    Har vi några andra gasbilsförare här på forumet? Någon som vet varför Fiat är så snåla med utbudet i Sverige? Kanske någon som konverterat sin Fiat till CNG i efterhand?

  • #2
    Doblo finns med 1,4T-motorn och gas/bensindrift i Sverige. 120 hkr.

    Comment


    • #3
      Jag kör Punto natural power -04. Det är väl någon krona billigare per mil och 360 kr i årsskatt, men om man från regeringshåll brydde sig om miljön på allvar så skulle ju förstås en rabatt ligga på bränslet istället för som idag rabatt på förmånsvärdet. Som det är nu är det inte så stort incitament för en privatperson att köra gas. Många gasbilar exporteras efter tjänstebilsperioden.
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Gasbil funkar väl sådär på vintern? Hört att det kan ta tid innan bilen kopplar över från bensin till gas när det är kallt ute.

        Kan tänka mig att många har en negativ syn på gas efter VW:s problem med gas-Passaten också.
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lars View Post
          Doblo finns med 1,4T-motorn och gas/bensindrift i Sverige. 120 hkr.
          Inte helt ointressant, men jag tror jag klarar mig med en mycket mindre bil för det mesta. Har tillgång till skåp i jobbet när det behövs och gillar Pandan när jag kör privat, räcker mer än väl! Har någon provkört doblon? Hur mycket soppa drar den på riktigt och är den lika otymplig som den ser ut? (Vet att den inte är så värst stor, men med blotta ögat ser den inte direkt ut som en smidig bil för det.)

          Originally posted by Johanes View Post
          Jag kör Punto natural power -04. Det är väl någon krona billigare per mil och 360 kr i årsskatt, men om man från regeringshåll brydde sig om miljön på allvar så skulle ju förstås en rabatt ligga på bränslet istället för som idag rabatt på förmånsvärdet. Som det är nu är det inte så stort incitament för en privatperson att köra gas. Många gasbilar exporteras efter tjänstebilsperioden.
          Intressant att höra! Det går en och annan gaspunto på blocket. Jag vet att de ekonomiska incitamenten eg. inte räcker och från den aspekten ska jag fortsätta att köra på olja, men jag kan motivera allt upp till tom lite dyrare och lite bökigare för miljön. Så politiskt håller jag med dig, incitamenten håller inte. Men jag kan personligen stå på mig för det. Läst att många bilar exporteras, det är väldigt synd!

          Originally posted by Putt View Post
          Kan tänka mig att många har en negativ syn på gas efter VW:s problem med gas-Passaten också.
          Jag måste ha missat dessa nyheter, vad syftar du på? VW Passat är den klart vanligaste gasbilen på andrahandsmarknaden tack vare att den såldes som tjänstebil för 3-4 år sen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by jaywalk View Post
            Jag måste ha missat dessa nyheter, vad syftar du på? VW Passat är den klart vanligaste gasbilen på andrahandsmarknaden tack vare att den såldes som tjänstebil för 3-4 år sen.
            Jo, jag har flertalet vänner och bekanta som kör och har kört gas-Passaten som ny och begagnad. Problemen med nya bilarna var startstrul på vintern (tydligen gasregulatorerna), de begagnade bilarna hade problem med rostande tankar och strulande gasregulatorer. Inte alla, men flera. Till VWs försvar får sägas att man förlängt garantierna och kostnatsfritt bytt gastankar. Frågan är hur länge de nya tankarna håller? http://www.vibilagare.se/bilfragan/b...egagnad-gasbil
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment

            Working...
            X