Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Midsommar: åkte Uppsala tur/retur o bara njöt av motorn..
    Vilket gensvar på låga varv och vilket bett på höga! Inte blev det sämre av att de två tankningarna visade 0.91 och 0.90l/mil... INTE snålkörning utan tvärtom.

    En sak som stört mig är The Torquesteer.. Jävlar vad det drar i ratten när man ger fullt på 3an om det inte är helt plant som ett salsgolv.

    Men nu är det löst. Nästan allt vingel är borta med hjälp av detta moddade OMP stag:
    Attached Files
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Nu har du en riktig GT-vagn

      Har du kollat toe? Min andra Coupe var lite vinglig (inte specifikt torque steer dock) och hade nån mm i toe out. Justerade till +-0 och det blev det stor skillnad. Kan vara värt att kolla.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • Jag är hysterisk toe-in-kontrollant, det är ju så billigt här oxå, 300kr på drop-in hos Pekka.
        Har -1mm toe-in men även -1.5grad camber vilket nog påverkat allra mest.

        Trodde jag.

        Nu visade det sig att det var flex i hjälpram+upphängningar som var värsta boven..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • [i]
          Men nu är det löst. Nästan allt vingel är borta med hjälp av detta moddade OMP stag: [/B]
          Består moddningen av Fiat-loggan?
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • Lite OT men..

            Den är ca 2cm lägre än original OMP och den är som synes inte rak längre..

            http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...6&type=picture

            Se bild
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Hej Per! Har nu läst igenom hela din projekttråd och kan inte säga annat än att jag är imponerad. Du är väldigt noga av dig. Mycket fin bil, och turbo.

              Förlåt att jag smutskastar din tråd med lite frågor men jag undrar vilken EBV man bör använda om man har en GT28R. Läste att denna "GM EBV" passade bra, vart får man tag på en sådan? Fungerar det inte bra med en vanlig manuell pysventil annars? MVH
              Last edited by FloRic; 23 June 2009, 23:00.
              Tidigare bilar:
              Volvo 480ES 2006-2007
              BMW 320i E30 2007-2008
              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
              + nån volvo 740 samt volvo 240

              Comment


              • Tackar!
                EBV: med GT28R tror jag det funkar lika bra med vilken som helst, original som Audi, Perrin eller GM. Jag hade ju typ samma ladd med allihop efter turbobytet.
                Problemet med original EBV verkar vara att den inte hänger med i svängarna på en chippad originalturbo, vilken laddar igång för snabbt eftersom den är så liten. Så man kan få korta laddspikar på uppåt 1.7bar, annars funkade den bra på min originalturbo.

                Just nu har jag GM's EBV för att.. ja jag har ändå lagt ut pengar och den ser ju ny o fin ut.

                Köpte min här (precis som Freddan gjorde), men vet inte om det går längre..?
                http://www.rockauto.com
                Connector Partnr PT374 $15.28
                EBV Turbocharger Partnr 214-474 $16.73

                Pysventil är nåt annat, då är det du som styr laddtrycket och inte en mappad dator. Inte så smart enl. mig men alla gör som de vill!
                Last edited by per; 24 June 2009, 09:52.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • per> ett såntdär stag borde du bygga åt mig också!
                  /Peter

                  Comment


                  • Ja det är mkt man borde..

                    Men det är inte så svårt att fixa ihop själv med ett OMP-stag, en svets, vinkelslip o en planka.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Har du mer kort på hur du lyckades få dit wastegat-klockan från gt28rs? Du har inget kort så man ser hela WG-klockan på turbon med nya fästet?

                      Har nu pillat i evigheter och lyckas helt enkelt inte reda ut hur jag får på den på ett bra sätt så armen från WG-klockan sätter sig emot wastegaten. Verkar stört omöjlig nästan (?) MVH
                      Last edited by FloRic; 4 July 2009, 21:09.
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • Jag moddade fästet för klockan från orginalturbon, funkade bra =)
                        /Peter

                        Comment


                        • Floric: finns bilder längre bak i tråden. http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...0&pagenumber=8
                          Klocka + fäste följde med paketet från ATP.
                          Last edited by per; 6 July 2009, 20:57.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Senaste uppdateringen:
                            nya stift från Alternative Autos, NGK Iridium BKR7EIX.

                            Justerades till 0.9mm gap, enl. instruktionsboken ska 20VT ha 0.7-0.9mm. Max gap = max gnista..

                            De hade 0.75mm i förpackningen.

                            Bilen går nu märkbart jämnare och utan tillfälliga misständningar jag hade med mina gamla BKUR7ET, som dock såg rätt ok ut..?

                            Gamla:
                            Attached Files
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Nya Iridiumstiften.

                              Tror minsann den har ett par fler pållar oxå nu... Inbillning säkert.

                              Gjorde även ett komptest med Biltematestare.. Fick mellan 10.5 och 11.2 vilket är helt ok.
                              Attached Files
                              Last edited by per; 10 July 2009, 23:10.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • riktigt kul att de funkade bra var ju väldiga spekulatuioner över dessa stift !
                                Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                                Fiat Coupe 20v turbo +
                                Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                                Comment

                                Working...
                                X