Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe-projekt batteriflytt..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by per
    Vad jag menar är att en Coupe 20VT har kraft från 2500varv upp till 7000, det har ju inte en M3. Så därför har vi en chans..
    Okej då tänker vi samma
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #62
      Ett problem som jag haft på bana är att det droppar batterisyra genom ventilationsslangen (som jag dragit genom bagagegolvet) och droppar ut på plasten bak under bilen när det svänger extremt o skumpar. (Pga turbulensen bakom bilen har det tyvärr skadat lacken nu.)

      Jag har trott att det berott på överhettad generator eller för liten kabel till batteriet (överladdning = kokning i batteriet).
      Men efter att ha monterat kylslangar, mätt upp generatorn på bana och sett att det även fuktar lite till vardags har jag insett felet:
      Jag har ett vanligt batteri och inte ett GELBATTERI.

      Ett gelbatteri läcker inget, kan monteras i olika vinklar och ger inga gaser. Tyvärr kostar de från drygt 2000kr (Mekonomen iaf).. Men det är ju ändå billigare än omlackering.
      Last edited by per; 16 October 2007, 15:07.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #63
        Originally posted by per
        (Pga turbulensen bakom bilen har det tyvärr skadat lacken nu.)
        Alltid ärslet osv, otur
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #64
          Va?
          Last edited by per; 15 March 2012, 19:23.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #65
            Originally posted by per
            Ett problem som jag haft på bana är att det droppar batterisyra genom ventilationsslangen (som jag dragit genom bagagegolvet) och droppar ut på plasten bak under bilen när det svänger extremt o skumpar. (Pga turbulensen bakom bilen har det tyvärr skadat lacken nu.)

            Jag har trott att det berott på överhettad generator eller för liten kabel till batteriet (överladdning = kokning i batteriet).
            Men efter att ha monterat kylslangar, mätt upp generatorn på bana och sett att det även fuktar lite till vardags har jag insett felet:
            Jag har ett vanligt batteri och inte ett GELBATTERI.

            Ett gelbatteri läcker inget, kan monteras i olika vinklar och ger inga gaser. Tyvärr kostar de från drygt 2000kr (Mekonomen iaf).. Men det är ju ändå billigare än omlackering.
            Som jag tipsade om på Mantorp så har ju gelbatterier en liten fördel där.
            Bara att köpa! Har du kollat på Optima batterier? De är bra.

            Click here to visit Raceitaly
            ______________
            Fiat Coupe 20VT Plus -99
            Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
            Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
            Acura Legend 3,2l V6 -91
            SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

            "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
            Murphy´s law.

            Comment


            • #66
              Det kanske du gjorde ja! Mitt huvud var nog för fullt av annat den dagen för att komma ihåg det...
              Optima, vem säljer såna billigt månntro?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #67
                Originally posted by per
                Va?
                Alltid är de något som strular.............! mors lag eller va de heter
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #68
                  Jo det är sant. Varje mod man gör (iaf som det saknas guide för) verkar framkalla minst 20 modifieringar efteråt för att bli bra..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #69
                    som vanligt

                    Hamnade på denna tråd av en slump. Siktet var inställt på stolsrenovering, men forumets eminenta gds register fick mig på villovägar (som vanligt.-)

                    Fråga.

                    I min bil har någon tidigare ägare dragit en sådan där herrejösseskabel till slutstegen i skuffen. Kabeldragningen är proffesionellt utförd och jag vill gärna slippa göra en till om jag slipper.
                    Går den att använda till batteriet som skall flyttas bak till skuffen? är min fråga.
                    JH

                    20vT

                    Comment


                    • #70
                      Om den har diameter runt minst 15mm ok, annars inte.. Värt att kolla alla genomföringar osv så att du slipper kortslutningar.

                      Skaffa även ett par 18Ah gelbatterier på Biltema att paralellkoppla, så har du det viktigaste.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #71
                        Där har vi den efterlängtade tråden!
                        Fint jobb där Per!
                        ska nog ta och fundera på en sådan jag också!
                        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                        Comment


                        • #72
                          sicken tur

                          I en väns Garage står en hel pall med nya AGM batterier och skräpar.

                          Med tanke på att det är 116 amp som ska fram i kabeln till startmotorn gäller det att höljet inte smälter :-)

                          Har på känn att en svetskabel blir alldeles ypperligt bra. Synd de e lite dyra bara. Det får bli en sådan om inte slutstegs kabeln räcker till, tror den var ca12mm i diameter.
                          Last edited by epostiljon; 14 March 2012, 20:33.
                          JH

                          20vT

                          Comment


                          • #73
                            Du behöver ha 35, helst 50 mm2 area. Båtbutikerna brukar förvånande nog ha prisvärd grovkabel. Färgglada audiokablar för bil brukar ha lättsmält och ömtålig isolering.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #74
                              50mm2 area låter en aning litet..?

                              EDIT: Ok du räknar med diametern utan isoleringen? Då blir det närmare 50mm2 ja.
                              Last edited by per; 15 March 2012, 19:25.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by per
                                50mm2 area låter en aning litet..?

                                EDIT: Ok du räknar med diametern utan isoleringen? Då blir det närmare 50mm2 ja.
                                Haha påtal om era tjocka kablar, jag ska nog ta en riktigt fet strömkabel på jobbet, 2-8 cm tjocka!
                                Lär räcka till bilen
                                Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                                Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                                Comment

                                Working...
                                X