Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tappar effekt/laddtryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tappar effekt/laddtryck

    Min 20V Turbo är knasig.
    Vid fullt pådrag på 2an och 3an så tappar den ibland effekt, antagligen laddtryck. Detta händer oftare när motorn är ordentligt varm. Om jag kör upprepade fullgasaccelerationer på 2an så kan jag provocera fram detta beteende.
    Har testat att göra rent EBV och tommgångsmotorn utan resultat.
    Bilen är en 98a, orginal (dvs inget trim), 7500mil , stift nyss bytt och så vitt jag vet servad efter boken.
    Idéer?
    Soppafilter?
    Luftmängdsmätare?
    Vad kan man göra för att felsöka?

  • #2
    Hallå där, låter som samma problem som jag hade. Men det löste sig efter gjort rent EBV´n, är du säker på att den fungerar korrekt. Vet inte vad en ny kostar...

    Mathias

    Comment


    • #3
      Jag tror att EBVn är okej. Det klickar om den när jag kopplar in 12 volt och den tycks styra mellan vilka anslutninar den öppnar. Jag blåste, sög och fipplade med 12 voltsanslutning och det verkade bete sig vettigt i alla fall.

      Comment


      • #4
        Har du org.luftburk eller öppet filter ???Bara undrar..

        Det där är ett typiskt fenomen för en turbomotor. När du kör hårt blir motorn varmare. Turbon framförallt hinner inte svalna tillräckligt utan pressar in varmare och varmare luft p.g.a att avgashuset på orginalturbon är väldigt liten ...bättre respons men avgaserna måste pressas ut och tyvärr orkar den inte leverera luft på högre varv. Och kupan lider orginal av en på tok för trång downpipe(strypning) vilket bidrar till värmeökning p.g.a motstånd.
        En större turbo/avgasdel ger svalare luft då luften inte behöver pressas så hårt förbi avgasdelen. Sämre respons men laddet orkar högre i register.
        Att varm/kall luft är A och O för en turbomotor är klart! Kolla nästa ggn du kör ur den beter sig.... kanske går riktigt bra ett par repor ..sedan tappar den lite..... Och låt den svalna på en tur med lugn körning ,sedan testa.... Mvh Togge !
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #5
          Togge,
          Orginal luftburk och filter.
          Jo jag tror att jag förstår det där med att turbon blir varmare och varmare. Jag antar att även ICn blir varm. Men detta är värre än så. Det är som om den dumpar trycket helt.
          Det kan inte vara tänkt att den ska gå så här dåligt, ens med för liten orginalturbo och downpipe. En sån bil skulle man inte kunna släppa ut på marknaden.
          Dessutom har detta problem utvecklats senaste veckan. Har bara haft den ett par månader men det gick som den ska tidigare i vår.

          Det har ju iofs blivit varmare ute, men jag tog en repa nu på kvällen, lite svalare ute och lätt duggregn borde vara bättre men den bar sig knasigt åt ändå.
          Jag tror att nåt är fel, men vad?

          Är det nån som vet om det finns nån momentbegränsning för de lägre växlarna för att spara på lådan på 20Vt?
          Kan den i så fall ha fått knas?

          Andra idéer tas emot med tacksammhet.

          /Janne

          Comment


          • #6
            Orginal så kan man väl inte ladda fullt på 1:an och 2:an, pga. nån 'strypning' i ECUn? Men så har jag också läst att det bara gäller 'tidiga' modeller av 20VTn.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Coupen begränsar laddtrycket baserat på om varvtalet ökar för fort, som jag förstått det. Märks på 1:an och 2:an. Tror att det skall vara 0.8bar tryck på 1:an och 2:an med original-chip. Hade samma problem som du med punton, men det var en kraftigt igensatt EBV, så det löste sig (ny ventil kostar någonstans runt 1000-1500 har jag för mig). Vet inte om dumpen kanske kan vara trasig? Men det skulle väl läcka konstant i så fall. Gasvajjer helt spänd?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Det kan vara så att den får för lite soppa - den börjar spika - Herr Bosch ställer tillbaka tändningen o laddtrycket.
                Kolla att alla stift ser OK/likadana ut, och byt soppafilter. Även om soppafiltret borde vara OK på 7500mil.
                Sen har en del Coupeer problem med strömmatningen till soppapumpen, ta loss luckan under bagage golvet och mät volt där. När motorn är på ska det vara runt 13V. Det finns exempel på Coupeer i England som haft 10-11V och då finns ju risken att det blir problem.
                (lösningen då blir ett extra relä + direkt kabel från batteri)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Tack alla,

                  Jag har en del testa i helgen.
                  Snackade med en polare som är en djävel på turbobilar, profs alltså. Det första han sa var olja! Om olja kommer in i insuget, genom vevhusvent eller slut turbo så spikar motorn och regleringen drar ner laddtrycket.
                  Jag ska ta isär lite under helgen, kika in i insuget och titta om där är oljekladdigt.
                  Fast då borde det väl ryka blått också.
                  Jag vill också misstänka bränslefiltret, fast och andra sidan borde det visa sig mest på 4an och 5an. Vid toppfart typ, när den drar som mest bensin. Men där går den okej tror jag. Det är svårare att testa, man får inte köra +200 i Sverige va?
                  Ska kolla det där med spänningen till pumpen.

                  Novisen,
                  Det där lät intressant. Om jag smyger upp trycket så tycks den gå okej. Om jag snabbt trycker fullt från 3000 varv på 2an så går den illa.
                  Vet du mer om hur det där med snabb kontra långsam tryckökning funkar?

                  Vadå gasvajern, kan det bli knas om man inte får full gas?

                  Comment


                  • #10
                    Det verkar som om det har ordnat sig.
                    Jag bytte stift, tillbaka till de gamla orginalstiften jag nyss bytte bort, och gjorde rent luftmängdsmätaren.
                    Nu går den som den ska. Jag har i alla fall inte lyckats provocera fram felet hur jag än försökt idag.
                    Vad kör folk med för stift?
                    De Beru som Mekonomen lurade på mig var tydligen inget vidare.

                    /Janne

                    ps.
                    13 volt över soppapumpen!
                    Inget oljekladd i insuget!
                    Inte bytt bränslefilter ännu!

                    Comment


                    • #11
                      Finns bara NGK i min värld.... har funkat på ALLA bilar jag trimmat i tio år.....
                      ¤TOGGEX¤

                      Comment


                      • #12
                        Jahaja.
                        Senast jag höll på med busiga bilar var det NGK som gällde. Det var typ 10 år sedan och Alfor på den tiden. Inget nytt undet solen alltså.
                        Då hette stiften NGK EV nånting. Vad heter de nu?

                        /Janne

                        Comment


                        • #13
                          Tja, du hittade tydligen felet ;-)

                          Coupen känner tydligen av om du ger full-gas och ger bara fullt laddtryck då. Har du en sträckt vajjer kommer den mao inte att ge fullt tryck.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Trimmade Coupe 20VT verkar må bäst/säkrast av NGK BKUR7ET, original laddtryck klarar BKUR6ET av.
                            Min gick fint på 6rna även efter chipbyte, men bytte till sjuor för säkerhets skull.
                            Last edited by per; 30 May 2005, 14:27.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Trimmade Coupeer verkar må bäst/säkrast av NGK BKUR7ET, original laddtryck klarar BKUR6ET av.
                              Min gick fint på 6rna även efter chipbyte, men bytte till sjuor för säkerhets skull.
                              Hur är det att köra en icke chippad på NGK BKUR7ET ?
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X