Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flugor o sånt...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flugor o sånt...

    Jag tvättade min bil idag och insåg att jag gnuggade flugor och annat äckel hur länge som helst, men blev ändå inte riktigt bra..

    Tänkte bara höra om ni har nå bra tips på vad man kan använda? De e kanske nån som sitter på nåt egenkomponerat "recept" för detta..? Det ska helst inte vara nåt jättestarkt medel heller...
    Vax funkar säger en del, men... mera då?
    // Helena

  • #2
    Re: Flugor o sånt...

    Originally posted by Helena
    Jag tvättade min bil idag och insåg att jag gnuggade flugor och annat äckel hur länge som helst, men blev ändå inte riktigt bra..

    Tänkte bara höra om ni har nå bra tips på vad man kan använda? De e kanske nån som sitter på nåt egenkomponerat "recept" för detta..? Det ska helst inte vara nåt jättestarkt medel heller...
    Vax funkar säger en del, men... mera då?
    Låter lite fjantigt o tjatigt kanske men hade disskusion med Daniel från Maguire...dom ska ha ett bra medel som inte nöter ner på vaxet...Kan PM:a hans nummer om du är intresserad...verkligen kunnig kille.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Re: Re: Flugor o sånt...

      Originally posted by TurboNimitz
      Låter lite fjantigt o tjatigt kanske men hade disskusion med Daniel från Maguire...dom ska ha ett bra medel som inte nöter ner på vaxet...Kan PM:a hans nummer om du är intresserad...verkligen kunnig kille.
      Ja, du verkar vara mycket för Maguire... men de e säkert bra grejer, har faktiskt inte prövat så mycket själv.
      Men dom lär väl ha någon hemsida så man kan se deras sortiment?
      // Helena

      Comment


      • #4
        Jag kör helt enkelt med Turtle wax insect remover. Funkar skitbra! Bara att spruta på och låta verka en stund och sen ta en svamp och gnugga mycket försiktigt så lossnar allt jättelätt. Tycker det är bättre än att köra med avfettning faktiskt (vilket du ju definitivt inte ska göra om du inte tänkt vaxa bilen också).
        Det tar nog bort lite av vaxskyddet (insect removern alltså), men det är det lilla det. Har iaf alltid funkat bra för mig...
        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

        Comment


        • #5
          Kör oxå Turtle insect remover, grymt bra. Finns väl på de flesta mackar.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #7
            Har använt turtle, det är effektivt för att ta bort insekter, småskit och vaxskyddet :P
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #8
              Har också provat turtle, inget vax kvar där när man tvättade sedan... bara att tvätta bilen minst en gång i veckan, på nyvaxad bil är det inga problem att få bort insekterna då, nästan så de halkar av av sig själva
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #9
                Originally posted by TurboNimitz
                Har använt turtle, det är effektivt för att ta bort vaxskyddet :P
                Precis som Mag's shampoo då..? (Jag kör Supertvätt i fortsättningen.)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #10
                  Originally posted by TurboNimitz
                  Har använt turtle, det är effektivt för att ta bort insekter, småskit och vaxskyddet :P
                  Har faktiskt inte upplevt att vaxskyddet försvunnit märkbart. Prylen är ju att ska man använda något sådant medel så kommer nog lite av vaxskyddet att försvinna hur man än gör.

                  Originally posted by novisen
                  Har också provat turtle, inget vax kvar där när man tvättade sedan... bara att tvätta bilen minst en gång i veckan, på nyvaxad bil är det inga problem att få bort insekterna då, nästan så de halkar av av sig själva
                  Hmm, om du nu behövde använda turtle så måste ju det ha inneburit, enligt ditt resonemang, att du inte hade nått bra vaxskydd vid tillfället du använde det, så hur vet du då att det försvunnit av turtle?

                  Bara busar lite...
                  Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                  Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                  Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                  Comment


                  • #11
                    Originally posted by per
                    Precis som Mag's shampoo då..? (Jag kör Supertvätt i fortsättningen.)
                    Tyckte du schampoot tog bort vaxskyddet?
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #12
                      Originally posted by Helleman
                      Har faktiskt inte upplevt att vaxskyddet försvunnit märkbart. Prylen är ju att ska man använda något sådant medel så kommer nog lite av vaxskyddet att försvinna hur man än gör.

                      Hmm, om du nu behövde använda turtle så måste ju det ha inneburit, enligt ditt resonemang, att du inte hade nått bra vaxskydd vid tillfället du använde det, så hur vet du då att det försvunnit av turtle?

                      Bara busar lite...
                      jo, visst. Var väl mer att jag kört 100mil på en helg, och sedan inte tvättat bien på 2 veckor samt haft bilen stående i solen (eller så, minnet sviker lite). Ser på vattnet när man spolar av schampoot att där jag varit med insektsremovern, där var det som om inget vax var kvar, på resten av bilen pärlade vattnet ihop sig så fint så. Fast det var ju typ 4 år sedan, har inte använt medlet sedan dess. Men har flugorna nu väl torkat fast så är det ju bättre att lösa upp dem (och ev. vax) än att gå på med naglar eller gnida sig tokig på de punkterna.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #13
                        Själv tar jag vax. Inte så jobbigt, kanske tiden då som inte finns men det blir nog bäst.

                        Comment


                        • #14
                          Bara sluta köra på flugorna. Gör som när det regnar bara...sicksacka mellan dropparna...
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #15
                            Originally posted by TurboNimitz
                            Bara sluta köra på flugorna. Gör som när det regnar bara...sicksacka mellan dropparna...
                            Smart, eller kanske inte.. Man får hoppas att du inte möter någon då!
                            // Helena

                            Comment

                            Working...
                            X