Announcement

Collapse
No announcement yet.

coupe fläckten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • coupe fläckten

    hej

    'är det fler som har haft problem med coupe fläkten i fiat coupen. Har försökt hitta fel, typ glapp sladdar, säkring, i reglage men hittar inget. Fläkten går inte på någon hastighet alls, kommer lite värme när ac är igång. Lite jobbigt med igen immade rutor hela tiden. Nån som har någon lösning`?

    //alexander
    Last edited by new_03; 16 January 2005, 10:39.
    ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

  • #2
    Jag hade precis samma problem när jag ställde in bilen för vintern. Inte en aning om vad det kan vara för fel men tydligen så brukar själva reglaget balla ur.

    Ska försöka få tag i ett så får vi se vad som händer.
    Coupé 16VT +

    Comment


    • #3
      prövat

      E det någon som har lyckats fixa sina fläkt problem? nån som testat att byta reglagen?
      Måste ju snart ha igång fläktaran..=)
      /alex
      ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

      Comment


      • #4
        Jag har läst om det på det engelska forumet
        http://www.fccuk.org/ubbthreads/ubbthreads.php
        Coupé 16VT +

        Comment


        • #5
          test

          ok..tack..men du har inte fått din att fungera?

          Originally posted by Pizze
          Jag har läst om det på det engelska forumet
          http://www.fccuk.org/ubbthreads/ubbthreads.php
          ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

          Comment


          • #6
            Nej det har jag inte. Har försökt att felsöka lite men den elektriska biten är inte min grej riktitg. Men jag återkommer om jag får någon fart i den.
            Coupé 16VT +

            Comment


            • #7
              relä

              ok, gör så.. Har åxå felsökt lite, vet att felet sitter någon stans mellan fläkt och reglage. Mer än så vet jag inte. Dock hörde jag att det ofta kan vara något relä..hmm.. får fel söka vidare.. =)

              återkommer om jag hittar en lösning..
              ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

              Comment


              • #8
                tjenare, nu tränger jag mig in lite, men felet känner jag till, eftersom jag tror ni menar den i kupén, lite förvillande med coupe & Kupé

                Grejen är en liten termosäkring som sitter på varvtalsregulatorn, det den gör är att den tar ner farten på motorn, så att man kan använda olika farter, men denna termosäkring är fabr. gjord på cirka 77 grader, vilket det kan bli varmare än i närheten av motorn på fläkten. På punton går detta att hitta under instrumenbrädan på passagerarsidan sitter det en kontakt, skruva loss de 4 skruvarna och lyft ner hela spolen, e grön och cirkus 8 cm hög eller dyl.
                jag gjorde så att jag lödde på en ny termosäkring, men ta det lungt för det är lätt att lödkolven är för varm och löser ut den nya igen... Finns dock såna som slår av som en automatsäkring och sedan kan man slå på den igen, men d kostar det ju lite.

                Jag köpte min nya termosäkring på elfa, men de har nog överallt, det värsta är at på fiat måste man köpa hela spolen ny, vilken dom gaqranterat har på lager, dådetta är ett typfel, men kostar säkert en 500 ing.

                Hoppas nu att detta var felet, men det är värt att kika, fenomen på min var ingen fläkt förutom på max, då motorn alltså bara går att köra på max eller inte alls.

                Ciao Fredde
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Väcker tråden... Märkte glapp i min fläkt idag när jag körde, någon som hittat lösningen? Vill gärna slippa lämna in bilen även fast jag har garanti, litar inte på verkstäder!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    ...

                    checka min depå. Där kan du bland bilderna hitta en "smått" sunkig bild på vart fläktrelät sitter. Bytte förra sommaren eftersom att fläkten var totaldöd.

                    Relät sitter framför "spolarvätskedunken" och av de 4 reläna som sitter där så är det det översta längst åt vänster om jag inte minns fel. Dvs om du står på passagerarsidan.

                    PM:a om du får problem!
                    Lycka till!
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #11
                      Re: ...

                      Originally posted by plant
                      checka min depå. Där kan du bland bilderna hitta en "smått" sunkig bild på vart fläktrelät sitter. Bytte förra sommaren eftersom att fläkten var totaldöd.

                      Relät sitter framför "spolarvätskedunken" och av de 4 reläna som sitter där så är det det översta längst åt vänster om jag inte minns fel. Dvs om du står på passagerarsidan.

                      PM:a om du får problem!
                      Lycka till!
                      Med andra ord ett simpelt relä som är lätt att byta och det är den som spökar? Gör den att fläkten lever sitt eget liv också?
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Re: Re: ...

                        Originally posted by 84jr0
                        Med andra ord ett simpelt relä som är lätt att byta och det är den som spökar? Gör den att fläkten lever sitt eget liv också?

                        ...tänkbar möjlighet då dessa relän sitter tokigt nära spolardunken och för övrigt sitter ganska så oskyddat för fukt etc. enligt mig. Chanserna för ärgning i kontaktytorna verkar inte allt för tokig tanke.... :-/ ...eller...? Kolla!

                        Vore ju synd att inte testa och se om felet kanske bara är ett glapp i kontakten eller ärgning. Själv hade jag ingen aning utan lämnade efter lång tids felsökande in bilen till en el-firma som efter ett par timmars arbete kom fram till vad som var orsaken och VART problemet fanns. 1.800 spänn el. ngt tog do för felsökande + nytt relä. Relät kostade 65:- ........ liiiiiiiiiiite drygt att ha kunskapen om priset på relät och liiiiiiiiite jobbigt att man inte hade vetat vart det satt.

                        Hoppas det löser sig!
                        /Giallo Ginestra

                        Comment


                        • #13
                          låter som om den behöver syrgas med tanke på flämtningarna....

                          Vet inte om jag har samma problem...

                          fläkten fungerar men ibland får den för sig att flämta till lite gran...

                          scenario:

                          fläkt på 0:an tyst tyst tyst tyst puuuuust tyst tyst tyst osv...

                          fläkt på 1,2 eller 3:an: blåser som den skall förutom att den forsätter att pusta(låter som den blåser mer än den skall) till lite emellanåt...

                          fläkt på 4:an(max) inga fel.

                          någon som vet?
                          min gamla 405mi16 91 krockad och skrotad :/ http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=668

                          Comment


                          • #14
                            Re: låter som om den behöver syrgas med tanke på flämtningarna....

                            Originally posted by closetland
                            Vet inte om jag har samma problem...

                            fläkten fungerar men ibland får den för sig att flämta till lite gran...

                            scenario:

                            fläkt på 0:an tyst tyst tyst tyst puuuuust tyst tyst tyst osv...

                            fläkt på 1,2 eller 3:an: blåser som den skall förutom att den forsätter att pusta(låter som den blåser mer än den skall) till lite emellanåt...

                            fläkt på 4:an(max) inga fel.

                            någon som vet?
                            Jag har samma fel som du. Det händer bara när jag kör, måste vara glapp någonstans.

                            Plant > Kommer du till Skokloster? Då kan du peka på relät på plats. Värt att testa byta ut den 65kr är inga pengar!
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              På 0:an (OFF?) ska väl fläkten heller inte gå? Hos mig går den som sagt lite granna och återcirkuleringslampan tänds i instrumenteringnn på OFF.
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X