Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny motorhuv?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny motorhuv?????

    Var inne på bildelsbasen och letade lite baklampor, mina är inte så fina, och tänkte att jag kunde kolla lite på motorhuvar också, har ju en fiiin rostbubbla ca 1år gammal under emblemet, gissar att det ser fint ut under färgen.... Så då upptäcker man att ABK-bildelar säljer "nya original och alternativa bildelar", bl.a. motorhuv till punton för 1116+frakt. Låter billigt och lite för bra? Bör man satsa på en sådan hellre än att försöka måla över och åtgärda rosten på den huven man har? Eftersom den ändå skall lackas blir väl merkostnaden inte så mycket högre än vad huven kostar?
    Tacksam för lite åsikter om det här....

    edit:

    länk till abkbildelar:

    http://www.abkbildelar.se/abk/nytt.asp

    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Tjohej!
    Har en sån där "pirathuv" på min Punto.Tyvärr helt olackad för tillfället!Letar efter en lackerare som är t.o.m fattigare än mig,och som vill tjäna nån spänn...*hihi*
    Det jag inte är så imponerad av är själva passformen. Sen vassa grader överallt,men är snabbt avklarat med en fil. Men lika bra passform som original är det inte.

    Snokade själv efter en huv på skrotarna i min färg,men efter några månader gav jag upp. Vet inte vad skrotarna vill ha men nåt att kolla kanske om det finns i din färg?
    Prirathuven duger,men skulle jag ha hittat en på skroten hade jag tagit den istället.
    Lycka till!

    Comment


    • #3
      Hrm, vet inte om det är värt det i så fall, får väl prata med lackeraren och se vad de tycker om rosten jag har på min huv. Blev mest förvånad över hur billigt det var, hade räknat med 5000 för en ny olackad huv. Och jag tror det är svårt att hitta en huv utan stenskott eller liknande på en bil äldre än 8 år (de ändrade väl den också vid piffningen -99)
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Jaa,kan vara lite svårt att få tag på en helfräsh kanske,om man nu inte har klarröd eller ljusgrön,vilket det verkar finnas många av.
        Under den fiina spacklingen var min totalt förintad iaf,så jag hade inget val tyvärr.Förmodligen någon som spacklat över en gammal rostskada. Knackade med en liten hammare så lossnade en stor kaka!

        Så jag kan ju rekommendera att du kikar på din först,innan du smiter iväg och köper en pirathuv. Men skynda dig...går apfort när rosten grabbat tag,sen kan det vara ett stort hål under.
        Nu har jag inte justerat min huv exakt men är helt klart nån mm mindre bred upptill vid vindrutan,så blir svårt att få den som originalet. Hoppas det löser sig!
        //C

        Comment


        • #5
          Hrm, låter inte lovande, körde på en fågel för 5-6år sedan vilket medförde sprickor i lacken (och stor bula) där det nu är problem. Gissar att det kan vara likadant för mig nu då.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Är det inte genomrostat går det ju alltid att ta bort rosten (bred "grovrenstrissa" finns billigt på Biltema) och måla med riktigt bra grundfärg (t.ex. hammarlack).
            Sen spacklar/slipar lackeraren så det blir slätt o fint.

            Då slipper man även allt extrajobb med rostskydd till nya huven osv..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Men usch vad jag ska vara negativ!
              Förlåt!*haha*
              Behöver inte alls vara så illa,kika du inifrån och peka lite försiktigt så ser du nog hur illa det är.
              Ett "nästangratis"alternativ är att du penslar på en blandning med citronsyra+vatten och i med lite tapetklister!(för att få rätt konsistens). Då har du gjort en nästan gratis rostbortagare som fungerar!
              Tar dock lite tid,men själv haft en gravrostig plåt i ett bad med blandningen.Tog nån dag men sen var rosten borta!
              Biltema har något liknande i en blå 1L flaska,verkar fungera iaf på lätt rostig plåt.
              Last edited by callep; 8 May 2007, 11:05.

              Comment


              • #8
                Har varit och pratat med lackerare nu. Eftersom jag är lika händig som de flesta med tummen mitt i handen så vågar jag inte ge mig på att få bort rosten själv. Dessutom var lackens första mening "det här är plast ju" så verkar som om det blir fukt i plasten om plast-arbetet tillåts stå i lite för fuktig miljö lite för länge (den förra lagningen gjordes en vinter om jag inte minns fel) och efter ett tag ger det sig sedan ut, oftast mot lacken och så släpper det. Förmodligen inget problem med plåten mao.

                I alla fall.... det är dyrare att åtgärda och lacka min befintliga motorhuv än att köpa den där piratdelen och få den målad, med rostskydd under och allt som skall till. Alla grader osv som behöver filas ner fixas av lackfirman. Synd att man inte vet hur passformen är, det kanske var ett söndagsex du fick callep? Alltid lika hemskt när man har valmöjligheter.... Men med tanke på att min lack släppt, stenskott osv och det finns rost på huven så känns en helt ny huv rätt trevligt, de man pratar med säger ständigt samma sak... det går inte att få bort rosten helt när man väl fått dit den, det ligger alltid lite kvar i porerna så det är bara en tidsfråga innan det blommar ut igen. Fast det gäller väl all plåt gissar jag... även ny.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  callep, du har inte ett litet kort på huven? Hade varit bra att se vad man kan förvänta sig.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Klart du får en bild!Nu fick jag en bra anledning till att ta paus från c-uppsatsen!*flin*
                    Passformen i sig är väl inte direkt dålig,men helt klart att huven är någon mm smalare än original.Men orkar man leva med att det blir "luft"mellan spalterna motorhuv+skärm så visst!
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      ...och en till....
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        ..och slutligen...en till!

                        Obs!Är inget att rekommendera att åka såhär. Är bara en tunn skyddslack,men ständigt peng och tidsbrist har gjort att jag åkt så här sen i höstas. Sen tveksam om jag ska lägga ut flera tusen på att få den lackad,bilen är ju inte i toppskick annars direkt. Jag får se!
                        Huven är inte exakt inpassad(ännu)så finns lite att förbättra. Men lika bra passform som original blir det knappast.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Novisen, det gör inget om man har tummen mitt i handen, slipa rost med en sliptrissa är det lättaste man kan göra efter att gå.
                          Sen slabbar du på lite grundfärg. Du behöver inte vara nogrann alls, bara så att rosten är borta.
                          Lackeraren sköter resten!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Vid första anblick såg det inte så illa ut calle, men det verkar vara lite mycket på ena sidan, det håller jag med om. Tack för bilderna.

                            per: Verkade inte som om kostnaden för lackeraren ligger i att få bort rosten, utan att få dit plast och få det jämnt? Dessutom skulle jag nog inte stanna slipmaskinen i tid... ;-) Undrar hur mycket Fiat skall ha för en ny huv....
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Jomen,är betydligt större glipa på ena sidan. Har justerat max vad det går nu,blir att chimsa den med brickor nästa steg för att få det lika.Lite pyssel som sagt....

                              Håller med Per jag,tummen mitt i handen är ingen anledning till att inte meka med lite rost. Känns så skönt när man fixat på sin alldeles egna bil efteråt. Tar man det bara lugnt så blir det inga problem. Blir nog att jag ger mig på att måla huven själv i ngn skrubb med malar,mygg och annat skit! Man måste ta lite chanser här i livet,så ut och slipa lite rost vetja!
                              ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X