Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bankörning på Kinnekulle med Alfaklubben 4 augusti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Freddan72
    Jag brukar bromsa lite innan (som jag sa tidigare), sen ger jag grundgas för att flytta balansen bakåt och vid apex gasar jag fullt. Och apex för mig är under bron så JA jag håller fullt hehe
    Det luriga med denna del av banan är att det går som fortast och kurvan är blind. Du vet inte vad som lurar efter bron. Hade jag vetat att det var grönt och inget var i vägen så hade jag gått på fullgas mycket tidigare. Har du kört mycket på Kinnekulle Ante?
    Det vara ett skämt :-) Har bara kört på Kinnekulle en gång och då var det en del bilar som åkte av under bron. Bla en Volvo som körde in i räcket på vänster sida direkt efter bron. Hur långt är det till räcker där, 20m? Vet inte hur det gick till. Jag håller inte heller fullt under bron och min bil går inte lika fort heller. ;-)

    Edit: En lustig sak som hände var att avgasröret blev helt rent när jag körde där. Gissar att vatteninsprutningen var aktiv så stor del av tiden att sotet inte fastnade och det gamla försvann. Det blev fina avgassmällar vid uppsläpp inför kurvorna också. Det är kul att banan är i alla fall lite kuperad.
    Last edited by Ante; 5 August 2007, 18:47.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #32
      Det är rejsigt med avgassmällar och viktigt att underhålla publiken.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #33
        Låter som ni haft kul! Bra väder därtill.
        Har för mig att jag ligger på 180 innan bron/inbromsning (lite fegt kanske) o sen järnet, som Fredrik säger har man en fin balans då. Även om man kan drifta lite väl långt ut till höger ibland..
        Har dock haft en del 1.06-varv så än är ni inte ikapp...

        Försökte hålla fullt under bron med Argentan (utan bromsning men lite gassläpp) för 7 år sen... Det blev ett grandiost 4-hjulsställ i 140km/h vill jag minnas. Inte kul.
        Last edited by per; 7 August 2007, 00:25.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #34
          Bränsleförbrukning och däckstryck...........

          Jag har kollat bränsleförbrukningen efter bankörningen och min bil drog i snitt 1.36 liter per mil (resa ToR Kinnekulle och fem pass á femton min, totalt 60 liter/44 mil). Om man tar bort resan fram och tillbaka från banan (ca 30 mil, förbrukning 0.8 l/mil) så drog bilen ca 2.6 l/mil under själva bankörningen. Hahaha nästan som en Formel 1 bil (den drar i snitt 3 liter per mil).

          Jag blandade 98 oktan bensin (62%) och E85 (38%).

          Till Mantorp ska jag skaffa en tempmätare och mäta däckstempen efter varje pass. Nu på Kinnekulle så hade 1.8 Bar i kalltryck runt om. Efter att ha kört tre pass så låg jag på 2.3 Bar fram och 2.1 Bar bak (varmtryck). Kollade du TurboB vad du låg på för tryck efter körpassen?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #35
            Det brukar gå upp 0,4 bar, kan vara något mindre bak.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment

            Working...
            X