Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad göra vid en avställning ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad göra vid en avställning ?

Funderar på att inte köra min Coupe nu på vintern utan "ställa av" den i ett garage. Har tillgång till ett varmgarage men vad ska jag göra med bilen ? Ta ur batteri ? Palla upp den ? Ska man starta den då och då ?

Tacksam för lite info om detta

/ Mattias
    Fiat Coupe 20v Turbo -00

Några tips....

Palla upp bilen eller sätt på en uppsättning hjul som det inte gör så mycket om det blir "däcksplattor" på.

Om du ska starta upp den under vintern så till att köra den riktigt länge så att allt blir ordentligt varmt annars blir det bara en massa skadlig kondens.

Byt olja innan du ställer av bilen och underhållsladda batteriet.
    Stilo & GSXR1000 Race

Comment

Pr

Precis vad jag brukar göra med min bil plus att jag brukar vaxa den och spruta den med olja,,, Kanske lite överkurs men.men...... Det känns så bra bara.. sen brukar jag alltid ha rutorna på lite glipa... Obs kom ihåg att aldrig dra i handbromsen när den ska stå länge..
      /HH

Comment

Låter ju inte så krångligt

>> Byt olja innan
        Ska precis in på stor service med bla. oljebyte. Men då hinner jag nog köra en bit innan vintern kommer. Säg 200mil eller nåt. Ska jag ändå byta olja ?

>>spruta den med olja
        Kan du utveckla detta lite ?
        Fiat Coupe 20v Turbo -00

Comment

Har oljan bara snurrat runt i 200 mil så är det inga problem. Då är den fortfarande så gott som ny.
          Stilo & GSXR1000 Race

Comment

jag är med (ungefär vad jag gör oxå)men varför ska man byta olja?? bara så man vet..

Comment

Följdfråor då.. om man ställer av den, hur funkar det med försäkringen? Finns det nån slags stöld/inbrottsförsäkring?

Och när man ställer på den igen. Lär man dra och besiktiga den då eller?
              Coupe 20VT -97

Comment

Besiktningsperioder påverkas inte. Försäkringen går automatiskt över till garageförsäkring (stöld/brand mm). Enkelt o bra. :-)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

Comment

anledningen till att man ska byta oljan innan man ställer av är för att annars finns det skräp och avlagringar i oljan som fastnar inuti motorn.
                  Fiatlös

Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

Comment

Originally posted by Fadi
                    jag är med (ungefär vad jag gör oxå)men varför ska man byta olja?? bara så man vet..
                    Precis som Putt säger så vill man bli av med skräpet. "Skräpet" är först och främst kondensvatten och bensin som inte alls är särskilt bra för t ex lagerytorna.
                    Stilo & GSXR1000 Race

Comment

Full tank eller så tom som möjligt ? Spelar det nån roll ?
                      Fiat Coupe 20v Turbo -00

Comment

Jag skulle ha knöökfull upp i röret!
                        Då får du en mindre yta på bensinen = mindre kondens!
                        //Martin
                        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                        Åker - Cheva Transsport -01
                        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

Comment

Spruta

med olja jo det kan jag utveckla,,, Jag hissar upp bilen o sen så sprutar jag den under med en blandning av hyudral olja o diesel väldigt effektivt även i alla hålrum o dörrar så klart.. det förutsätter ju att man har tillgång till garage o kompressor med tillbehör....

Comment

Tack för hjälpen

En fundering till:

>>Palla upp bilen eller sätt på en uppsättning hjul som >>det inte gör så mycket om det blir "däcksplattor" på...

Förstör man däcken för alltid eller går plattorna bort om man kör lite med däcken ? Jag har nämligen originalfälgar+däck kvar som jag inte använder för jag köpte nya hjul. Tänkte slänga på dom att stå på, men vill samtidigt inte förstöra dom...

/ Mattias
                            Fiat Coupe 20v Turbo -00

Comment

Dom går väl inte direkt sönder,,,, men dom blir ju inte bättre dom kan bli lite knöliga att svänga med på asfalt (egen erfarenhet)/ Alltså när det går sakta,,,,,
                              /HH

Comment

Working...
                              X