Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min fiat 124 sport cupé 1800cc 1975-renoveringen pågår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ok,

    Du har inget 131/RWD-block liggandes?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #62
      Jag har originalmotorn till 124an, och två växellådor (124 + 131). Men en fråga bara, finns det olika typer av växellådor till 131an, där startmotorn sitter på olika sidor, beroende på vilken motormodell det är på respektive 131a? Har jag missuppfattat vissa andra som säger till mig att skaffa mig en 131 växellåda från en "early overhead valve".. Se citatet:

      .. "a bell housing swap to an early overhead valve 131 item is recommended (starter mounting on opposite site)"..

      Comment


      • #63
        Fast egentligen - Borde det inte vara enklare att stoppa in 131lådan med startmotorn där turbon sitter nu, och sedan bygger man nytt grenrör och drar om turbon någon annanstans? Är inte det lättare?
        Attached Files

        Comment


        • #64
          Precis, man borde kunna använda 131-toppen och bara sätta insugs/utblåskammarna från Croman på "rätt" sidor i den äldre toppen, därefter bygga nytt grenrör på hö sida motorn..?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #65
            Men Per. Startmotorn vill hamna ungefär där turbon sitter nu. Borde det inte "bara" räcka med att köpa en custom made grenrör som går åt ett annat håll med turbon? Alltså att man bara nytillverkar ett grenrör?
            Last edited by busta_rhyme; 21 August 2012, 08:24.

            Comment


            • #66
              Huvudcylindern då? Och styrsnäckan? Tänker att det blir lite trångt, med även downpipe på fel sida?
              Last edited by per; 20 August 2012, 21:35.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #67
                Finns det risk att man måste kapa plåt runt om för att få plats? Går det att förstärka detta i såna fall?

                Fick kontakt med en kille från Nya Zeeland som gjort samma projekt som jag vill, fast med en sedanmodell..

                http://turbo124.com/forum/viewtopic.php?t=2905
                Last edited by busta_rhyme; 21 August 2012, 08:31.

                Comment


                • #68
                  Det var något liknande jag tänkte på ang nytt grenrör och flytt av turbon (i värsta fall!).. Kanske inte optimalt, men om målet är att få den körbar så kanske något liknande krävs..
                  Attached Files

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by busta_rhyme
                    Finns det risk att man måste kapa plåt runt om för att få plats? Går det att förstärka detta i såna fall?

                    Fick kontakt med en kille från Nya Zeeland som gjort samma projekt som jag vill, fast med en sedanmodell..

                    http://turbo124.com/forum/viewtopic.php?t=2905
                    Nya Zeelands bilen är ju högerstyrd.javascript:smilie('')Du kan ju turbokonvertera org.motorn,det är tråkigt att börja kapa i en nylackad bil.

                    Comment


                    • #70
                      Jo men jag menade om man skulle vara lat, men ändå taktisk. Då kanske det är lättare att bygga om grenrör och turbo mot att man får på 131lådan och startmotorn.. Jag kommer ändå behöva kapa tunneln för växellådan inne i kupén osv. Hellre kör jag vinkelkap än vågar mig på ingenjörsbyggen..
                      Last edited by busta_rhyme; 21 August 2012, 09:28.

                      Comment


                      • #71
                        Men den bilden visar oxå turbon på hö sida..? Måste säga att jag aldrig sett nån annan konfiguration, defentivt inte på en vä-styrd bil.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #72
                          Går det inte bygga något liknande på andra sidan då? För jag har för mig att det är mer plats sidledes än fram/bak i 124an..

                          Comment


                          • #73
                            Det är en bit av turbon som tar emot på växellådan..
                            Attached Files

                            Comment


                            • #74
                              Tror som sagt det blir väldigt svårt att ha turbon nån annanstans än som på gula bilen ovan, speciellt på din vä-styrda bil.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #75
                                Och om man höjer turbon 10-15cm snett upp mot vänster på bild, så att startmotor får plats under? Eller är jag sjukt envis som fortfarande tjatar om att det borde gå..
                                Last edited by busta_rhyme; 21 August 2012, 14:49.

                                Comment

                                Working...
                                X