Announcement

Collapse
No announcement yet.

spräckte oljetråget :( går det att laga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spräckte oljetråget :( går det att laga?

    Körde på en dålig uppfart till ett hyreshus i förrgår, smällde i en sten som spräckte oljetråget. Upptäckte det efter att min mor hade haft bilen till Falun t.o.r (ca 7 mil) och man såg ett tydligt ojlestreck efter bilen

    Spickan är pytteliten tvärs över 2 "flänsar" och i framkant på tråget. hade tänkt försöka laga det med läck-tätning/kemisk metall på både in och utsida. därför några frågor.

    1.GÅR det att lägga kemisk metall inuti oljetråget? finns det risk att skiten lossnar o sätter sig i nån kanal?
    2.varför i helvete har oljetråget på en fiat trettio andra funktioner med hållare och stöd och bultar och avgassystem och skit?
    3.varför är det så svårt att få loss tråget? sitter det med superlim eller? ska man slå sönder det med slägga när man ska byta?
    4.Vad skulle ett byte av oljetråg gå på tidsmässigt för en verkstad tror ni?
    5. hur kommer det sig att markfrigången på en multipla diesel är nästan 20 cm bak, men knappt 10 fram?!? (kan ha att göra med min spräckta fjäder...)

    nu är jag ganska less.. hämtade just ut de nya dämparna och fjädrarna och skulle sätta dit dem i helgen, motorskyddet står i garaget för att lagas det åxå.. hade ju varit bra att ha det PÅ bilen
    *morr*
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    Jag lagade mitt tråg med metall-spackel från Biltema (förpackningen påstår att det ska hålla för vibrationer och hög temperatur). Blev tvungen att tömma ut all olja innan det fäste, men ändå skönt att slippa lossa på alla 12 bultar.

    Vet ej om det håller i längden, det har gått 3 veckor och 120 mil än så länge. Men det är helt klart värt ett försök.

    Comment


    • #3
      fan va tråkit! Att tråget sitter så fast som den gör e för att den inte ska läcka olja...

      Om jag var du skulle jag byta ut oljetråget helt, lr kanske man kan hitta bara botten på den kan bli billigare, packningar lär inte kosta så mycket!

      Jag litar inte på Feltemas produkter för ett öre!

      Ring till en Fiat-verkstad de kan ge dig svar på de mesta samt prisförslag...
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        svettsa måste väll vara det bästa i? kan du inte det själv eller inte har tillgång till en svets å ändå tänkt plocka ner det så lämmna in det till nån mekanisk verkstad, kan inte ta så lång tid. var inte så stor spricka va?


        tråkigt när sådant inträffar..
        Fiat Bravo såld

        Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

        Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

        Fiat Punto HGT

        Comment


        • #5
          tråget lagat

          hej hopp!
          fick loss tråget med hjälp av svärfar. har har mekat bilar förr. jag är helt klart bättre på att meka med papper o penna
          spolade rent hela tråget med högtryckstvätt+avfettning+rödsprit, sen på med tätmassan, och det verkar hålla!
          däremot fanns det ingen packning mellan block o tråg utan bara massa. Den massa jag sedan använde för att täta var fel, så det läcker där istället...
          men nu har ja köpt riktigt packningsmassa och en skitlång torxmejsel, för det behövdes!
          nu så!

          (antar att alla bilar går igenom en kris vid 16000 mil, måste vara som att fylla 30
          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
          http://fiatpanda.wordpress.com/

          Comment

          Working...
          X