Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsbelägg - igen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by TurboB
    Vet inte riktigt vad du menar med din kommentar. Jag kan bara konstatera att mina gamla 1-kolvsok med 284mm OMP skivor och OMP-belägg är betydligt mycket bättre vad gäller bromsverkan och oändligt mycket bättre när det gäller mattning än LE:ns 305mm skivor och 4-kolvsok med standardbelägg.
    Så visst är material minst lika viktigt som konstruktionslösning. Det är det som funkar som gäller.
    Taskigt att jämföra riktiga belägg mot ett standardbelägg.

    Standardbelägget är gjort för att inte gnissla, ha superbett iskalla, inte damma för mycket och framför allt vara billiga.

    Väljer han att köra standardskivor (brembo) med ett riktigt belägg som Carbotech, PFC eller ferodo så har han en lösning som med stor sannolikhet räcker gott och väl.

    Borrade skivor har mycket större risk för sprickbildning än släta (och även slitsade).
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #17
      Måste säga att orginalbeläggen misslyckas totalt med att inte damma.
      Verkar dock som det finns flera tillverkare av orginal Fiat/Lancia belägg, f.n. sitter det Brembo (m. Lancia logga) belägg på min och de dammar som f*n. Framfälgarna blir helt svarta efter lite inspirerad körning.

      Panda 169

      Comment


      • #18
        Originally posted by TobbeC
        Väljer han att köra standardskivor (brembo) med ett riktigt belägg som Carbotech, PFC eller ferodo så har han en lösning som med stor sannolikhet räcker gott och väl.
        Håller med TobbeC. Jag skulle börja med riktiga belägg och se vad det ger, det kan göra underverk.
        Ferodo DS2500 är de jag känner till själv och har trovärdiga referenser om. Dom tar från kallt, har betydligt högre friktionskoefficient och större temperaturområde än jämförbara belägg och funkar både med standard och uppgraderade skivor. Som uppgradering på en gatbil bör man väl i första hand välja slitsade skivor. Problemet med sprickbildning hos borrade skivor existerar men är för sällsynt att bry sig om.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #19
          bear

          Riktigt svårt att hitta belägg som ska spänna över ett så pass stort område som du vill bear. De beläggen jag har erfarenhet av är Mintex (för vintern) och Panther Plus för sommaren. Mintexbeläggen dammar mkt mindre än Panther Plus men i gengäld blir PP bara bättre ju högre tempen blir.

          Flera på fccuk som kör med Pagid. Kanske finns ett belägg som klarar dina krav. Kolla med www.forza.se
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            Glöm inte grabbar att ta lärdom av en av coupevärstingarna här på forumet PerC som kör med borrade skivor "Brembo Sport (fd Gold)"
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #21
              TurboB skriver:

              Ferodo DS2500 är de jag känner till själv och har trovärdiga referenser om. Dom tar från kallt, har betydligt högre friktionskoefficient och större temperaturområde än jämförbara belägg och funkar både med standard och uppgraderade skivor.

              1269 :- på Micro/KKurva nån som hittat bättre pris?
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #22
                Jag ska se vad jag får för pris hos Pean, ska köra Ferodo bak. 535kr vill Micro ha för bak belägg.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #23
                  Info från PEAN

                  Fick detta från Per:
                  Carbotech tillverkar inte bakbeläggen (Fiat är ovanligt i USA och
                  frambeläggen är samma som på Dodge Viper).

                  Ferodo gnisslar ofta lite mer; DS2500 fram: 1820:-, bak: 1180:-

                  Har semester fn och är tillbaka igen den 2/8.

                  /Per
                  Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                  Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                  Ducati Multistrada 1000 DS

                  Comment


                  • #24
                    Re: Info från PEAN

                    Originally posted by bear
                    Fick detta från Per:
                    Carbotech tillverkar inte bakbeläggen (Fiat är ovanligt i USA och
                    frambeläggen är samma som på Dodge Viper).

                    Ferodo gnisslar ofta lite mer; DS2500 fram: 1820:-, bak: 1180:-

                    Har semester fn och är tillbaka igen den 2/8.

                    /Per
                    1180:- för Ferodo belägg bak, är det annorlunda Ferodos som han säljer med tanke på priset? Micro ska ha 535kr
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #25
                      En fråga bara...om man bytter till bättre broms skivor och belägg kan man då fortfarande köra med orginal bromsok???

                      /allan

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by allan
                        En fråga bara...om man bytter till bättre broms skivor och belägg kan man då fortfarande köra med orginal bromsok???

                        /allan
                        Bromsok är det inget fel på! Beläggen i första hand ska man uppgradera.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #27
                          EVO 9:an har ju brembos 4kolvs fram så de håller
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #28
                            Re: Re: Info från PEAN

                            1180:- för Ferodo belägg bak, är det annorlunda Ferodos som han säljer med tanke på priset? Micro ska ha 535kr
                            Micro tar 1160 kronor för DS2500 bak. Priset är nog för ett standard belägg eller bara för ett hjul.
                            Ferodo gör massor med olika serier men det är DS2500 som är prestandabelägget som går att gatköra. DS3000 är enbart avsedda för tävlingsbruk.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Re: Re: Info från PEAN

                              Originally posted by TurboB
                              Micro tar 1160 kronor för DS2500 bak. Priset är nog för ett standard belägg eller bara för ett hjul.
                              Ferodo gör massor med olika serier men det är DS2500 som är prestandabelägget som går att gatköra. DS3000 är enbart avsedda för tävlingsbruk.
                              Där ser man! Tackar för info!
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • #30
                                Jag har ett par ferodobelägg för bakbromsarna (DS2500) liggandess hemma. Problemet med dom var att dom skiljde lite från orginalbelägget. En liten modifiering med vinkelslipen krävs.

                                Anledningen till att vi valde DS2500 istället för DS3000 beror på att vi trodde att det kunde bli problem att få upp tillräckligt med temp i DS3000.
                                Last edited by TobbeC; 25 July 2006, 07:53.
                                Porsche Boxster S 2002

                                Comment

                                Working...
                                X