Announcement

Collapse
No announcement yet.

Styrboxen till Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Styrboxen till Punto

    Hej

    Min Punto började gå på bara 2 cylindrar så jag var inne och fick en diagnos på verkstaden, den sade att det var tändspole 2 som var kass!
    Fixade en ny och bytade den men det blev inget bättre så jag åkte in med bilen igen, då kom det upp åtta felkoder.
    Mekanikern kom fram till att det var styrboxen som gått sönder.
    Den skulle kosta upp emot 8000 kr att byta trodde han.

    Kan man köpa en begagnad styrbox på skroten och byta mot den som sitter på min bil?

    Det är en 2002 år modell med 1.2 motor!

  • #2
    Det borde gå, så länge samma siffror står på boxarna. Viktigt är att du låter de nya boxen programmeras med din imobilizer, annars kommer det inte funka. du får kolla med ngn Fiatverkstad vad det skulle gå på.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Tack för svaret, jag ska kolla upp det!

      Jag hittade det här på nätet, någon som testat en därifrån?

      http://www.peacockandpurvey.co.uk/fi..._failures.html

      Comment


      • #4
        Går ej att ta från en annan bil då det är stöldlås på styrdon man för byta allt från codebox samt codekort .
        Förutsatt att den gått mindre än 8000 mil borde det gå att få Fiat att betala förutsatt att den är servat enligt fiats krav.
        annars beställ ett från www.atech2.com .
        Kanon killar .

        Comment


        • #5
          Tyvärr har den precis gått över 10000 mil
          Får nog inrikta mig på en renoverad styrbox...Är det bara att plugga i och köra när man bytt den?

          En sådan kostar ca. 2000kr med frakt från Storbritanien http://www.peacockandpurvey.co.uk , någon som vet vad det kostar på www.atech2.com ungerfär?
          Last edited by jonsi; 12 August 2007, 18:17.

          Comment


          • #6
            Originally posted by jonsi
            Tyvärr har den precis gått över 10000 mil
            Får nog inrikta mig på en renoverad styrbox...Är det bara att plugga i och köra när man bytt den?

            En sådan kostar ca. 2000kr med frakt från Storbritanien http://www.peacockandpurvey.co.uk , någon som vet vad det kostar på www.atech2.com ungerfär?
            ca 3600 med moms och frakt .

            Känner man någon som är duktig på el går boxarna att reparera själv

            Comment


            • #7
              Ska lämna den till en som kan det där med el.
              Men förlorar boxen inte minne om den är bortkopplad från battriet? Typ till tändningslåset?

              Comment


              • #8
                Det skall ju gå att åka på utlandsjobb eller dylikt i 1 år, glömma helljuset på när man åker och ändå kunna starta bilen med nytt batteri när du kommer hem utan att behöva bogsera bilen till verkstad, så det minne du tappar är nog inget väsentligt ändå, om boxen nu tappar något
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jonsi
                  Ska lämna den till en som kan det där med el.
                  Men förlorar boxen inte minne om den är bortkopplad från battriet? Typ till tändningslåset?
                  Ingen fara men man får öppna den försiktigt så ser man problemet . Borra ur plast nitarna . Problemet är om man misslyckas öppna den så vet jag inte om det går att byta den hos atech .

                  Comment


                  • #10
                    Jamo!!

                    Ok. har du haft isär boxen själv? Han som skall försöka fixa den sitter o läser denna tråden åxo. Kan man se att ngt är bränt eller går det att mäta fram på ngt annat sätt??. Om det nu skulla vara drivkretsen som e kass, var går det att beställa dessa om man nu inte tar o slaktar en begagnad ecu förståss. Vill helst ha nya delar om det går!!

                    Är det ytmonterat eller standard?

                    Tack

                    Comment


                    • #11
                      Har du testat att nollställa boxen alls? Alltså koppla loss batteriet i nån timme.
                      Sånt kan hjälpa många gånger..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Jahapp då har jag öppnat boxen. Alla sytråds tunna trådar till ena anslutningen hade brunnit av. Nu snackar vi om ca 25 trådar som skall ersättas med tunn koppartråd... hmm är det ens värt ett försök. Tänk om elektroniken oxå är skadad. Grr det var inget lätt beslut att ta!

                        Comment


                        • #13
                          Nu förstår du vad jag menar med att öppna den försiktigt . Det är det som är problemet med dom boxarna är att domm tunna vibrerar eller brinner av.
                          Har byt några kablar i en bil och den fungerar än .

                          Comment


                          • #14
                            hehe ja det är helt sjukt, fattar inte varför de använder så tunna trådar. det finns ju gott om plats för fetare grejer. Två snabba frågor till om du orkar svara.

                            1 Eftersom det är så många som brunnit av så kan man inte vara helt säker, så frågan lyder. Som jag kan se går varje tråd direkt till närmaste stift så att säga. Det är bara att löda rakt över. De var/är inte kopplade kors och tvärs som jag kan se. Har jag rätt??

                            2 Anta att elektroniken skulle vara skadad eller att jag skulle råka koppla en "kabel" fel. Kan detta orsaka ngt mer allvarligt fel på bilen/motorn. (Förstår att denna fråga är nästintill omöjlig att svara på)

                            Comment


                            • #15
                              1 Inget kors och tvärs raka spåret
                              2 Nej skulle jag säga då den vekaste komponenten är trasig redan =) men koppla + och minus fel på temp givare etc spelar ingen roll .

                              Comment

                              Working...
                              X