Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa Coupe från Tyskland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpa Coupe från Tyskland

    Hej!
    Är en något sinnes-rubbad 17 åring som tagit sig samman och verkligen börjat forska i vilken som ska bli den "första" bilen. Eller, det gjorde jag redan när jag var 15, och visste redan då att det skulle bli italienskt. Vad annars?
    Men nu är det dags att bli riktigt seriös, inte så länge kvar nu nämligen.
    Har sedan någon månad tillbaks varit helt insnöad på Fiat Coupé Turbo'n, läst så gott som alla forumtrådar/all fakta som går att finna om skapelsen, och det känns fortfarande ruggigt bra. Bra med betoningen på "en sån blir det" .
    Har pratat med min plastfar, som fullkomligt älskar bilen och var den som först tipsade mig om den, och det lutar åt at jag åker ner till Tyskland för att hämta hem en Coupé i höst.

    Nu till frågan..

    Min budget kommer ligga på i runda slängar 60000:- (riksdaler, 60k, o.s.v.) för bilen. Då är inte resa till - från tyskland och regbesikning i Sverige inräknat, utan runt 60k för endast bilen.
    har tittat en hel del på mobile.de, och där verkar det som (just nu i alla fall) att man får punga ut minst 60k för att få en fräsch 20v med inte allt för många mil på mätarn.
    Men, eftersom jag bara kollat lite de senaste veckorna så vet jag inte hur det ser ut i sommar / såg ut i sommras på den fronten heller, och därför tänkte jag ta hjälp av er experter.

    Min fråga är alltså, vad får jag för coupé (ungefär, givetvis) för runt 60k ifrån TYSKLAND?

    20vt motorn är mest intressant, och inte allt för långt över 10k mil skulle vara ett nöje också.

    Snart vår grabbar/flickor, håll ut

    MVH. Ricky
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    För att generalisera så får du utan problem en juste 20VT för 6000€.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      ooh de finns många trådar med importfrågor o svar Kanske blir de en sticky som "De visa tvistade om på förra fikarådet"
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Tycker man får en rätt bra bild bara av att kolla på autoscout24.de och mobile.de.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by TurboNimitz
          ooh de finns många trådar med importfrågor o svar Kanske blir de en sticky som "De visa tvistade om på förra fikarådet"
          Helt rätt! Många frågor om import kommer upp!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Absolut, det vore en bra ide. Kan inte någon som importerat sammanställa en How-To..? Freddan din gamle räv?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Absolut, det vore en bra ide. Kan inte någon som importerat sammanställa en How-To..? Freddan din gamle räv?
              Länka gärna till autopowers import guide, mycket bra skrivet!

              http://www.autopower.se/?oppna=/impo...en/default.asp
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Mobile är inte sa bra. Jag bor i tyskland och jag vet via andra bilhandlare här att dom bilar som annonseras ut pa mobile inte är bra. Det är oftast bilar som inte blir salda lokalt (inte bra nog ) och far därför ga till export istället eftersom mobile är mestadels för oss utlänningar. Försök att hitta lokala annonser, Typ KFZ Inserat, Autobörse eller liknande. Typ som denna här :

                http://frankfurt.stadtus.de/auto/autoboerse.html

                Finns ett antal coupe pa den sidan.
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Black_GT
                  Mobile är inte sa bra. Jag bor i tyskland och jag vet via andra bilhandlare här att dom bilar som annonseras ut pa mobile inte är bra. Det är oftast bilar som inte blir salda lokalt (inte bra nog ) och far därför ga till export istället eftersom mobile är mestadels för oss utlänningar. Försök att hitta lokala annonser, Typ KFZ Inserat, Autobörse eller liknande. Typ som denna här :

                  http://frankfurt.stadtus.de/auto/autoboerse.html

                  Finns ett antal coupe pa den sidan.
                  Har också hört mycket dåligt om mobile.de, inte just om de som håller i mobile.de utan bilar som annonseras via de!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Bra länk, 84! La in den i Coupe Info. :-)
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Jättetack för alla svar!

                      84jr0: Kollade in din länk, och den ligger numera i favoriter

                      Ska försöka undvika mobie.de för det mesta.
                      autoscout24.de verkar vara en bra sida annars.

                      Angående försäkringar förresten. Jag undrar om det är "helt ok" att försäkra bilen på min far, då vi bor i samma hus.
                      Kollade lite snabbt på länsförsäkringar, och jämförde hur mycket en 20vt -98 skulle kosta för mig och pappa. Runt 18000 riksdaler / år, för min del. halvförsäkring. samma försäkring landade på ca 6000 för min far. känns som den kommer hamna på pappa.. om det är ok lagligt sett så.
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • #12
                        Det är det ju inte men det funkar så länge inget händer. Om nåt händer finns väl chansen att det funkar oxå, om de inte kollar upp o luskar lite..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Menar du min länk? Ehm.....det kanske det är men Autoscout är enligt mig bättre än Mobile.de vilket jag tror i stor utsträckning inte andvänds av Tyskarna själva.


                          Här är en annan länk till deras typ av "Blocket":

                          http://www.inserat.de/index.cfm
                          Last edited by Black_GT; 8 March 2006, 23:05.
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #14
                            Istället för att starta en helt ny tråd tänkte jag forstätta på denna.

                            Har setat och kollat runt på mobile/blocket/autoscout, i några veckor nu, och vet ganska väl vad man verkar få för en viss summa i respektive länder.
                            Men, vad jag "upptäckt" är att de med lite högre miltal (12500mil + ) är en hel del billigare än dom under denna siffra (som om det skulle vara något nytt.
                            Men nu till min fråga. En hyffsat välskött Fiat Coupé, servad och underhållen som sig bör, med 12000 - 15000 mil på mätarn, är det dags att byta turbo/något annat, på en sådan?
                            När ungefär bör man börja märka sämmre effekt på turbon och dags för byte?

                            /// Ricky
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • #15
                              det går aldrig att säga ett miltal på hur länge en turbo håller. Allt handlar om skötsel..dvs fräsh olja, att man låter motorn stå på tomgång 20-30sek innan man stäner av motorn.mm.mm

                              Comment

                              Working...
                              X