Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel - 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Jim
    Bör man inte låsa axlarna när man tagit bort remmen? Eller det kanske är likgiltigt.
    Beror väl på hur troligt man tror att det är att axlarna börjar självsvänga och orsaka vibrationer. Är väl bättre att låsa dom, men jag tror inte det ska vara något problem.

    Mycket snack om klippandet av balansaxelremmen här, men ingen som kommenterar accusumpen, den som är guldkornet här. :-)
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #17
      Jeg kjører uten balanseaksler på min 16V Integrale, ikke noe problem. Ingen vibrasjoner å snakke om

      Som Fuel sa vinner du litt på respons og hk, samt at du ikke risikerer et registerreimhavari dersom balansereima ryker.

      EDIT: Auto Integrale har såvidt jeg vet et kit for dem som kjører uten balansereim.

      Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

      Comment


      • #18
        Sådär

        Nu är kamrem, luftfilter och stift bytta.
        Balansaxelremmen är av, och likaså spännrullen till den.

        Det var ändå relativt enkelt att byta kamrem, några skruvar som satt dåligt till, men annars inga större problem.

        Skillnad utan balansaxelrem?
        Minimal, motorn känns lite "råare", skillnad i respons (till det bättre)
        Vibrationer? ingen skillnad

        Nu väntar bara byte av bränslefilter, olja och oljefilter.
        Ska iväg och köpa oljan (Motul 300V 15W-50) idag och byter idag eller imorgon.
        ACn fick vara kvar trots allt.
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • #19

          Grattis till bilen Fuel.
          Tittade lite på den förra året när ParkPre var på besök.

          Lycka till med dina planer.

          Mvh
          /Jonas
          Click here to visit Raceitaly
          ______________
          Fiat Coupe 20VT Plus -99
          Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
          Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
          Acura Legend 3,2l V6 -91
          SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

          "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
          Murphy´s law.

          Comment


          • #20
            Originally posted by viksson
            Grattis till bilen Fuel.
            Tittade lite på den förra året när ParkPre var på besök.

            Lycka till med dina planer.

            Mvh
            /Jonas
            Tackar :-)

            Jo planer har man, men det är en lång väg dit än så länge

            På tal om k&n filter på orginalbilar.
            Bytte k&n filtret som satt innan mot ett orginal pappfilter. Märkte ingen skillnad alls prestandamässigt.
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #21
              En liten uppdatering:

              Tänkte ju dra och byta olja igår.
              Åkte till GDS-hallen i stuvsta, hissade upp bilen.
              Hade redan sedan förut märkt att man behövde en insexa för oljepluggen. (Något som förvånar mig lite, aldrig sett förut.. men men :-) )
              Tog med mig den största insexnyckel jag hade, men men. Den var inte tillräckligt stor!
              Sprang runt lite mellan mackarna i korsningen och frågade om de hade någon stor insexa, nope.
              Slutade med att jag stog i GDS-hallen i en timma utan att få något gjort. (Eller ja, jag spolade av bilen iaf :-) )
              Får hoppas på bättre tur idag.

              Annars så händer följande
              Ett extractorgrenrör är beställt, avstämda rör. Får även med en tempsensor med display för mätning av avgastemp inne i bilen.
              Har beställt tid hos uppsala avgasteknik för montering av 3" DP och racekat.
              En evo6 intercooler är i princip beställd :-)

              För övrigt har jag inte berättat vad som redan är gjort på bilen.

              Bilen är sänkt och har ett 2.5" system från katten och ett evocars chip.
              Balansaxelremmen är borttagen! :-)
              Bilen verkar vara omlackad sen tidigare också!

              Ska beställa besiktning också, är bara orolig på en punkt. Däcken är kanske lite väl slitna, men men hoppas på tur :-)
              Last edited by Fuel; 5 April 2007, 11:11.
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #22
                Sådär, stack iväg och köpte rätt verktyg och har nu bytt oljan.

                Kan varmt rekommendera motul 300V 15W-50 till alla 16vtare.
                Motorn vart tystare.
                Oljetryck på tomgång ligger nu på 2-2.5 bar.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • #23
                  Vad fick du pynta för den oljan? Och vart köpte du den? (det börjar bli dags för byte för mig nämligen...)

                  Rekomendationer på tändstift?

                  Comment


                  • #24
                    mätarfilm

                    Och här kommer en liten mätarfilm för att visa hur bilen går innan de stora modifikationerna börjat :-)

                    EDIT: Jag klockar det där till 6.8s, någon som klockar något annat ?
                    Attached Files
                    Last edited by Fuel; 5 April 2007, 15:21.
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by SteQve2
                      Vad fick du pynta för den oljan? Och vart köpte du den? (det börjar bli dags för byte för mig nämligen...)

                      Rekomendationer på tändstift?
                      Om bilen är chippad med evocars chip, så rekommenderas ngk B8EGV.
                      Annars kan du gå in på ngk.se och välja din bil och modell så har de rekommenderade stift där. V-Line stiften brukar vara rätt vassa isf.

                      Jag pröjsade 263:- för 2 liter. Du kan köpa den på www.quattro.se, när jag beställde skickade han mail om att jag kunde hämta oljan i hägersten om jag ville slippa frakten, vilket jag gjorde.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • #26
                        Re: mätarfilm

                        Originally posted by Fuel
                        Och här kommer en liten mätarfilm för att visa hur bilen går innan de stora modifikationerna börjat :-)

                        EDIT: Jag klockar det där till 6.8s, någon som klockar något annat ?
                        Den e chippad där eller?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Re: mätarfilm

                          Originally posted by MadMike
                          Den e chippad där eller?
                          Yup
                          Däcken är rätt slitna så svårt att få bra start.
                          Borde gå att få en bättre tid med bättre däck och lite bättre växling.

                          :-)
                          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                          Comment


                          • #28
                            Update:

                            Var ute och luktade under motorhuven idag när jag startade bilen kall.
                            Luktar avgas!

                            Troligtvis har jag väl en läcka i grenrör, tur att man ska byta det mot ett extractorgrenrör om ett par veckor.

                            :-)
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • #29
                              Grenröret på 16VT är väl verkligen nåt att byta ändå så.. Grattis!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #30
                                Vad belv de för grenrör nu då Ivan?
                                Fiat Coupe 16vt -95
                                Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                                Comment

                                Working...
                                X