Announcement

Collapse
No announcement yet.

Robert Collins utalande om Fiat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Robert Collins utalande om Fiat

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/st...0.html#imorgon

    Jag är så trött på hans uttalande om allt som inte heter Volvo!
    Last edited by 84jr0; 21 December 2004, 19:27.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Bara att mejlbomba honom med frågor typ:
    Varför tycker du Citroen är världens bästa bil och varför utnämner du alltid Citroen till vinnare i alla tester?
    Är du opartisk? etc..

    Colin är jag så trött på. Det gäller även de flesta motorjournalister i Sverige.
    Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
    Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

    Comment


    • #3
      ja, han e bara ett stort hån, som tror at han e nåt för att han lyckades upptäcka vältbilen osv.
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Att han är en mutad av Citroën är ingen överraskning. Vem annars skulle skriva att Citroën Berlingo Family – bilen som kan bli kult.

        Mailbomba honom med frågor är ingen idé. Har försökt tidigare men får aldrig något svar.
        Generellt brukar jag vara rätt kritisk mot det som skrivs av motorjournalister.
        Jag förstår inte hur man kan vara så positiv till allt som tillverkas från Korea typ Hyundai, Daewoo etc.

        Det var väl någon som välte den nya Nissan Micran för ett tag sedan?
        Viper

        Comment


        • #5
          toyota yaris välte!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ronnie
            toyota yaris välte!
            Var det inte Ford Focus C-Max? Minns att han var rätt stolt över upptäckten!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              yaris välter:

              http://www.aftonbladet.se/vss/bil/st...555909,00.html

              fast jag läste artikeln i Auto, motor&sport. Men både expressen&aftonbladet är ju ganska oblyga att ta åt sig äran av andra tidningars test. Eller så är det tvärtom.

              http://personbilar.volkswagen.se/med..._Polo_8169.pdf

              Fast det är en bild på föraren... och det är inte Collin. Någon far med osanning! =)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ronnie
                toyota yaris välte!
                Tack! Jag var inte helt säker på vilken riskokare det var.
                Viper

                Comment


                • #9
                  fick svar av Robban

                  robert.collin@aftonbladet.se
                  Ämne: Re: OSERIÖS
                  Datum: den 13 december 2004 10.42.26 MET
                  Till: xxxx@telia.com

                  jag upplever att Du ser dina läsare som inkompetenta att dra egna
                  slutsatser .... =)

                  jasså+
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    Svar

                    Hej! Såg just att Ni reagerat på Collins artikel. Här får ni läsa mitt mail samt svar från Collin från förra veckan.
                    Dessutom skickade jag en kopia till GA för kännedom. Men därifrån har jag inte hört ett knäpp.

                    Läs och njut:

                    > Hej Robert!
                    >
                    > Först och främst vill jag bara säga att jag uppskattar de allra flesta av dina
                    > krönikor och åsikter. Kul att det finns NÅGON som vågar säga sanningen när det
                    > gäller t ex hastigheter, farttalibaner (för att använda ditt uttryck) och
                    > alkohol i trafiken.
                    >
                    > Men när det gäller dina mutanklagelser mot Fiat när det gäller årets bil
                    > sänker du dig lika lågt som alla andra präktiga svenskar som febrilt letar
                    > efter hackkycklingar att ge skulden för att inte våra egna, fina Volvo och
                    > Saab inte får några utmärkelser!
                    >
                    > Du ville ha mail med förklaringar till varför Fiat fått så många Årets
                    > Bil-titlar. Svaret är lika enkelt som sant: Fiat förtjänar dom.
                    > Om du vågar lyfta bort alla fördomar (och dessutom våga bilda dig en
                    > uppfattning som strider mot vad dina läsare FÖRVÄNTAR sig av dig)
                    > så kanske du upptäcker hur smarta, nytänkande lösningar, och helt enkelt bra
                    > bilar, Fiat bygger.
                    >
                    > Smörjande av såväl journalister som kunder är däremot deras SVAGA sida. Deras
                    > problem är inte att dom konstruerar och bygger dåliga bilar, problemen ligger
                    > på helt andra områden.
                    >
                    > Organisationen i Sverige t ex har under de senaste 25 åren varit under all
                    > kritik. Marknadsföringen har varit kass, (öronmärkta reklampengar från Fiat
                    > har gått till Huyndai-reklam t ex).
                    >
                    > Fiat har varit dåliga på att vårda sitt varumärke.
                    >
                    > Fiat har ALDRIG bjudit på gratis besiktningskontroll innan den årliga
                    > besiktningen - för att få upp statistiken på felfria bilar. Något som länge
                    > nästan varit kutym bland många japanska märken.
                    >
                    > Fiats svenska importörer har länge snålat med både extra utrustning, rostskydd
                    > och kundvård.
                    >
                    > Men bilarna har varit bra. Och ÄR bra. Ägarna brukar uppskatta dom, men andra
                    > som inte vet vad Fiat är använder märket som om det vore en hackkyckling. Det
                    > liknar faktiskt mobbing många gånger. Och där deltar du Robert, i egenskap av
                    > journalist och opinionsbildare!
                    >
                    > Nu råkar jag vara Fiat-ägare. En nöjd och glad sådan. Men som alltför ofta
                    > faktiskt blir nästan "trackad" av
                    > andra pga av mitt bilval. Visst är det märkligt?
                    >
                    > Om man ser till fakta vad Fiat har betytt för utvecklingen, så kan jag ta
                    > några exempel;
                    >
                    > Fiat var tidigt ute med hög säkerhet. Samtidigt som Volvo 244 presenterades
                    > kom Fiat 132. Med Sidokrockbalkar i dörrarna, energiupptagande zoner,
                    > säkerhetsbur, dörrar som inte kan gå upp vid voltning, tvåkrets bromssytem,
                    > tredelad rattstång som viker sig vid kollision osv. Dessutom har Fiat alltid
                    > haft aktiv säkerhet!
                    >
                    > Fiat Ritmo/Regatta var de enda bilarna i kompaktklassen som hade säkerhet
                    > motsvarande "stora klassen" under hela 80-talet. Allt enligt Folksams
                    > statistik för verkliga olyckor i Sverige.
                    >
                    > Sidokrockskydd i alla större bilmodeller har funnitssedan mitten av 70-talet.
                    > Sedan 94 har samtliga bilar det.
                    >
                    > Fiat levererade 5-växlade lådor som standard medan man inte ens kunde beställa
                    > det som tillval på Volvo och Saab.
                    >
                    > Ofta missar Ni journalister att visa på praktiska detaljer som Fiat har och
                    > andra saknar. Med flit eller pga okunskap vet jag inte.
                    >
                    > Som t ex kan jag nämna halvljusautomatiken. Något som varken VW eller Ford
                    > (bara för att nämna några) inte lyckats konstruera något värt namnet, har Fiat
                    > haft sedan 1975. Att låta halvljuset gå på och av med tändningen - observera
                    > UTAN att behöva röra någon strömställare när det mörknar.
                    > Varför fixar ingen annan att göra något så enkelt? Och varför är det aldrig
                    > någon av er journalister som upptäcker dom smarta, säkra och användarvänliga
                    > konstruktionslösningarna?
                    >
                    > Ibland får jag känslan av att det hackas på Fiat bara för att alla förväntar
                    > sig att ni SKA göra det. Att t ex dra ner ett betyg på en ny bil pga dåligt
                    > förväntat andrahandsvärde, är helt sanslöst. Vad är orsak och vad är verkan?
                    >
                    > När Tipo kom 1988 var den först med att vara helgalvad i sin klass. Den hade
                    > en otroligt smart bakaxel som blivit kopierad i hundratal därefter.
                    >
                    > Så fort Fiat har presenterat en ny modell, tar det bara ett par år innan det
                    > dyker upp andra bilar med liknande utseende och konstruktion.
                    >
                    > T ex. Fiat 127 kom 1971, först med kombinationen tvärställd motor,
                    > framhjulsdrift och halvkombi.
                    >
                    > 1974 kom VW golf - exakt samma koncept fast aningen större. Ett par år senare
                    > kom Ford Fiesta - Ford erkände dessutom att dom använt Fiat 127 som mall!
                    >
                    > 1983 kom Fiat Uno - småbil med hög kaross. Kopiorna har bara sprutat ut
                    > därefter.
                    >
                    > 1988 kom Tipo. Annorlunda och djärv formgivning. Hur många var det inte som
                    > härmade efter? Ta en titt på Citroen ZX och Nissan Almera...
                    >
                    > Coupe 1994. Audi TT som kom ett par år senare har mängder av designknep och
                    > detaljer som är direkt stulna från Fiat Coupe. Titta bara på tanklocket t ex.
                    >
                    > Punto 1995. Kolla en gång på hur andra småbilar såg ut som kom under andra
                    > halvan av 90-talet, så ser man ganska tydligt vem det var som bildade skola.
                    >
                    > 1996 kom Brava. Ta en titt på ett helt gäng franska bilar som kom åren
                    > därefter, och se om du kan se nån likhet.
                    >
                    > Stilon (2002) är väl den första då som jag kan erkänna liknar någon annan.
                    > Fronten ser ut som VW. Men karossformen är egen. Och har även den börjat
                    > kopieras.
                    >
                    > Kan det inte vara så att bilindustrin i såväl Tyskland som Sverige i själva
                    > verket är rädda för att folk ska förstå hur mycket bättre dom italienska
                    > bilarna är? När GM köpte in sig i Fiat var det Opels arbetare som gick ut i
                    > strejk - av rädsla för att Fiat skulle ta över deras jobb. Inte var det Fiats
                    > gubbar som blev rädda. (Ok - italienarna strejkar för allt annat istället...)
                    >
                    > Fiat ligger bakom en stor del av automatiseringen av hela världens bilfabriker
                    > genom dotterbolaget Comau.
                    >
                    > Fiat ligger bakom tekniken i den moderna dieselmotorn - Commonrail.
                    >
                    > Är det inte dags att ge en lite mer nyanserad bild av Fiat i svensk press
                    > Robert? Sluta hacka på den som redan ligger. Du brukar ju våga stå upp för
                    > åsikter som inte är politiskt korrekta annars. Vågar du se den här
                    > verkligheten från ett annat perspektiv också?
                    >
                    > Det skulle verkligen vara kul att se en motorjournalist som inte är ute och
                    > cyklar!
                    >
                    > Mvh Lars
                    >
                    > P.S kör Folkvagn i jobbet (när jag måste) men Fiat privat. Ingen tvekan om vad
                    > som är bäst! D.S
                    >
                    Jag håller med om massor: Jag gillade Uno, och skrev det. Jag gav Punto
                    högsta betyg, även nya Punto har jag hyllat. Jag har skrivit om common rail
                    flera gånger, jag har "krävt" att importören ska ta in Multiplan som jag
                    verkligen hissade.
                    Och jag tyckte att Alfa 156 var en värdig vinnare.
                    Men jag är också helt säker på att Fiat mutar journalister och flerra av
                    vinnarna från Fiat borde aldrig ha vunnit.
                    Tack för berömmet, fast jag skrev "fel" om ditt favvomärke.
                    robert

                    Comment


                    • #11
                      LARS

                      Otroligt bra skrivet, verkligen trevlig läsning och fick läsa om saker som jag inte vetat om själv!

                      Jag tror att Robban fick tänka om lite men skulle inte tro att han ändrar sin uppfattning...

                      EDIT: GA verkar inte reagera över nått - Lever de?
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Har kontaktat GA tre gånger tror jag det är, först med gamla agenten en gång, svårt att få tag på någon att prata med, fast han var rätt trevlig ändå.
                        Nya agenten har faktiskt varit bra att kontakta, de svarar och letar upp info man behöver. Frågade bl.a. om grenrör till Coupen, han kollade lite i hyllor och lager både i sverige och tyskland (har jag för mig) och italien. Inte svårt kanske, men tror inte att gamla hade gjort sig besväret. Lätt att prata med den person jag pratade med då. Och skickade mail till dem med fråga, tog en dag sedan fick man svar på det. Så personligen tycker jag att de verkar duktiga i alla fall. Vet inte om Volvo t.ex. svarar på privatpersoners frågor om reservdelar och tekniska frågor om deras bilar (som kanske inte heller skall ställas direkt till GA dock).
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          robbert

                          robbert är en av mina förebilder från tiden på Teknikens Värld. Nu är han så allmänn, antagligen för att aftonbladet är bredare än TV.
                          Till hans försvar ska sägas att han faktiskt skrev mycket bra om punto2.. och multipla. Tror han var inblandat i det legendariska GTI-testet där uno t vann i TV oxå.. henrik kanske vet?
                          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                          http://fiatpanda.wordpress.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Svar

                            seriös brev till Robban - verkligen fakta späckat, imponerande =~) . Själv orkar jag inte me teknikens värld osv. tycke de betett sig i många år =( oemotsagda.
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              Re: Svar

                              Originally posted by Lars
                              Hej! Såg just att Ni reagerat på Collins artikel. Här får ni läsa mitt mail samt svar från Collin från förra veckan.
                              Bra skrivit! Fast jag undrar, hur vet du allt detta? Finns denna information på nätet någonstans?

                              Comment

                              Working...
                              X