Page 4 of 4 FirstFirst ... 234
Results 61 to 67 of 67

Thread: Lökssons Garage - Fiat Coupe

Registered User
    Har inte kollat djupare på det men lutar mot hjullager! Ska byta dammasker på Kakan så får se vad jag hittar då!

Var lite ovanlig syn idag när jag behövde ha ut turbon för att vända på den för att få upp den på lyften
    Name:  20201011_122313.jpg
Views: 120
Size:  234.2 KB
    Kakan fick ta över när jag inte orkade putta och dra lite

Anledningen till att turbon inte startas och ska upp på lyften är för att det bara började läcka ut olja över hela golvet för någon månad sedan när jag skulle varmköra den. Blev att ta av med hasplåten och såg att allt där under var sönderrostat. Visste att den inte var i bästa skicket när jag köpte den men att det var så illa trodde jag inte. Så den har stått i väntan på lyften och nu är det dags. Misstänker att det är rören till oljekylaren som gett sig då de såg ut typ såhär
    Name:  20201011_181803_001.jpg
Views: 119
Size:  131.1 KB
    Och var rätt blöta av olja.

Ännu ett tecken på att bilen är i sådär skick är att varannan mutter inte skruvade av utan snarare gick av med bulten/gängan kvar i.... Fick dock tillslut ut dem
    Name:  20201011_232119.jpg
Size:  171.1 KB

Då oljekylen skulle behöva bytas också undrar jag om någon har uppgraderings tips? Funderar även på att modifiera om till an-koppling eller något liknande en bit ner på oljerören för att kunna komma åt enklare.

- - - Updated - - -

Har inte kollat djupare på det men lutar mot hjullager! Ska byta dammasker på Kakan så får se vad jag hittar då!

Var lite ovanlig syn idag när jag behövde ha ut turbon för att vända på den för att få upp den på lyften
    Name:  20201011_122313.jpg
Views: 120
Size:  234.2 KB
    Kakan fick ta över när jag inte orkade putta och dra lite

Anledningen till att turbon inte startas och ska upp på lyftenär för att det bara började läcka ut olja över hela golvet för någon månad sedan när jag skulle varmköra den. Blev av med hasplåten då och såg att allt där under var sönderrostat. Visste att den inte var i bästa skicket när jag köpte den men att det var så illa trodde jag inte. Så den har stått i väntan på lyften och nu är det dags. Misstänker att det är rören till oljekylaren som gett sig då de såg ut typ såhär
    Name:  20201011_181803_001.jpg
Size:  131.1 KB
    Och var rätt blöta av olja.

Ännu ett täcken på att bilen är i sådär skick är att varannan mutter inte skruvade av utan snarare gick av med bulten/gängan kvar i.... Fick dock tillslut ut dem
    Name:  20201011_232119.jpg
Size:  171.1 KB

Då oljekylen skulle behöva bytas också undrar jag om någon har uppgraderings tips? Funderar även på att modifiera om till an-koppling eller något liknande en bit ner på oljerören för att kunna komma åt enklare.
    20V Coupe-96
    20VT Coupe-98
    16VT Coupe-95
    16VT Coupe-95
    (Saab 93-02)

Registered User
    Ett tips när du ändå har oljekylet av: ta av "sandwichen" som oljefiltret sitter på. Mellan den och blocket sitter en o-ring som blir platt med tiden och läcker olja. O-ringen kostar nästan inget, men skönt att ta bort en felkälla. Tror du behöver en hylsa 27mm för att få av sandwichen.
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

Power Junkie Freddan72's Avatar
    Min kylare pajjade för några år sen. Fick hjälp med att löda på kopplingar på originalrören och sen därefter ny stålomspunnen slang från Tools. Originalrören (de som går till motorn) snyggades till och målades med hammarlack.
    Finns en bild i min projekttråd: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...l=1#post153538

Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Med ledning av bilderna skulle jag säga att kladdet kommer någon annanstans ifrån.
    Trasig damask, packboxar på motorn eller som Goran påpekar anslutningar runt aluminiumblocket som utgör oljearmatur/motorfäste.
    Det är mycket att byta när man börjar riva en gammal oälskad Coupe men det mesta är servicegrejor och inte särskilt dyrt.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 blå säljobjekt, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Registered User
    Ska ta o göra det Goc!

Blir nog något liknande för mig Freddan! Kör du med OEM-kyl? Någon idé att leta något som är lite större?

Tycker också att det ser ut att komma från någonstans mer, men var nere i garaget idag igen och det låg en liten pöl vid en av böjarna. Så hål vart det allt, hoppas bara att det var den stora läckan isåfall.
    20V Coupe-96
    20VT Coupe-98
    16VT Coupe-95
    16VT Coupe-95
    (Saab 93-02)

Power Junkie Freddan72's Avatar
    Quote Originally Posted by Löksson View Post
    Ska ta o göra det Goc!

Blir nog något liknande för mig Freddan! Kör du med OEM-kyl? Någon idé att leta något som är lite större?

Tycker också att det ser ut att komma från någonstans mer, men var nere i garaget idag igen och det låg en liten pöl vid en av böjarna. Så hål vart det allt, hoppas bara att det var den stora läckan isåfall.
    Jag köpte en Valeo 816666. Väldigt lik original i storlek, vet ej om Valeo är originalkyl till Coupén. Ser ingen anledning att välja något större för vardagsbruk eller bankörning. Min originalkylare fungerade bra och jag hade aldrig problem med oljetemperatur under alla de år jag körde på bana med Coupén.

Är du sugen på något annat än Valeo så kolla in Trendab. Dem har Setrab oljekylare, som jag har läst gott om. Finns mängder med storlekar och tillbehör till kylet. Kolla in: https://webshop.trendab.com/setrab-o...setrab-oljekyl

Registered User
    Sjysst! Ska ta mig en titt!
    20V Coupe-96
    20VT Coupe-98
    16VT Coupe-95
    16VT Coupe-95
    (Saab 93-02)