Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pysventil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pysventil

    Funderar på att montera en pysventil parallellt med EBVn när jag langar i gtec chipet till sommaren... ifall man vill ställa ner max laddtrycket... Och när man lånar ut bilen, hehe... (verkar vara en hel del på FCCUK som gör så) =)

    Tänkte höra om nån kan bekräfta att jag tänker rätt nör det gäller var/hur man ska koppla in den på fiat coupén om man vill ha den parallellt med EBV (och alltså inte ta bort EBVn)...

    Så här ser det ut i teorin:
    Attached Files

  • #2
    Och nu undrar jag om jag tänkt rätt om jag kopplar in den så här:

    Sen vore det intressant att höra om nån har några bra/dåliga erfarenheter av pysventiler av nåt viss märke??? (sökte lite gamla trådar men hittade inget om det tyvärr..) Eller duger vilken mekanisk pysventil som helst? (Armval / Cosmograph som jag snott ovanstående bild av säljer inte sina pysventiler längre för övrigt...)

    Tack på förhand!!!
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Japp, så har jag gjort på punton, funkar fint. Föreslår att du skaffar en PRV istället för PBV (men det antar jag att du redan är inne på med tanke på Armval). Kolla på valfria pneumatiska affären så har de säkert säkerhetsventiler som är helt stängda och sedan öppnar vid ställt tryck. Tror det är billigare än en ventil som säljs som "laddtryckscontroller". De behöver också funka så de släpper tillbaka luften när ventilen stängs igen, på armval är det ett litet hål stort som en knappnål som gör det. Annars håller du WGeten öppen i onödan. Kanske också behöver förklara för dem att den skall sitta i en bil, så den klarar lite skakningar.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Men... varför vill ni sänka laddtrycket?!
        /Peter

        Comment


        • #5
          Personligen monterade jag bara in min innan jag chippade bilen för att slippa laddtrycksspikar på upp emot 2bar pga taskig EBV. Lite trist att inte våga trampa gasen i botten utan att släppa efter när trycket kom upp till 1bar. Kör enbart pys numera, dock inte sänkt.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Japp, det är PRV jag är ute efter, hur översätter man det till svenska? (skillnaden mot en PBV är att den "läcker" vid ett visst, manuellt inställbart, tryck och inte hela tiden?)

            Vill ha MÖJLIGHETEN att sänka max laddtrycket...

            Ifall man vill ta bort laddtryckstopparna och vara snäll mot turbon. Får se dock hur jag ställer den efter chippningen, beror på hur mkt/lite den laddar och hur den går... Dom bör vara rätt billiga PRVs så det är ett smidigt sätt att skaffa sig den möjligheten tänkte jag.

            Ingen som har någon PRV (pysventil?) att rekommendera?

            Har kollat på denna tex:

            http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=38

            Och denna:

            http://www.creatix.se/Shop/Applicati...ge.php?Id=1466

            Nån som har erfarenhet av nån av ovanstående??

            Comment

            Working...
            X