Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt Återuppliva Sönderkörd Coupé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Precis, vill ju inte ifrågasätta för mkt då jag är relativt ny på lampredi.
    Men alla bilder jag sett plus att min satt monterad så...då blir jag tveksam...

    iofs tror jag aldrig sett en bild på en 16vt Kamremssida...
    Jag får hem en ny rem på tisdag, hoppas jag hittar nått tills dess..
    Evigt tacksam om jag kan få det bekräftat, det känns bara så fel när man står och tittar.
    Remmen hamnar så nära sig själv.


    //danne

    Comment


    • #62
      Originally posted by Dannes7705 View Post
      Precis, vill ju inte ifrågasätta för mkt då jag är relativt ny på lampredi.
      Men alla bilder jag sett plus att min satt monterad så...då blir jag tveksam...

      iofs tror jag aldrig sett en bild på en 16vt Kamremssida...
      Jag får hem en ny rem på tisdag, hoppas jag hittar nått tills dess..
      Evigt tacksam om jag kan få det bekräftat, det känns bara så fel när man står och tittar.
      Remmen hamnar så nära sig själv.


      //danne
      Kolla guiden och se om du missat nått. Finns även bilder �� https://www.fiatcoupe.net/howto.php?ID=1&chapter=9
      Turbo é livet

      Torx måste vara djävulens påfund...

      Comment


      • #63
        Originally posted by hellfire View Post
        Kolla guiden och se om du missat nått. Finns även bilder 😀 https://www.fiatcoupe.net/howto.php?ID=1&chapter=9

        Det är ju den jag följt, och enligt honom så är ju spännarn spänd åt fel håll, dvs medurs...

        Comment


        • #64
          Den lär väl gå emot ”ändplattan” på antingen ett av kamhjulen eller veven? Kan det vara så att nya remmen är mindre ”konformad” än den gamla och går emot sådär en stund?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #65
            Jag ska byta remmen igen och hålla lite koll på vad som händer, jag tror nog att antingen har glykolen
            Löst upp remmen lite eller så spände jag den för hårt. Hade inte det rätta verktyget när jag spände utan körde med det gamla husmorstricket ”att man skall kunna vrida remmen ett halvt varv med fingrarna” då e det laggom.
            Passade även på att beställa polybussningar till övre motorfästet då dessa var sladdriga som tusan.
            #undrarnärjagskafåsättaitrimchippet.

            //Daniel

            Comment


            • #66
              Jag ska byta remmen igen och hålla lite koll på vad som händer, jag tror nog att antingen har glykolen
              Löst upp remmen lite eller så spände jag den för hårt. Hade inte det rätta verktyget när jag spände utan körde med det gamla husmorstricket ”att man skall kunna vrida remmen ett halvt varv med fingrarna” då e det laggom.
              Passade även på att beställa polybussningar till övre motorfästet då dessa var sladdriga som tusan.
              #undrarnärjagskafåsättaitrimchippet.

              //Daniel

              Comment


              • #67
                Just kamremmen kan vara ide att spänna enl rätt instruktioner, ja.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #68
                  Någon idé om var jag kan få tag i verktyget?

                  Comment


                  • #69
                    Vet inte om det hjälper. Men dök just upp en video om ett kamremsbyte mm.
                    https://www.youtube.com/watch?v=GkiT5j7KYiw

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by VisualDark View Post
                      Vet inte om det hjälper. Men dök just upp en video om ett kamremsbyte mm.
                      https://www.youtube.com/watch?v=GkiT5j7KYiw
                      Tack! Jag har kilometervis med info om 20v.. men det verkar vara lönlöst att hitta samma om 16vt

                      Comment


                      • #71
                        Hitta något här men inte mycket:
                        http://download.fiatforum.bg/Books/C...v%201.8ltr.pdf

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by VisualDark View Post

                          1,8.....

                          Comment


                          • #74
                            Nämen..titta där fanns det lite matnyttigt tametusan
                            Få se om jag hittar ”den eviga frågan” medurs eller moturs på kamremsspännaren....

                            Comment


                            • #75
                              Sådär,,, nu har jag pratat med en mekaniker på fiat.

                              Den skall spännas medurs och med ett speciellt verktyg, och muttern skall låsas med 44 Nm. PUNKT!
                              Jag tog mig friheten att beställa ett sån verktyg bara för att jag ska ha ett sånt!
                              Kommer från Italien på måndag, 595 riksdaler.

                              Click image for larger version

Name:	image_XXL-117652_2.jpg
Views:	1
Size:	20.7 KB
ID:	255504

                              Comment

                              Working...
                              X