Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min fiat 124 sport cupé 1800cc 1975-renoveringen pågår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ändrade planerna lite.. Åker in på hellackering redan på tisdag.. Men projektet kommer inte starta förrän till våren ändå..

    Comment


    • #17
      Originally posted by busta_rhyme
      Ändrade planerna lite.. Åker in på hellackering redan på tisdag.. Men projektet kommer inte starta förrän till våren ändå..
      Inte helt säker, men det är ganska troligt att du måste ändra torpedväggen och förmodligen mycket mer än så för att knöka ner 131-lådan samt Croma-motorn med turboaggregat och avgassystem, men du kanske inte skall lacka motorrummet på tisdag?

      Finns det någon som har gjort denna konvertering på en vänsterstyrd 124 SC tidigare som du kan "kopiera"?

      Jag själv hade i ett tidigt skede funderingar på att göra exakt samma konvertering, men jag hittade ingen som hade gjort det på en vänsterstyrd SC och jag kom fram till att om jag skulle göra det skulle det bli mycket omfattande arbete för att få allt att fungera samt att Weberförgasare lockade mer, men som sagt om du gör konverteringen kommer det att bli mycket intressant att följa
      Last edited by stooges; 18 November 2011, 21:17.

      Comment


      • #18
        Blandar du 131- och Cromamotorn så du får motorn rättvänd (avgas hö sida) eller hur gör du?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Det verkar finnas motorfästen på långsidan av cromamotorn, som bör gå att använda till de motorfästen som finns färdigt i chassit (med viss modifiering). Poängen är att få tvärställda cromamotorn rättvänd, med kamrem framåt och avgas hamnar då på höger sida om man tittar framifrån. Jag har ingen aning om hur "svårt" detta blir att få till, men jag vill göra ett försök, och om det inte funkar alls så har jag i värsta fall allt original som åker ner i en nylackad bil...

          Nä men seriöst, om motorn i denna video får plats så betyder det att möjligheten finns iaf. Skillnaden är att turbon sitter jävligt högt upp, medan den sitter längst ner på en Croma..

          http://www.youtube.com/watch?v=xq0O9...eature=related
          Last edited by busta_rhyme; 21 November 2011, 19:27.

          Comment


          • #20
            Precis det var det jag menade, original har du ju avgaset på vä sida, framifrån sett. Inte höger.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Jag fortsätter på denna tråd istället för att skapa ett nytt projekt, blir mer känsla och personligt till bilen att följa dess historik!

              Bilen inlämnad för lackering. Med risk för att pissa off alla veteraner, så valde jag en mörk metallic-blå för att få den lite åt 2012års-touch på renoveringen. Kanske kan passa med kromade 19"fälgar och fetsänkning..
              Dvs ingen gammal matt flummig originalfärg. Observera att jag hatar färgerna från den tiden..
              Attached Files

              Comment


              • #22
                Vad fint den står och väntar på hjärt-lungräddning. Det som återstår att göra på bilen innan lackering får pöjkarna fixa..
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Originally posted by busta_rhyme
                  ....Kanske kan passa med kromade 19"fälgar och fetsänkning..
                  ...
                  Passa så du inte sänker den för lågt bara, oljepumpen sitter i "skottlinjen" och om jag inte minns helt fel så kan 124:an bli riktigt tråkig att köra med allt för vilda sänkningar och tumstorlekar på hjulen, med trista hjulvinklar som följd. Kolla runt lite på:

                  http://www.turbo124.com/forum/

                  ...där finns mycket matnyttigt, även fast merparten har högerstyrda bilar.

                  Comment


                  • #24
                    Det forumet är redan en del av min kommande bibel.. Har du egen erfarenhet eller konkret fakta kring om ev kirurgiska ingrepp på motorrum och torpedvägg?

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by busta_rhyme
                      Det forumet är redan en del av min kommande bibel.. Har du egen erfarenhet eller konkret fakta kring om ev kirurgiska ingrepp på motorrum och torpedvägg?
                      Det var väldigt länge sedan jag läste om det någonstans. Har för mig att det var något om startmotorn, nån slags adapterplatta och att växelspaken hamna fel mm, det var hur som helst inte bara "bolt-on", kolla noga på vad andra har gjort. Mät riktigt toknoga och sen mäter du två gånger till

                      När jag bytte ut till tvålitersmotorn och la ner den tillsammans med växellådan var det nåt djävulskt trångt och ändå hade jag originallådan på. Hade jag haft en låda alt motor som var lite större, ja då hade jag troligen fått montera lådan efter motorn. Har du tänkt besikta bilen när den är klar?
                      Last edited by stooges; 22 November 2011, 23:15.

                      Comment


                      • #26
                        Ska bli riktigt intressant att se hur det blir med både större motor och större växellåda!

                        Det skulle ju vara guld värt att få den besiktad också, någon sa att effektökning är så lite med en cromamotor att man inte behöver bygga om den för att få den igenom?

                        Comment


                        • #27
                          Finns lite att läsa här (se länk) om motorbyten. Sedan är det nog mycket upp till den enskilda besiktningsmannen/kvinnan om de kräver effektmätning.

                          http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

                          PS Angående lådbyte så är nog denna sida bra att kasta ett getöga på

                          http://www.mirafiori.com/faq/content...1transswap.htm
                          Last edited by stooges; 23 November 2011, 10:43.

                          Comment


                          • #28
                            Var och tittade till bilen för ett par dagar sedan. De har lackat den tillfälligt svart för att sedan slipa ned med en kloss för att se var alla ojämnheter finns någonstans, och sedan spackla igen minsta lilla grop som dyker upp... Eftersom jag ändå inte kan göra så mycket under vintern så sa jag att de får gärna behålla den så länge de vill..
                            Attached Files

                            Comment


                            • #29
                              Är det någon som har koll på hur man hittar eller renoverar kromlister osv? Vill helst ha allting i mint condition..
                              Last edited by busta_rhyme; 21 March 2012, 20:12.

                              Comment


                              • #30
                                Uppar tråden med lite nya bilder på lackeringen. Anledningen till att det tar tid är för att jag bad dem behålla bilen över vintern inomhus, då jag inte har något garage.. ÄN..
                                De har slipat och spacklat den flera ggr och har nu lackat motorrummet. Förhoppningsvis lackar de utsidan mot slutet av veckan. Hur som helst ska det bli riktigt skönt att få tillbaka den snart så vi kan påbörja flytt av croma turbomotorn. Däremot fick jag lite baskning av en lackeringslärare på plats, då han tyckte man ska bevara dessa i original. Nu vet jag att många fler håller med honom, men jag är övertygad om att den kommer bli riktigt fin när det är färdig..




                                Comment

                                Working...
                                X